Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Black Friday 2023 -przypada 24 listopada. Ale wyprzedaże już się zaczęły. Jak wyglądają z dyrektywą Omnibus?

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Przed nami Black Friday - w tym roku 24 listopada.
Przed nami Black Friday - w tym roku 24 listopada. Lucyna Nenow / Polska Press
Startuje najgorętszy okres w handlu. Końcówka listopada i grudzień to dla handlowców prawdziwe wyzwanie. Już za kilka dni - 24 listopada przypada Black Friday. To już okazja, by robić gwiazdkowe zakupy, które tempa nabiorą przed mikołajkami, a potem - przed wigilią. Jak nie dać się ponieść szaleństwu kupowania pod wpływem impulsu i czy unijna dyrektywa Omnibus zapewni nam w tym roku transparentność cen, proponowanych przez sklepy?

Black Friday – to już za tydzień

Sklepy i wielkie sieci handlowe w Łodzi, podobnie jak na całym świecie, szykują się na najgorętszy handlowy okres w roku. Już za tydzień 24 listopada będzie tzw. Czarny piątek (Black Friday). To niezwykle popularne święto zakupów dotarło do nas aż ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Doskonale przyjęło się w Europie, w tym w Polsce.

Kiedy Black Friday 2023?
Czarny Piątek nie ma stałej daty – choć zawsze przypada na końcówkę listopada.
Sieci sklepów organizują go dzień po Święcie Dziękczynienia, czyli w ostatni piątek listopada. Jego atrakcyjność polega na tym, że wiele produktów można kupić w przecenach czy promocjach. Obejmują one wszystkie branże! Black Friday organizują sklepy z wyposażeniem domu, kosmetykami, odzieżą, obuwiem czy elektroniką, sprzętem sportowym. Oferty okazyjne są często wprowadzane już wcześniej i rozciągają się w cały Black Weekend. No i jest jeszcze Cyber Monday czyli poniedziałek, kiedy też obowiązują specjalne ceny na część asortymentu.

Okazje Black Friday obejmują niemal wszystkie branże:

  • Dom i ogród
  • Moda
  • Elektronika i komputery
  • Sprzęt AGD
  • Sport i rekreacja
  • Dzieci
  • Turystyka
  • Artykuły biurowe
  • Finanse
  • Biznes
  • Zwierzęta
  • Gry
  • Motoryzacja
  • Edukacja i kariera
  • Zdrowie i uroda
  • Żywność i napoje
  • Książki i czasopisma
  • Telekomunikacja
  • Rozrywka
  • Filmy i muzyka
  • Prezenty
  • Inne

Jakie promocje na Black Friday 2023?
Wielu łodzian zastanawia się, z jakimi promocjami wiąże się Black Friday i czy można spodziewać się satysfakcjonujących zakupów czy wręcz przeciwnie – okaże się, że znów dadzą się wpuścić w zakupową pułapkę. Przykłady nieuczciwych praktyk z poprzednich lat pokazuje, że często promocje niewiele miały wspólnego z faktycznymi promocjami.

Czy unijna dyrektywa Omnibus pomoże klientom?
Ten rok z Black Friday ma szansę dać klientom pewność, że nie są zmanipulowani. Zgodnie z dyrektywą unijną Omnibus, sprzedający muszą poinformować klientów o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed promocją. Sugeruje się również stworzenie mechanizmów weryfikujących prawdziwość konsumenckich recenzji.

- Black Friday w 2023 roku jest pierwszym, w którym obowiązują przepisy wynikające z dyrektywy Omnibus – zwraca uwagę dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. - Owa dyrektywa wymaga od handlowców zdecydowanie większej transparentności cenowej, co może zaważyć na kształcie tegorocznego Black Friday. Dyrektywa Omnibus powinna ograniczyć zapędy dotychczas działających nie do końca etycznie handlowców. Głównie tych, którzy sztucznie windowali ceny przed czarnym piątkiem, tylko po to, żeby je później sztucznie obniżyć, dając klientom złudne poczucie oszczędności. Nie wyeliminuje to nieuczciwych handlowców, chcących obejść przepisy, ale z pewnością ich liczba będzie spadać. Jednak Omnibus z pewnością przyczyni się do kreowania wizerunku handlowców z autentycznymi dużymi promocjami, a tym samym konsumenci zyskają możliwość znalezienia atrakcyjnych ofert bez udawanych promocji.

Klient bardziej świadomy
W kontekście nieuczciwych praktyk trzeba zwrócić uwagę, że z roku na rok konsumenci są coraz bardziej świadomi. Nasila się trend smartshoppingu, który odnosi się do świadomości posiadanych praw konsumenckich, ale także standardów obsługi klienta (m.in. dostępnych opcji i kosztów dostawy, zasad zwrotów, itp.) i działań w zakresie polityki cenowej przez sprzedawców. W sieci jest coraz więcej narzędzi, które monitorują ceny. Konsumenci coraz częściej je poznają i zaczynają chętnie z nich korzystać.
- Dodatkowo implementacja dyrektywy Omnibus wprowadziła dla sprzedających obowiązek informowania konsumentów o weryfikacji autentyczności ocen zawartych w opiniach produktów dodawanych przez kupujących, które są umieszczane na stronie danego sklepu - dodaje dr Mariusz Woźniakowski. - Już sama informacja o ewentualnym braku weryfikacji stanowi spełnienie obowiązku przez handlowca, jednak w takiej sytuacji jest to jasny sygnał dla konsumentów, że takim opiniom nie można do końca ufać. Zatem w interesie sprzedawców jest wprowadzenie systemu weryfikującego oceny produktów umieszczane na stronie jego sklepu.

Ekspert UŁ podkreśla, że pomimo zwiększonego parasola ochronnego nad konsumentami powinni oni i tak zastanowić się czy dzięki Black Friday jako klienci naprawdę oszczędzamy, czy narażamy się na niepotrzebne wydatki.
- Jednoznacznej odpowiedzi nie można dać - ocenia. - Jak zwykle można jedynie doradzić, żeby starać się nie kupować pod wpływem impulsu. Hasła typu „minus 90%” opatrzone są najczęściej gwiazdką, iż dotyczą jedynie wybranego i ograniczonego asortymentu. A tym wybranym jest najczęściej jakiś jeden produkt od kilku sezonów zalegający w magazynie. Żeby uniknąć późniejszych rozczarowań, najlepiej porównywać bieżące ceny u różnych handlowców i patrzeć na ceny produktów (szczególnie tych droższych) w określonym przedziale czasowym.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany