Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile rodzice uczniów wydadzą w tym roku na wyprawkę szkolną? GALERIA

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Ile rodzice wydadzą na wyprawkę szkolną? Sprawdź!
Ile rodzice wydadzą na wyprawkę szkolną? Sprawdź! Krzysztof Szymczak
Ile rodzice uczniów w tym roku wydadzą na wyprawkę dla swoich dzieci? To pytanie wraca zawsze pod koniec wakacji, gdy przygotowania przedszkola i szkoły ruszają pełną parą. Oczywiście wszystko zależy tak naprawdę od samych rodziców i dzieci - bo oferta w sklepach jest tak różnorodna (również pod względem cenowym), że na wyprawkę można wydać przysłowiową fortunę, jak i skompletować ją za niewygórowaną kwotę.

Ile rodzice wydadzą na szkolną wyprawkę?
Według przeprowadzonego w lipcu badania SW Research połowa rodziców wyda na tegoroczną wyprawkę szkolną do 500 złotych.

Co na liście zakupów do wyprawki szkolnej i kiedy będzie największy ruch w sklepach?
Listy zakupów, jakie zaplanowali rodzice, poza artykułami papierniczymi obejmują też ubrania i obuwie, wyposażenie pokoju czy elektronikę. 9 na 10 osób zrealizuje zakupy przed pierwszym dzwonkiem. Deklaracje z badania „Wyprawka szkolna 2023” potwierdzają prognozy ekspertów Empiku: kolejny rok z rzędu szczyt sprzedaży przypadnie po 15 sierpnia. Niezmiennie to przede wszystkim indywidualne upodobania dziecka oraz cena zdecydują o wyborze konkretnych produktów. 

Wyprawka szkolna - oferta na każdą kieszeń

  • W tym roku 50% ankietowanych rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 złotych.
  • Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 złotych.
  • Ponad 20% liczy się z kosztem przekraczającym 700 złotych.
  • Tylko 13% zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 złotych.

Jak wynika z najnowszej edycji badania „Wyprawka szkolna 2023” do poziomu 70% spadł odsetek rodziców, którzy zakładają wyższe wydatki na ten cel niż w poprzednim roku (-10 p.p.). Niezmiennie respondenci najczęściej wskazują jako przyczyny: ogólny wzrost cen wywołany inflacją (88%) i większe potrzeby uczniów (52%).

– Biorąc pod uwagę różne oczekiwania i potrzeby konsumentów, mamy produkty szkolne w tysiącach modnych wzorów, a co ważne – na każdą kieszeń. Podstawowy zestaw przyborów szkolnych można skompletować w Empiku już do 100 zł - podkreśla Ewa Strzelecka, dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku.

Zakupy wyprawki szkolnej rozłożone w czasie
Wyniki badania Empiku wskazują, że ponad 90% rodziców zakończy przygotowania do nowego roku szkolnego jeszcze przed pierwszym dzwonkiem. Co drugi z nich kupi wyprawkę tydzień lub dwa tygodnie wcześniej. W Empiku już w połowie lipca widoczny był wzrost zainteresowania artykułami szkolnymi i papierniczymi, ale zgodnie z prognozami, szczyt zakupów wyprawkowych, podobnie jak w latach ubiegłych, na dobre rozpocznie się po 15 sierpnia.

Tegoroczne listy zakupów są kompleksowe.

Jak wskazują rodzice, oprócz podstawowych artykułów szkolnych, takich jak

  • przybory i podręczniki (93%) oraz
  • ubrania i buty (84%),
  • obejmują również elementy wyposażenia pokoju (28%)
  • elektronikę (25%), w tym: nowy komputer/laptop, drukarkę czy telefon komórkowy.

Aż 64% rodziców deklaruje, że ich dziecko wykorzystuje technologię w procesie uczenia (+9 p.p. w relacji do ubiegłego roku). Potwierdzają to dane sprzedażowe, np. w przypadku tabletów Empik notuje 140% wzrost zainteresowania (r/r).

Spontaniczne czy zaplanowane zakupy wyprawki?

Jakie będą tegoroczne zakupy wyprawkowe? - podejście konsumentów jest różne w zależności od kategorii.
Niezmiennie to ubrania i obuwie (75%), tornister lub plecak (74%) oraz podręczniki (69%) kupowane są w sposób przemyślany – po wcześniejszym zaplanowaniu. Natomiast bardziej spontanicznie wybierane są artykuły papiernicze czy drobne przybory szkolne.
W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego Polacy realizują zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jednak niezależnie od kanału sprzedaży, na wybór konkretnego miejsca największy wpływ mają trzy czynniki: bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje oraz atrakcyjne ceny.

– Rodzice tak planują zakup wyprawki, aby skorzystać z atrakcyjnych ofert oraz promocji, a przy tym uniknąć stresu spowodowanego zakupami last minute - mówi Daniela Wojewoda, menadżerka kategorii, ekspertka Empiku ds. oferty szkolnej. -Tym, co szczególnie przyciąga ich do sklepów stacjonarnych, jest możliwość obejrzenia dostępnej oferty i porównania produktów, np. pod kątem wzornictwa czy funkcjonalności. Rodzice cenią sobie to, że mogą zajrzeć do danego plecaka, sprawdzić jego wagę, układ przegródek w środku, materiał, z którego został wykonany oraz jakość. Wizyta w sklepie daje także szansę szybkiego przeglądu wzorów i motywów pod kątem upodobań dziecka. Dlatego też artykuły papiernicze czy przybory szkolne częściej kupowane są stacjonarnie.

Opinia dziecka przy wyborze elementów jest najważniejsza
Doradcy z salonów Empik podkreślają, że przy zakupach wyprawki klienci – obok takich cech jak jakość, trwałość, funkcjonalność i bezpieczeństwo oraz cena produktów – zwracają szczególną uwagę na wzornictwo i wygląd. Dokładnie te same priorytety wskazują konsumenci w badaniu Empiku „Wyprawka szkolna 2023” – zresztą konsekwentnie od 3 lat. Co więcej, podobnie jak w poprzednim roku – ponad 60% ankietowanych przyznało, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty, które trafiają w gust dziecka.

Z kolei uczniowie – zdaniem rodziców – wybierają do szkoły po prostu to, co im się podoba (56%) i co jest zgodne z aktualną modą i trendami. Przykładają też dużo większą wagę do wyglądu – wzorów, motywów i marek.
– Co roku uważnie przyglądamy się trendom i zgodnie z nimi tworzymy nasze kolekcje. Jednak ostateczny głos oddajemy dzieciom – to one wybierają wzory, które potem wchodzą do sprzedaży – mówi Daniela Wojewoda.
Już nie 10% (jak rok temu), ale 25% rodziców zrealizuje zakupy samodzielnie – w ogóle nie angażuje w nie dzieci. Jeśli dane te zestawimy z deklarowanym przez respondentów nastawieniem na cenę i jakość produktów, ograniczenie planów konsultacji wyprawki szkolnej z dziećmi w tym roku już aż tak nie dziwi.

*Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku, przeprowadzone w dniach 3-14.07.2023 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1026 respondentów – dorosłych, posiadających dzieci.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany