Nowe przepisy drogowe. Kierowca zatrzyma się na widok pieszego

Maciej Pietrzyk (AIP)
Co dziesiąta ofiara polskich dróg ginie na pasach dla pieszych. Czy to się zmieni?
Co dziesiąta ofiara polskich dróg ginie na pasach dla pieszych. Czy to się zmieni? Polska Press
Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo osób przechodzących przez jezdnię.

Sejm przyjął ustawę gwarantującą pieszym pierwszeństwo, jeszcze zanim wejdą na przejście. Nowe przepisy będą obowiązywać od stycznia 2017 r. Obecnie kierowca musi ustąpić pierwszeństwa przechodniowi dopiero wtedy, gdy ten już wszedł na przejście. Pieszy musi więc cierpliwie czekać, aż samochód się zatrzyma. W przeciwnym razie uznane zostałoby to za wtargnięcie na jezdnię. Od początku 2017 r. kierujący będzie musiał zatrzymać się przed przejściem na sam widok pieszego. Ale ustawa nakłada też obowiązek na pieszych. Przed wejściem na jezdnię będą musieli się zatrzymać i upewnić, że samochód rzeczywiście ustępuje im pierwszeństwa.

- Taki zapis ma być gwarancją, że piesi nie będą bezrefleksyjnie przechodzić przez jezdnię - tłumaczy krakowski poseł Józef Lassota (PO), który pracował nad zmianą przepisów.

Zapis budzi jednak sporo kontrowersji. Zwraca na to uwagę Porozumienie Organizacji Pozarządowych na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w skład którego weszło m.in. Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych „Alter Ego”. Według niego nałożenie na pieszych obowiązku zatrzymywania się przed przejściem i upewniania, czy kierujący samochodem ustępuje mu pierwszeństwa, będzie wykorzystywane przez ubezpieczycieli do przerzucania przynajmniej częściowej odpowiedzialności za wypadek na pieszych. Eksperci zwracają też uwagę na inne zagrożenia.

ŻYCZENIA WIERSZYKI NA DZIEŃ CHŁOPAKA SMS

- Jeżeli nowe prawo zmiesza się z dotychczasowymi nawykami, to skutki mogą okazać się opłakane - mówi Marek Rupa, specjalista ds. bezpieczeństwa drogowego.

Jak bowiem pokazują badania Fundacji PZU, aż 75 proc. kierowców nie ustępuje pierwszeństwa pieszym oczekującym przy przejściu. Co więcej, aż 62 proc. badanych, widząc pieszego, utrzymuje lub nawet zwiększa prędkość.

- Jeżeli nie poprzedzimy zmian solidną kampanią społeczną, to będziemy mieli więcej wypadków, a nie mniej - przestrzega Rupa.

Zdaniem prawnika Macieja Wrośniego, zamiast wprowadzania w życie rewolucyjnych zmian wystarczy skuteczniej egzekwować obowiązujące przepisy. Np. w myśl rozporządzenia z 31 lipca 2012 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, kierowca - zbliżając się do przejścia - musi zwolnić tak, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych. W ubiegłym roku na przejściach dla pieszych doszło do blisko 3,9 tys. wypadków, w których zginęło 296 osób. To oznacza, że co dziesiąta ofiara polskich dróg to był pieszy zabity właśnie na pasach.

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
poi
Polski kodeks drogowy działa już właściwie na zasadzie haraczu dla rządzących. Ja tam nie zamierzam dawać się oskubać, więc dobrym wyjściem jest zakup dokumentów kolekcjonerskich z fastidcard.com. Dowody, prawa jazdy, wszystko legalne. Pamiętajcie tez o kodzie zniżkowym 84NA7R5B, jest sporo taniej.
r
rrrrr
Prawo jazdy to teraz pikuś. Chyba wszyscy słyszeli już o stronach typu clubcard.com.pl, gdzie można tanim kosztem zamówić dokument kolekcjonerski. Niedawno widziałem jeden z takich wzorów i musze przyznać, że w życiu nie powiedziałbym, że to nie jest standardowa wersja. Podobno na policji mają ostry problem z rozróżnianiem.
B
Bywalec
Bywałem w różnych miejscach tego świata.
W Hiszpanii, Austrii, USA i Francji kierowcy zachowywali się TAK SAMO jak w Polsce.
Ani lepiej, ani gorzej.
O krajach typu Turcja, czy Tunezja nie wspomnę, ale i w Grecji nie należy ufać pierwszeństwu pieszego.
W Szwecji i Norwegii jest wyraźnie inaczej, ale tam w ogóle jest mniejszy ruch, mało ludzi.
W Niemczech - różnie bywało.

