Kontrolka prawdę ci powie. Co sygnalizują ikony na desce rozdzielczej?

Tomasz Szmandra
Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

Właściciele najnowszych samochodów, które wyposażono w komputery pokładowe, mają ułatwione zadanie. Na ekranie komputera najczęściej pojawia się komunikat informujący, co oznacza zapalona kontrolka.

No tak, ale ilu kierowców w naszym kraju posiada takie samochody? Przecież średnio w Polsce auta mają powyżej 15 lat, a w przypadku pojazdów z „poprzedniej epoki” pomocą przy rozszyfrowywaniu kontrolek służyła… instrukcja obsługi.

ZOBACZCIE KONIECZNIE, CO OZNACZAJĄ KONTROLKI

Dla kierowcy najważniejsze są kontrolki ostrzegawcze, zapalające się na kolor czerwony. Nie można ich bagatelizować, ponieważ sygnalizują, że w samochodzie pojawiła się awaria. Wówczas nie powinniśmy kontynuować jazdy. Najlepiej w takiej sytuacji wezwać pomoc lub udać się do najbliższego serwisu.

Skoda

Jedną z ważniejszych kontrolek ostrzegawczych jest symbol tarczy ze szczękami i wykrzyknikiem w środku. Odpowiada ona za hamulec pomocniczy i powinna zgasnąć zaraz po jego zwolnieniu. Jeżeli jednak kontrolka ta zapali się w czasie jazdy albo w ogóle nie zgaśnie, może to być informacja o konieczności uzupełnienia płynu hamulcowego lub awarii układu hamulcowego. Nie mniej ważna jest kontrolka z oliwiarką, oznaczająca zbyt niski poziom oleju lub jego nadmierne zużycie. W takiej sytuacji trzeba niezwłocznie wyłączyć silnik, uzupełnić olej silnikowy i odstawić auto do serwisu w celu znalezienia przyczyny wycieku lub nadmiernego zużycia oleju, aby nie doszło do uszkodzenia silnika.

ZNASZ TE KONTROLKI? ROZWIĄŻ QUIZ

Kliknij i rozwiąż quiz motoryzacyjny

A o czym mówi nam kontrolka z akumulatorem? Wcale nie musi ona oznaczać, że nasz akumulator jest rozładowany. Często jest to ostrzeżenie o nieprawidłowo działającym ładowaniu akumulatora, co może być spowodowane m.in. przez ślizgający się pasek klinowy lub zużyty napinacz. Kiedy natomiast na naszej desce rozdzielczej zaświeci się symbol termometru, oznacza to zbyt wysoką temperaturę płynu chłodniczego lub jego brak. Musimy wtedy jak najszybciej zatrzymać samochód, wyłączyć silnik, uzupełnić brakujący płyn i udać się do serwisu, żeby mechanicy sprawdzili chłodnicę oraz szczelność innych elementów układu chłodzenia.

Bardzo ważna jest także kontrolka przypominająca koło kierownicy. Jeżeli się zapali, oznacza problem ze wspomaganiem kierownicy. W przypadku takiej usterki powinniśmy przerwać jazdę, ponieważ zagraża ona naszemu bezpieczeństwu. Należy wówczas sprawdzić w serwisie zarówno przekładnię, jak i pompę wspomagania.

Duże znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych mają także poduszki powietrzne. Jeżeli kontrolka z pasażerem zapiętym pasami i kółkiem po lewej stronie nie zgaśnie kilka sekund po przekręceniu kluczyka, ostrzega nas o niesprawności układu poduszek powietrznych. Z tą usterką można co prawda jeździć, ale musimy mieć świadomość, że podczas wypadku czy stłuczki jedna z poduszek po prostu nie zadziała.

Druga grupa to kontrolki, mające charakter informacyjno-ostrzegawczy (najczęściej żółte) – sygnalizują wystąpienie problemu. Jazda z taką kontrolką jest możliwa, ale zignorowanie jej może być przyczyną poważniejszych awarii. Jedna z najważniejszych żółtych kontrolek przypomina… helikopter i oznacza problem z silnikiem (Check engine). Często zapala się, gdy jednostka pracuje na paliwie niskiej jakości, ale jej świecenie może być również spowodowane zabrudzeniem lub zamarznięciem filtra paliwa czy awarią układu wtryskowego. Po zapaleniu się tej kontrolki silnik może zacząć działać w trybie awaryjnym i wówczas będzie pracował ze znacznie mniejszą mocą. W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej udać się do serwisu, bo w przeciwnym razie może się to skończyć kosztowną dla nas naprawą silnika. W autach z silnikami Diesla występuje jeszcze kontrolka z żółtą spiralą. W przypadku, gdy pali się ona na stałe lub miga, oznacza najczęściej, że przyszła pora na wymianę świec żarowych.

Skoda

Impulsem do natychmiastowego działania powinno być zapalenie się kontrolki z napisem ABS. Oznacza ona awarię tego systemu i możliwość zablokowania się kół w trakcie hamowania. Jeśli na desce rozdzielczej wraz z tą kontrolką zapali się symbol hamulca ręcznego, to znak, że niesprawny może być system rozdziału siły hamowania, co podczas jazdy może okazać się bardzo niebezpieczne. Nad naszym bezpieczeństwem czuwa również układ stabilizacji toru jazdy. Jeśli symbolizująca go kontrolka ESP (lub ESC, DCS, VCS – w zależności od producenta) miga w czasie zrywania przyczepności, jest to sygnał, że system działa prawidłowo. Natomiast jeśli kontrolka ta świeci się na stałe, to najwyższy czas, aby elektronicznym „wspomagaczem” bezpiecznej jazdy zajął się serwis.

Na desce rozdzielczej może też pojawić się kontrolka przedstawiająca koło z przerywanymi półkolami w środku. Sygnalizuje ona wysoki stopień zużycia klocków hamulcowych, a tym samym konieczność ich wymiany, ponieważ skuteczność hamowania może być w takim przypadku znacznie mniejsza. Jeśli zobaczymy, że wyświetla się kontrolka utraty ciśnienia w oponie, musimy oczywiście sprawdzić stan ogumienia, jednak często zdarza się, że jest to „fałszywy alarm” i wystarcza zresetowanie kontrolki na ko

Wideo

Materiał oryginalny: Kontrolka prawdę ci powie. Co sygnalizują ikony na desce rozdzielczej? - Motofakty

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

?

EPC

G
Gość

Ol/PRZ

Dodaj ogłoszenie