Podziemna trasa, to odchodzący od Łodzi Fabrycznej dwutorowy tunel o długości 3 km oraz 4 tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 - w stronę Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Ściany tuneli będą zbudowane z tubingów. Na dwutorowy tunel wykonawca przeznaczy 13 500 tubingów, tworzących „rurę” o średnicy 12,7 m. Do budowy tuneli jednotorowych wyprodukowane będzie 16 400 tubingów, układających się w pierścienie o średnicy 5 m. Dostawy elementów ścian zaczną się przed rozpoczęciem drążenia i zapewnią stały zapas tubingów na ok. 2 tyg. robót.
W ciągu doby produkowane będzie ponad 100 elementów obudowy tunelu. Dziennie z fabryki do Łodzi dojedzie ok. 50 ciężarówek z tubingami. Producentem tubingów jest firma Pekabex S.A.
Produkcja tubingów w fabryce pod Mszczonowem zapewnia dostawę do Łodzi tylko gotowych elementów. W ten sposób ograniczono wjazd do miasta większej liczby pojazdów, które musiałyby dostarczać materiały do produkcji tubingów.
Budowy kolejowych tras metodą TBM
Wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje wydrążona przestrzeń, w której układane są kolejno pierścienie z tubingów. W ciągu doby może powstać około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.
Większa z dwóch maszyn TBM ułoży pierścień z ośmiu tubingów, każdy o masie ok. 10,5 tony. Mniejszy TBM utworzy pierścienie z sześciu segmentów i tzw. klucza (elementu, który domyka pierścień) - masa jednego segmentu to ok. 6 ton, a klucza to ok. 3 tony.
Duża tarcza wywierci dwutorowy tunel od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej. Mniejsza tarcza rozpocznie drążenie z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec. W kolejnym etapie wydrąży tunel od ul. Włókniarzy do Łodzi Żabieńca i od ul. Włókniarzy do stacji Łódź Kaliska.
Tarcza zaczną wiercić w grudniu
Obecnie wykonawca przygotowuje komory startowe, z których ruszą maszyny TBM. Na placu przy ul. Długosza z przywiezionych elementów montowana jest mała tarcza. Prace obejmują również wykop m.in. wykonanie ścian szczelinowych i przygotowanie komory startowej. W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej wykonane zostały ściany komory dla dużej maszyny TBM. Docelowo komora będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości. W obu lokalizacjach pracuje specjalistyczny sprzęt. Po przygotowaniu komór startowych złożone tarcze rozpoczną drążenie tuneli. Pierwsze prace planowane są w grudniu br.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny.
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni efektywny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze połączenie przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
- Łódź. Przedłużą Trasę Górna, miasto będzie lepiej skomunikowane z autostradą A1
- W 2021 r. będzie waloryzacja 500 plus a może zamiana pieniędzy na bony?
- Samochód przebił się przez ścianę kamienicy i zatrzymał w...pokoju! ZDJĘCIA
- Brutalne pobicie w centrum miasta. Nie żyje 39-letni mężczyzna, drugi jest ranny
Tunel, zwany również łódzkim metrem, ma być gotowy w drugiej połowie 2022 roku. Inwestorem są PKP Polskie Linię Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.
Tunel budowany w Łodzi w liczbach
13,04 średnica dużej maszyny TBM
8,7 średnica małej maszyny TBM
30 000 – liczba tubingów potrzebnych do budowy tuneli
ok. 10 ton– waga dużego tubingu
83 tony – waga dużego pierścienia (8 tubingów)
ok 6 ton – waga małego tubingu
41 ton – waga małego pierścienia (6 tubingów i „klucz”)
100 sztuk - dobowa produkcja tubingów
7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
3 km – długość odcinka dwutorowego
4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
12,7 m i 8,5 m – średnice tuneli kolejowych pod Łodzią
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?