Katarzyna stoi w miejscu już od dwóch miesięcy. Kiedy wydrążą tunel?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Od dwóch miesięcy nie widać postępów przy budowie głównego tunelu łączącego komorę rozgałęźną przy ul. Odolanowskiej na Kozinach z dworcem Łódź Fabryczna. Pracująca na tym odcinku maszyna drążąca nazwana Katarzyną została zatrzymana tuż przed powstającym podziemnym przystankiem Łódź Polesie w okolicach Manufaktury.

Od dwóch miesięcy nie widać postępów przy budowie głównego tunelu łączącego komorę rozgałęźną przy ul. Odolanowskiej na Kozinach z dworcem Łódź Fabryczna. Pracująca na tym odcinku maszyna drążąca nazwana Katarzyną została zatrzymana tuż przed powstającym podziemnym przystankiem Łódź Polesie w okolicach Manufaktury.

Czeka ona na przygotowanie specjalnej konstrukcji, którą maszyna zostanie przeprowadzona przez betonową klatkę przyszłego przystanku. Roboty idą jednak powoli, gdyż zmniejszyła się znacząco liczba zatrudnionych tu osób. Jest to skutkiem problemów finansowych wykonawcy, którzy w maju nie zapłacił na czas zatrudnionym podwykonawcom oraz nie regulował rachunków za materiały budowlane i energię. Sytuacja od tamtego czasu niewiele się zmieniła, choć stare zaległości zostały wyrównane. Część załogi odeszła, inni są na zwolnieniach.

Maszyna dążąca Katarzyna o średnicy tarczy skrawającej 13 metrów do tej pory wykonała 891 metrów tunelu. To 33,5 procent całości liczącej 2,66 km. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem tunel powinien już być wydrążony w całości. Opóźnienie wynosi obecnie ok. 3 lata, a przy takim tempie prowadzenia prac mogą one potrwać przez kolejne 3. Trzeba też pamiętać, że sam tunel to dopiero połowa sukcesu. Należy jeszcze założyć w nim tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem, urządzenia wentylacyjne, oświetlenie, wyjścia ewakuacyjne i wiele innego niezbędnego wyposażenia. To zajmie kolejne lata.

Obecnie oficjalnie mówi się o ukończeniu budowy tunelu w 2026 roku, jednak sami pracownicy budowy twierdzą, że o ile nie poprawi się nic w zakresie finansowania tej inwestycji, to nie ma się co spodziewać jej zakończenia wcześniej, jak w 2028 roku!
Na razie nie wiadomo, kiedy Katarzyna ponownie zostanie uruchomiona. Mówi się, że nastąpi to jeszcze w sierpniu.