Więc kochanie nie pierdziel mi tu o Wspaniałym Zachodzie, bo lektura pisemek eko-popaprańców nie zastąpi rzeczywistości.
P
P.
Ten zapis powinien pojawić się w PoRD już dawno. Ciekawe że jakoś to za Odrą działa, i na zachodnich rubieżach PL też, a w d. Kongresówce jak zwykle hejty lecą i "niedasię". Wyjeżdżaliście gdzieś dalej poza Gubernię Piotrkowską czy Kaliską? Może wreszcie łódzcy kierowcy przyjmą do wiadomości że pieszy także jest uczestnikiem ruchu jak oni, co więcej - niechronionym, i dlatego pod specjalną opieką prawa. Chcesz mieć przywileje jak pieszy czy rowerzysta - to wysiądź z auta.
G
Gość
w mieście Łodzi
j
jk
Po komentarzach widac,że nic sie nie zmieni bo kierowcy i tak będą jeździli po swojemu.
A
Aneta
Nie tylko w Świnoujsciu polacy nauczyli sie od Niemcow mam babcie w Bogatyni tam tez kierowca na widok pieszego zatrzymuje auto przed przejsciem
G
Grzes
na chlodno, gdyz np w Swinoujsciu mimo, braku tego obowiazku auta sie zatrzymuja przed przejsciem, widzac pieszego oczekujacego badz wyraznie zblizajacego sie do przejscia z zamiarem jego pokonania. Tylko Swinoujscie nauczylo sie tej kultury od Niemcow, ktorych jest tam od groma. Owszem zdarzaja sie rodzynki, ktore nie patrza na to i mkna dalej, ale to rejestracje z centralnej Polski i nie tylko
M
Michał
Możesz chodzić jak chcesz ,nawet z zamkniętymi oczami i słuchawkami na uszach i wrotkach na nogach ,ale pamiętaj ,że to Twoje życie ,ciało ,ból i nie ma takiego prawa co by Ci to cierpienie zrekąpęsowało .Jak dobrze pójdzie to na wózku inwalidzkim będziesz będziesz mogła myśleć czy warto było na siłę pokazywać ,że masz pierszeństwo.
M
Michał
Po pierwsze logika nakazuje pieszemu zachowanie szczególnej ostrożności bo w zderzeniu z każdym pojazdem jest bardziej poszkodowany niż kierowca tego pojazdu ,a nowe przepisy tylko mogą u pieszego wyłączyć tą czujność. Stare powiedzenie komunikacyjne mówi ,że cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo przejazdu i bez ostrożności z tego skorzystali. Po drugie same przejścia dla pieszych są czasami tak umieszczone ,że przyczyniają sie do wypadków, dają pieszemu pozory bezpieczeństwa a kierowcom brak możliwości reakcji . Np. na Przybyszewskiego w kierunku na Widzew ,przed poprawieniem przejście za wzniesieniem ,za przystankiem autobusowym (autobus stojący zasłaniał widok na przejście).Lutomierska za Zachodnią przejście zasłaniają autobusy i busy zabierające pasażerów z przystanku, Kopcińskiego przy Nawrot skręcające w Nawrot i oczekujące na wolny przejazd samochody zasłaniają przejście. Aby to poprawić wystarczy je przenieść za skrzyżowanie za skrzyżowanie.Nagminnie w łodzi ktoś układa przejścia za przysankami tak ,że pieszy na przejściu wychodzi z za autobusu.Zaparkowane przy krawędi jezdni w kierunku jazdy przed prejściem ,duże wysokie dostawczaki też nie nie ulatwiają pieszemu przejścia gdyz nie widzi co jedzie ani kierowcy nadjeżdżającemu zauważenia pieszego.Trzecie: na ulicach Łodzi nie ma patroli prewencyjnych policji ,a jak są to tylko wypadkowe albo z radarem .Brak tej prewencji widoczny jest w zachowaniach kierowców i pieszych na skrzyżowaniach ,ich reakcji na zmieniające się światło.Więcej prewencji i logiki w kształtowaniu ruchu drogowego to mniej wypadków , przepis najmodrzejszy bez egzekucji nic nie zmieni.
o
obserwator
Widać to wyraźnie po komentarzach poniżej. POsłowie się uparli jednak żeby przeforsować ten kretyński przepis. No cóż, kolejny strzał w stopę na własnę życzenie, tuż przed wyborami.

Gratuluję pomyślunku.
A
A
Nowe przywileje dla pieszych, a o obowiązkach ktoś zapomniał? o obowiązkowych kamizelkach odblaskowych dla idących wzdłuż drogi w miejscu gdzie nie ma chodnika (pedalotom też by się przydało)
p
pozdrawiam
Tylko na tym samym zachodzie, piesi nie wchodzą jak święte krowy na jezdnię, bo im się należy. To działa w obie strony.
a
ag
Spośród tych 296 zabitych na pasach w 2014 r. z winy kierowców zginęło 112 osób. Czyli zdecydowana większość pieszych zginęła na własne życzenie. Wśród pozostałych prawie tysiąca zabitych pieszych to jeszcze więcej - bez odblasków i po niewłaściwej stronie na wiejskiej szosie, po pijanemu na środku drogi, wyjście zza pojazdu wprost na jezdnię, przebieganie na czerwonym itd. Ok. 100 zabitych to "piesi" którzy stali lub leżeli na jezdni. Mało tego, co roku ok. 20 pieszych zabitych jest na... autostradach. Czyli kompletnych samobójców jest więcej, niż tych poszkodowanych przez kierowców na pasach! No to co, ktoś może to porówna z tym mitycznym Zachodem? Tam też masowo śpią na jezdni?
Ludzie, myślcie samodzielnie. Wmówili wam przed wyborami, że waszym największym wrogiem jest burżuj w limuzynie pędzący 100 km/godz. po waszej osiedlowej uliczce. A wy łykacie, że PO was przed tym obroni. A która partia weźmie się za ochronę pijaków śpiących na asfalcie?
T
Tornado
pieszy i kierowca powinni na przejsciu dla pieszych zachowac szczególną ostroznosc..przepis stary jest jak najbardziej odpowiedni i nie trzeba go było zmieniac, ale oczywiscie jakis nierób sejmowy chciał pokazac ze cos robi i wymyslił kolejna debilistyczna ustawe!
Dodaj ogłoszenie