Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podczas jazdy auto ściąga na stronę? Reaguj... Zobacz, co trzeba zrobić i czym to grozi

(aip)
brak
Szczególnie w starszych samochodach kontrolę geometrii kół i osi warto wykonać raz w roku. Jeśli jest nieprawidłowa, samochód będzie się prowadzić źle, a ogumienie zużyje się nierównomiernie.

Podczas corocznego przeglądu technicznego auta, diagnosta sprawdza stan zawieszenia, ale nie kontroluje geometrii. Niestety wielu kierowców sugerując się pozytywnym wynikiem badania technicznego zapomina o kontroli geometrii. Niestety w każdym samochodzie ustawienia zawieszenia zmieniają się samoczynnie w czasie jazdy i tego procesu zatrzymać się nie da.
Na cały układ poprzez koła przenoszone są drgania i uderzenia, co z czasem prowadzi do przesuwania i odkształcania się poszczególnych elementów. Sytuacja pogarsza się powoli, stopniowo, ale na przykład w wyniku uderzenia kołem o przeszkodę, albo wjechania w dziurę ustawienia mogą zmienić się natychmiast. Kontrola geometrii, w zależności od sytuacji może zakończyć się koniecznością wymiany łożysk, tulejek wahaczy, drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora.
Kilka parametrów

WYPRZEDAŻE 2016. RUSZYŁY WYPRZEDAŻE PO ŚWIĘTACH W ŁÓDZKICH SKLEPACH

W serwisie fachowiec sprawdza i reguluje kąty pochylenia kół, pochylenia sworznia zwrotnicy oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. - Nieprawidłowe ustawienie kąta pochylenia kół może skutkować nierównomiernym ścieraniem się ogumienia. Patrząc na samochód od przodu, to kąt odchylenia koła od pionu. Dodatni jest wówczas, gdy od nadwozia bardziej wystaje górna część koła. Wówczas szybciej zużywa się zewnętrzna część opony – tłumaczy Krzysztof Szach z serwisu Res-Motors w Rzeszowie.
Z kolei odchylenie dolnej części koła to kąt ujemny, skutkujący przyspieszonym zużywaniem się wewnętrznej części ogumienia. Wynika to z nadmiernego nacisku samochodu na tę część opony. Aby samochód prowadził się stabilnie, a opony zużywały się tak samo po obu stronach, koła muszą płasko przylegać do jezdni. Dodatkowo duża różnica między kątami pochylenia kół skutkuje ściąganiem pojazdu w czasie jazdy.

Czym grozi jazda, jeśli zbieżność jest rozregulowana?

Auto jest bardziej narażone na poślizg, opony zużywają się szybciej i nierównomiernie. Aby zrozumieć, na czym polega problem trzeba sobie uzmysłowić, jak działają w czasie jazdy koła. W przypadku pojazdu z przednim napędem, podczas dodawania gazu przez kierowcę, każde z nich produkuje siłę, której zadaniem jest rozpędzenie samochodu.

- O ile w przypadku jazdy po prostej oba koła ciągną samochód ze zbliżoną siłą. Ale nierówności sprawiają, że oś napędowa jest wytrącana z rytmu i siła napędzająca koła po obu stronach jest inna. W takiej sytuacji auto ma tendencję do tzw. myszkowania, a wówczas poprawne ustawienie zbieżności ma kluczowe znaczenie. Koła ustawia się kierując przodami delikatnie do środka – tłumaczy Krzysztof Szach. Skutkiem tego jest wytworzenie przez koła dwóch przeciwnych do siebie sił. Przy takim charakterze pracy napędu rozwiązanie jest jednak stabilne. A zawieszenie samochodu jest już wstępnie obciążone co poprawia właściwości jezdne auta. Minusy? W zakrętach auto może się zachowywać nieco podsterownie. Dlatego bardzo istotne, aby zbieżność była ustawiona fachowo, bo wówczas podsterowność nie będzie na tyle silna, aby bardzo utrudniać jazdę.

Mechanicy zalecają, aby kontrolę wyżej opisanych parametrów przeprowadzać raz w roku. Kompleksowa kontrola i regulacja kosztuje około 80-100 zł.

SMSY SYLWESTROWE, KRÓTKIE ŻYCZENIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany