Autostrada A1 wreszcie się buduje. Kto przy budowanej autostradzie mieszka...

Małgorzata TrzuskowskaZaktualizowano 
Spóźniająca się zima pozwala nieco nadgonić z mocno przesuniętą w czasie budową 40 kilometrów autostrady A1 między Strykowem a Tuszynem. Najbardziej intensywnych prac należy się jednak spodziewać wiosną. Niejeden mieszkaniec okolicy ma nadzieję przyjąć wtedy na kwaterę ściągających ze wszystkich stron kraju drogowców, a to tylko jeden ze sposobów dorobienia sobie na powstającej autostradzie A1.

Życzenia świąteczne. Wierszyki na Boże Narodzenie. Życzenia bożonarodzeniowe
Potrawy wigilijne. 12 dań na wigilię lista, przepisy
Życzenia świąteczne - krótkie, dowcipne, wesołe

Autostrada A1

– Przede wszystkim budowane są teraz tzw. obiekty inżynierskie, tj. wiadukty, mosty itp. – mówi Roman Tomczyk z Budimeksu, generalnego wykonawcy dwóch z trzech odcinków, na które podzielono A1 między Strykowem a Tuszynem. – Przy tak wysokiej jak na grudzień temperaturze nie ma przeszkód, by betonować ich elementy. Powstają więc korpusy wiaduktów, przyczółki... Prowadzone są też prace ziemne, wykonuje się m.in. nasypy.

Autostrada A1

W piaskowym zagłębiu wielki ruch

Kształtowanie terenu pod przyszłe łącznice na węzłach, ale też pod trasę jako taką, oznacza koniunkturę dla okolicznych żwirowni. Ul. Piaskową w Szczukwinie (gmina Tuszyn) od kilku tygodni jedna za drugą jeżdżą ciężarówki. Jeden kurs takiego tira, przy cenie piasku 5 – 6 zł za tonę, oznacza zarobek około 100 zł. Nic więc dziwnego, że to prawdziwe piaskowe zagłębie – tylko przy ul. Piaskowej w Szczukwinie działa kilka żwirowni, a są też kopalnie w niedalekich Górkach Dużych. W gminie Rzgów zaś na piasku dla autostrady zarabiają chętnie właściciele gruntów nieopodal Kalina.

Autostrada A1

Turystyka pracownicza

Ocenia się, że na 40 km autostrady wiosną pracować będzie nawet 2 tys. osób, w większości przyjezdnych. Już w czasie budowy drogi ekspresowej S8 oraz węzła Łódź Południe (pod Kalinem) drogowcy stworzyli w okolicy swoistą „turystykę pracowniczą”. Niejeden mieszkaniec rejonu Rzgowa czy Tuszyna wygospodarował w swoim domu pokój na kwaterę. Są tacy, co wzięli kredyt, by kupić budynek specjalnie pod wynajem.

– Mam znajomego, mieszka przy A2 – usłyszeliśmy pod Rzgowem od właściciela domu, w którym trwa właśnie remont kilku pokojów pod wynajem. – Przy trasie mieszka, z trasy żyje. Pomyślałem, że i tu chętni na noclegi się znajdą – i ci, co autostradę budują, i ci, co będą tutejszymi drogami jeździć.

– Jest to na pewno zastrzyk finansowy – zgadza się właściciel kwatery w Tuszynie, który doświadczenie z drogowcami już ma. – U mnie jedna osoba płaci 100 zł za tydzień. Tyle że różnie można trafić. Gdy miałem ludzi ze Skanskiej, wszystko było elegancko: regularne płatności i pełna kultura. Kiedy wynajmowałem pokój tym od podwykonawców, okazywało się, że mieszka ich tam więcej, niż było mówione. Spali na karimatach rozłożonych między łóżkami. Albo np. wyprowadzali się ukradkiem w nocy, nie płacąc za pobyt.
Kiedyś wyprowadzili się wraz z elementami wyposażenia pokoju...

Autostrada A1

Cenna ziemia przy trasie

Nie jest źle mieć ziemię tuż przy autostradzie. Na samym tylko 16-kilometrowym odcinku autostrady między przyszłymi węzłami Tuszyn i Romanów powstaje trzynaście obiektów inżynierskich – węzły, a także mosty oraz wiadukty, którymi nad A1 biec będą drogi lokalne. Przy każdym zaś takim obiekcie wykonawca musi mieć zaplecze, by trzymać tam sprzęt budowlany. Na zaplecze trzeba zwykle wydzierżawić działkę poza placem budowy. Dzięki temu przez czas budowy autostrady wielu posiadaczy pól między Tuszynem i Strykowem zarobi przynajmniej po kilkanaście tysięcy złotych. Co zresztą jest niczym w porównaniu z zyskami, które staną się udziałem właścicieli terenów inwestycyjnych przy autostradowych węzłach, jeśli zgodnie z założeniem ulokują się tam centra logistyczne podobne choćby do tych pod Strykowem...

**

Autostrada A1

40-kilometrowy odcinek Stryków – Tuszyn autostrady A1 zgodnie z założeniami miał być gotowy już w drugiej połowie 2013 r. W rzeczywistości wtedy dopiero rozpoczęła się jego budowa – opóźnienie wynikało z konieczności wprowadzenia zmian do założeń projektowych. Po kilku miesiącach, w styczniu tego roku, doszło do zerwania kontraktu między GDDKiA a konsorcjum Polimex – Mostostal, będącym wówczas generalnym wykonawcą. Na przełomie września i października podpisane zostały kontrakty z nowymi wykonawcami (tym razem odcinek podzielono na trzy fragmenty) i budowa zaczęła się ponownie. Ma potrwać 22 miesiące, czyli do lata 2016 r.

