Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert podpowiada: Kiedy pasażer kolei coś straci [ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIENIE POCIĄGU]

Iwona Zapart
Niedawno pisaliście o tym, kiedy pasażer może się poskarżyć na niesolidną kolej i co taka skarga powinna zawierać. A ja chciałbym wiedzieć, w jakiej sytuacji pasażer ma prawo do odszkodowania oraz w jakiej wysokości? Czytelnik z Zabrza

W przypadku poniesienia wymiernej szkody z powodu odwołania lub opóźnienia pociągu, można żądać od przewoźnika odszkodowania na zasadach ogólnych określonych w Kodeksie cywilnym. Przykładem może być utrata całości lub części dniówki, koszt biletu do teatru lub kina - jeżeli przejazd miał służyć dotarciu na spektakl lub seans.

Dodatkową ochroną objęci są pasażerowie pociągów dalekobieżnych, obsługujących połączenia krajowe i zagraniczne - także poza granice Unii Europejskiej. Nie tracąc prawa do#przewozu, możemy żądać odszkodowania z tytułu opóźnienia pociągu, bez konieczności wykazania konkretnej szkody. Odszkodowanie uzależnione jest od długości opóźnienia i wynosi nie mniej niż:
- 25 proc. ceny biletu - w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;
- 50 proc. ceny biletu - w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Podstawą do wyliczenia kwoty odszkodowania jest cena, jaką faktycznie zapłaciliśmy za przejazd. Przewoźnik może zaproponować wypłatę w formie kuponów lub voucherów. Jednak - jeśli żądamy wypłacenia ceny biletu w gotówce - mamy prawo otrzymać zwrot pieniędzy. Termin na wypłatę wynosi miesiąc od momentu złożenia wniosku.

Odszkodowanie nie będzie przysługiwać, jeśli pasażer wiedział o opóźnieniu przed zakupem biletu lub na skutek kontynuacji podróży innym połączeniem, poprzez zmianę tras, opóźnienie było krótsze niż 60 minut. Kwota ceny biletu nie może być pomniejszana o żadne koszty operacyjne. Przedsiębiorstwo kolejowe może jednak określić granicę, poniżej której odszkodowania nie będą wypłacane (granica nie może być jednak wyższa niż równowartość 4 euro).


*Najpiękniej oświetlone miasto na święta. Które? ZOBACZ TUTAJ
*Niesamowite zdjęcia nocne Katowic. Tomasz Kozioł pokazał Katowice, jakich nie widzieliście [ZDJĘCIA]
*Morderstwo w Katowicach na Tysiąclecia: Marta wołała o pomoc. Przed kim uciekał Dawid?
* Szalony kierowca toyoty yaris z Będzina zajeżdża drogę i strzela! [FILM Z KAMERKI, ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ekspert podpowiada: Kiedy pasażer kolei coś straci [ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIENIE POCIĄGU] - Dziennik Zachodni

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany