MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradary za granicą. Jaka jest ich tolerancja?

Paweł Piątek
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł.
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł. Anna Kaczmarz
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł.

Spis treści

Oprócz przywiezionych pamiątek z zagranicznych wyjazdów, pocztą możemy otrzymać "pamiątkę", której nie chcielibyśmy dostać. Chodzi o mandat za przekroczenie prędkości.

Wśród kierowców i na forach internetowych wiele jest dyskusji, jaka jest tolerancja zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych fotoradarów i o ile możemy "przekroczyć licznik".

Tolerancja pomiarów

Niemiecki automobilklub ADAC podjął się analizy tolerancji zachodnich fotoradarów.
I tak w Niemczech tolerancja fotoradarów stacjonarnych wynosi zaledwie 3 km/h, przy prędkości do 100 km/h. Oznacza to, że - teoretycznie - jadąc przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, na "sucho" ujdzie nam nasza prędkość rzeczywista wynosząca do 103 km/h.
Tolerancja niemieckich fotoradarów powyżej 100 km/h, wynosi 3 procent zmierzonej prędkości.

Niemieckie samochody policyjne wyposażone w radar mają tolerancję trochę wyższą. wynosi ona 5 km/h (przy prędkości do 100 km/h) lub 5 procent (przy prędkości powyżej 100 km/h).

Tolerancja pomiarów w Europie Zachodniej

A jaką tolerancję mają pomiary w innych krajach Europy Zachodniej?

  • Austria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h lub 3 procent (przy dopuszczalnej prędkości powyżej 100 km/h); dla pomiarów radarowych 5 km/h lub 5 procent (przy prędkości dozwolonej powyżej 100 km/h);
  • Szwajcaria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h poniżej 100 km/h, 4 km/h przy 101-150 km/h, 5 km/h od 151 km/h; do pomiarów radarowych 5 km/h poniżej 100 km/h, 6 km/h przy 101-150 km/h i 7 km/h od 151 km/h;
  • Włochy: stosuje się tolerancję wynoszącą do 5 % prędkości;
  • Hiszpania: tolerancja 7 km/h poniżej 100 km/h, 7% od 100 km/h;
  • Francja: 5 km/h poniżej 100 km/h, 5 % powyżej 100 km/h; dla systemów mobilnych 10 km/h poniżej 100 km/h, 10 procent powyżej 100 km/h.

Ile na prędkościomierzu?

Mimo, że prędkościomierze są już bardzo dokładne, to jednak i tu mamy do czynienia z zawyżaniem osiąganej przez nas prędkości. Widać to bardzo wyraźnie, zwłaszcza jeśli równolegle korzystamy z urządzeń, które odbierają sygnał GPS.
Zgodnie z unijną dyrektywą odchylenie wskazań nie może przekroczyć 10 proc. plus 4 km/h. Oznacza to, że maksymalnie samochód, którego prędkościomierz pokazuje 120 km/h, może faktycznie osiągnąć prędkość "zaledwie" 104 km/h. W nowych samochodach różnice między faktyczną, a mierzoną przez prędkościomierz prędkością nie są tak duże. Zazwyczaj wynoszą one kilka kilometrów na godzinę.
Pamiętajmy jednak, że prędkościomierz nigdy nie może pokazywać prędkości mniejszej niż rzeczywista.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fotoradary za granicą. Jaka jest ich tolerancja? - Motofakty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany