W dniu 25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz . 827) - opublikowana 24.06.2014 r. W tym dniu tracą moc dwa najistotniejsze akty prawne regulujące obecnie zasady zawierania, wykonywania oraz rozwiązywania umów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą tj. - Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ze zmianami); - Ustawa z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jednolity z dnia 14.09.2012 r. Dz. U. z 2012 r. , poz.1225). Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta stosuje się przepisy dotychczas obowiązujące. Zmiany zostały wywołane koniecznością wdrożenia do prawa krajowego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25.10.2011 r. w sprawie praw konsumentów, która jest znacząca przede wszystkim dla handlu internetowego. Polski ustawodawca wykorzystał również tę okazję do przebudowy całości prawa konsumenckiego liczącego sobie już ponad 10 lat.
Ustawa określa :
- obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem ;
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa;
- zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ;
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Co się zmieni po wprowadzeniu nowych przepisów?
Wydłużeniu z obecnych 10 do 14 dni kalendarzowych ulegnie termin na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o tym prawie przed zawarciem umowy , to termin na odstąpienie wydłuży się aż do 12 miesięcy. Zmieni się również zakres przedkontraktowej informacji udzielanej konsumentowi – z 11 do 21 rodzajów informacji . Udzielenie informacji nastąpi w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość . W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek udzielenia informacji na papierze lub - jeżeli konsument wyrazi na to zgodę na innym trwałym nośniku. Konsument będzie ponosił koszty zwrotu przesyłki , pod warunkiem , że zostanie o tym poinformowany. Ujednolicone zostało pojęcie wady rzeczy. Wada fizyczna zgodnie z nowymi przepisami polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową . Wadą jest również nieprawidłowe zamontowanie lub uruchomienie rzeczy, jeżeli czynności tych dokonał sprzedawca , osoba działająca w jego imieniu lub konsument według instrukcji otrzymanej od sprzedającego. Wydłużeniu ulegnie termin domniemania wady ukrytej z 6 do 12 miesięcy od dnia wydania rzeczy sprzedanej . Również gwarancja na towary sprzedane oparta zostanie z powrotem na regulacjach Kodeksu cywilnego . W sposób szczegółowy zostały uregulowane min. takie zagadnienia jak : zależność między gwarancją a rękojmią , odnowienie i przedłużenie terminu gwarancji; terminy wykonywania obowiązków gwarancyjnych ;gwarancja a zawieszenie biegu terminu rękojmi .
W sporze cywilnoprawnym Inspekcja Handlowa może udzielić konsumentowi ( jako osobie fizycznej ) pomocy w jedynej przewidzianej prawem formie tj. w drodze mediacji z przedsiębiorcą – bez możliwości działania w trybie nakazowym. Mediacja będzie miała na celu doprowadzenie do polubownego zakończenia sporu. Chcąc uzyskać pomoc tą drogą , należy wnieść do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, na terenie którego prowadzi działalność przedsiębiorca wniosek o podjęcie mediacji z określeniem swoich roszczeń.
Do wniosku należy dołączyć kserokopie dokumentów mających istotne znaczenie w sprawie. Wniosek można złożyć osobiście , przesłać drogą pocztową lub e- mailową. Wzór wniosku jako plik do pobrania, znajduje się na stronie internetowej urzędu www.bip.wiih.lodz.pl.
W godzinach pracy urzędu (poniedziałki , środy , czwartki , piątki w godz. 7.30 -15.30, wtorki 8.00-16.00) inspektorzy Wydziału Ochrony Konsumentów udzielają konsumentom (również telefonicznie nr 42 -632-16-50) wszelkich porad prawnych i instruktaży z zakresu przepisów prawa , obowiązujących w obrocie handlu i usług oraz przepisów chroniących nabywcę towarów niewłaściwej jakości. Pytania w tym zakresie można również kierować drogą elektroniczną na adres: [email protected]
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Skaldowie przestaną grać po śmierci Jacka Zielińskiego? Brat przekazał decyzję
- Grażyna Szapołowska człapie po mieście w PODARTYCH butach Prady! Ikona stylu?
- Rosiewicz miał operację, ale teraz to nie żona mu pomaga! Tak stara się dla 55-latki
- Mąż Janachowskiej w fartuchu za 700 złotych robi pizzę w piecu za 20 tysięcy