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Autostrada A1 wreszcie się buduje. Kto przy budowanej autostradzie mieszka... - Express Ilustrowany

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Ł
ŁKS Łódź

Inżynierze widać że mądry jesteś.

zgłoś
S
Sedes_z_Szaletu

Dobrze jest umieć czytać ; jeszcze lepiej - potrafić czytać ZE ZROZUMIENIEM

zgłoś
e
evil

Nie budują - źle, budują - jeszcze gorzej. Wot, polactwo.

zgłoś
g
g

żartujesz????

zgłoś
S
Sedes_z_Szaletu

SKRZYŻOWANIA takich dróg (A i S), na których NIE DA SIĘ ZJECHAĆ bezpośrednio na ulice, bądź na drogi niższych kategorii powinny po prostu nosić nazwy krzyżujących/łączących się dróg, n.p.: "węzeł A1/A2" , "węzeł A1/S8", "węzeł S8/S14". (w Niemczech nazywa się to Autobahnkreuz, czyli krzyż autostrad/owy /lub Autobahndreieck/, w odróżnieniu od rzeczywistych ZJAZDÓW z A i S /Ausfahrt/). Przykładowo obecny węzeł Łódź-Północ powinien zmienić nazwę na A1/A2, natomiast węzeł Łódź-Południe - odpowiednio na A1/S8. A do tego tablice kierunkowe z informacją, DOKĄD prowadzą poszczególne łącznice danego węzła.
Byłoby to bardziej przejrzyste i jednoznaczne. Bo po co komu info: "Łódź-Północ" (dla obecnego węzła A1/A2 w Strykowie), skoro z tego węzła NIE DA SIĘ ZJECHAĆ bezpośrednio do Łodzi ??! (za to można pojechać stąd do Wawy, Gdańska, Poznania, a w przyszłości do Katowic i - pośrednio - także do Łodzi).
Nazwy zaś węzłów ZJAZDOWYCH pod Łodzią powinny brzmieć (od północy do południa) :
1* Łódź-Północ - zjazd z A2 na DK1/DK14 (zamiast obecnego węzła Stryków na A2/DK1/DK14) ;
2* Łódź-Wschód - zjazd z A1 na DK72 (zamiast w."Brzeziny", bo to ten węzeł jest na geogr. wschodzie Łodzi a Brzeziny - inne - są także na DK94 k/Piekar Śląskich) ;
3* Łódź-Widzew - zjazd z A1 na DW713 (zamiast w.”Łódź-Wschód”) (bo ten węzeł jest przecież na Widzewie, t.j. na południowym wschodzie Łodzi) ;
4* Łódź-Górna - zjazd z A1 na DW714 i Trasę Górna (zamiast w."Romanów"; bo co komu mówi nazwa tej mikroskopijnej wioski?) ;
5* Łódź-Południe - zjazd z A1 na DK1/DK91 (zamiast w."Tuszyn").
To tylko przykłady. Takie ujednolicenie (:-"ulogicznienie"-:) nazw i ZASAD NAZEWNICTWA drogowego należałoby pilnie przeprowadzić w skali całego kraju. Bo jasne nazwy, to mniej błądzenia i wahań za kierownicą a w konsekwencji - większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Skończmy wreszcie z amatorszczyzną i radosną twórczością nazewniczą chłopków-roztropków z GDDKiA.

zgłoś
m
marianek

to lodzia utrudnia budowę dróg w łodzi bo się puszcza z żulami

zgłoś
t
tadzio

Ot zagadka, a kiedy miała być skończona?

zgłoś
p
panna lodzia

TANCZACA NA STOLE OGARNIJ SIE

zgłoś
P
Piotr Przybył

Widzę, że dublują się me słowa, ale to nie moja wina. Wpis miał wyglądać: Rewelacja ta obwodnica Łodzi jest tak bardzo potrzebna jak człowiekowi powietrze i woda do życia.

zgłoś
c
chriswaw

... g*upi POpełnia ciągle te same ...

zgłoś
c
chriswaw

... g***** te same błędy POwtarza.

zgłoś
K
KiX

+ pyzaty niedorzecznik Maciej Z. Czegóż można oczekiwać od takich "specjalistów"

zgłoś
p
podpora

To Rada Miasta poprzedniej kadencji uchwaliła taką wysokość opłat. Przypominam, że większość miało PiS i Łódź2020 z Kopcińską w składzie jako przewodniczącą. Reszta się zgadza.

zgłoś
p
podpora

A może nadwyżki ? Ciężko pojąć różnicę pomiędzy nadpłatą a nadwyżką, prawda ? W przepisach to zasadnicza różnica. A trzeba było się uczyć zamiast wagarować ? Też cię "pozdrawiam".

zgłoś
G
Gość

Ludzie se niszczą samochody 100 razy ruszając i 100 razy hamując na odcinku 100 metrów bo tak się podoba nieudacznikom rządzącym. Centrum polski , "wielka" dwupasmowa autostrada A1 która się kończy pod Łodzią. Dalej sie każdy przeprawia ja może . OD razu powinni ominąć miasto i jechać do węzła w Strykowie. Za jaja ich powinni powiesić za to.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3