Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) potwierdzają, że polscy przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, przynajmniej w kwestii zdobywania nowych klientów. Wartość sprzedanych za granicę towarów i usług wyniosła 181,2 mld zł i była o 7,7 proc. wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Wzrostowi sprzedaży nie towarzyszy jednak spadek natężenia zatorów płatniczych.
Jak wynika z badania „Portfel należności polskich eksporterów”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) i Biuro Informacji Gospodarczej (BIG), odsetek niezapłaconych w terminie eksporterom faktur wzrósł w I kwartale 2015 roku z 3,9 proc. do 6,1 proc. wszystkich wystawionych. O 7 proc., z 70,6 proc. do 63,6 proc. zmalał też odsetek firm, które w ogóle nie odnotowują problemów z otrzymaniem zapłaty.
- To jeszcze nie jest sygnał do niepokoju, bo jednocześnie do 6,5 proc. zmniejszyło się grono przedsiębiorstw, u których ten problem narastał. Na szczęście też ponad 64 proc. należności jest przeterminowana krócej niż 3 miesiące. Tylko 15 proc. to faktury, w których termin zapłaty minął co najmniej 12 miesięcy wcześniej – tłumaczy Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Eksporterzy i tak są w bardziej komfortowej sytuacji niż przedsiębiorcy sprzedający na rynku krajowym. Tu tylko 17,1 proc. firm nie ma żadnych problemów z terminowym otrzymaniem zapłaty, a niezapłacone faktury stanowią aż 22,7 proc. wszystkich wystawionych. Jednak, kiedy już się trafi dłużnik z zagranicy, znacznie trudniej odzyskać od niego pieniądze. Wskazywało na to, aż 76 proc. ankietowanych eksporterów.
- Nieco gorszy spływ należności może być efektem szybkiego szukania nowych rynków zbytu na skutek problemów w handlu z Rosją, Ukrainą i Białorusią. Nasz eksport do tych państw zmalał aż o 28 proc., a firmy poszukiwały klientów zarówno wśród krajów należących do Unii Europejskiej, jak i na rynkach rozwijających się, jak Egipt, Meksyk, kraje arabskie czy Turcja.
Spory udział w polskim eksporcie mają małe i średnie firmy, które posiadają mniejsze możliwości weryfikacji wiarygodności zagranicznych kontrahentów niż duże przedsiębiorstw. I to one częściej padają ofiarą czyjejś nieuczciwości. Wielu eksporterów zrzeszonych w Rzetelnej Firmie podkreśla, że oczekiwaliby tu większego wsparcia ze strony naszych radców handlowych – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Komunie dzieci gwiazd są jak wesela. Najpierw ciało Chrystusa, potem DMUCHANY ZAMEK
- Ujawniamy listę klientów internetowej szamanki! Gwiazdy telewizji i żony piłkarzy...
- Tak żyje "Biały Cygan" Bogdan Trojanek. Zna Viki Gabor, adoptował dziecko z klasztoru
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?