iPolitycznie - Działania elit europejskich pod wpływem Rosji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
SiePomaga
W sprawie tunelu śREDNICOWEGO... 1. zaleglosci PBDiM wobec podwykonawcow w chwili obecnej wynoszą okolo 100mln zł 2. W chwili obecnej zarowno mala jak i duża tarcza stoi 3. Na budowie nie ma pieniędzy na podstawowe materiały do drążenia smary,silikaty,chemie,dźwigi itp 4. Duża tarcza nie ruszy ponieważ nie jest przystosowana do drążenia w takich warunkach gruntowych- należy ja przebudować - koszt kilka milionów euro plus czas okolo 6 miesiecy 5. PKP PLK wybarala prawie najniższą ofertę za około 50% wartości kosztorysu wykonawczego okolo 3,5 miliarda zł, co powinno dać do myślenia już na etapie wyboru wykonawcy 6. Projektem drążenia zarządza dyrektor ,który nie ma pojęcia o budowie tuneli ale jest wiernym pOLITYKIM i znawcą sztuki stąd może tak częste wizyty pana gLIŃSKIEGO na budowie 7.PKP PLK Łódź pomimo informacji z raportów od swoich inżynierów otrzymywanych od 1,5 roku nic nie robiło w tej kwestii , a raporty trafialy do szuflady... i nadal pewnie tam leżą 8. Powierzenie kluczowego projektu infrastrukturalnego Łodzi firmie ,ktora układała chodniki wokół budowy warszawskiego metra jest delikatnie mówiąc dosyć ciekawą koncepcją, mozna powiedzieć awangardową w skali Polski i nie tylko 9. Firma yORPOL ,która prowadziła do niedawna małą tarczę od początku budowy dzialała na szkodę podwykonawców narażając ich na milionowe szkody przy wiedzy i akceptacji PBDiM i PKP PLK 10. Tłumaczenia pana gLIŃSKIEGO,że podwykonawcy mają byc cierpliwi sponsorując budowę na kwotę 100 mln zlotych BEZCENNE 11.... 12.... 13....
S
SiePomaga
W sprawie tunelu śREDNICOWEGO... 1. zaleglosci PBDiM wobec podwykonawcow w chwili obecnej wynoszą okolo 100mln zł 2. W chwili obecnej zarowno mala jak i duża tarcza stoi 3. Na budowie nie ma pieniędzy na podstawowe materiały do drążenia smary,silikaty,chemie,dźwigi itp 4. Duża tarcza nie ruszy ponieważ nie jest przystosowana do drążenia w takich warunkach gruntowych- należy ja przebudować - koszt kilka milionów euro plus czas okolo 6 miesiecy 5. PKP PLK wybarala prawie najniższą ofertę za około 50% wartości kosztorysu wykonawczego okolo 3,5 miliarda zł, co powinno dać do myślenia już na etapie wyboru wykonawcy 6. Projektem drążenia zarządza dyrektor ,który nie ma pojęcia o budowie tuneli ale jest wiernym pOLITYKIM i znawcą sztuki stąd może tak częste wizyty pana gLIŃSKIEGO na budowie 7.PKP PLK Łódź pomimo informacji z raportów od swoich inżynierów na temat sytuacji na projekcie, otrzymywanych od 1,5 roku nic nie robiło w tej kwestii , a raporty trafialy do szuflady... i nadal pewnie tam leżą 8. Powierzenie kluczowego projektu infrastrukturalnego Łodzi firmie ,ktora układała chodniki wokół budowy warszawskiego metra jest delikatnie mówiąc dosyć ciekawą koncepcją, mozna powiedzieć awangardową w skali Polski i nie tylko 9. Firma yORPOL ,która prowadziła do niedawna małą tarczę od początku budowy dzialała na szkodę podwykonawców narażając ich na milionowe szkody przy wiedzy i akceptacji PBDiM i PKP PLK 10. Tłumaczenia pana gLIŃSKIEGO,że podwykonawcy mają byc cierpliwi sponsorując budowę na kwotę 100 mln zlotych BEZCENNE 11.... 12.... 13....
T
Tadeusz Piotrowski
Przecież w Łódzi to norma, nigdy nic nie powstaje w pzewidywanym terminie, opóźnienia to łódzka norma. Najgorsze jest w tym wszystkim to że nie ponoszą kar finansowych ani urzędnicy odpowiedzialni za dopilnowanie terminów, ani wykonawcy..
G
Gość
8 sierpnia, 7:52, samokrytyka:

Od razu pisałem że wcześniej jak w 2030 to toto nie powstanie o ile w ogóle skończą a pan przewodniczący RM Bartosz potrafi tylko pisać "[wulgaryzm] przygłupie " ale to do siebie pisze .

Piedrolisz przygłupie.

To samo piedroliłeś o dworcu fabrycznym, czy o tramwaju na Olechów.

G
Gość
8 sierpnia, 7:52, samokrytyka:

Od razu pisałem że wcześniej jak w 2030 to toto nie powstanie o ile w ogóle skończą a pan przewodniczący RM Bartosz potrafi tylko pisać "[wulgaryzm] przygłupie " ale to do siebie pisze .

Jak mój to jest wulgaryzm jak pisze to radny to jest merytoryczna krytyka -ciekawe podejście cenzorze .

s
samokrytyka
Od razu pisałem że wcześniej jak w 2030 to toto nie powstanie o ile w ogóle skończą a pan przewodniczący RM Bartosz potrafi tylko pisać "[wulgaryzm] przygłupie " ale to do siebie pisze .
G
Gość
Dlatego lodzi jest nie lubianym miastem chocby pod zgledem inwestycj jak ma tu cos powstac duzego to mija pare lat czlowiek zdorzy sie zestarzec
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie