Jak się buduje łódzkie metro? Pod Mszczonowem rozpoczęła się produkcja elementów obudowy dla tunelu średnicowego w Łodzi [zdjęcia]
Wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje wydrążona przestrzeń, w której układane są kolejno pierścienie z tubingów. W ciągu doby może powstać około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.
Większa z dwóch maszyn TBM ułoży pierścień z ośmiu tubingów, każdy o masie ok. 10,5 tony. Mniejszy TBM utworzy pierścienie z sześciu segmentów i tzw. klucza (elementu, który domyka pierścień) - masa jednego segmentu to ok. 6 ton, a klucza to ok. 3 tony.
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę „w prawo", lub skorzystaj z niej na klawiaturze komputera.