MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tarcza TBM do drążenia tunelu jest gotowa! Za kilka dni powinna być w Łodzi.

Jacek Zemła
Jacek Zemła
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta możliwość odbioru pierwszej maszyny TBM o średnicy tarczy 8,76 m. To ona przygotuje 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km.

Po odbiorze technicznym maszyny TBM producent zademonstrował przedstawicielom PLK działanie urządzenia. Została włączona tarcza. Blisko 9-metrowe czoło wyposażone jest w 32 dyski oraz 86 zębów – to elementy do przebijania się przez grunt. Tarcza obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. TBM może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu. Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest demontaż i transport poszczególnych elementów do Łodzi. Pierwsze części powinny przyjechać do naszego miasta na przełomie listopada i grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma.

Miejsce startu TBM
W Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie powstanie komora startowa dla tarczy TBM postępują roboty związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu. Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi. W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum podjęło w październiku 2019 r. decyzję o zmianie lidera. W efekcie, poprawiło się tempo prac w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. W miarę możliwości będą nadrabiane zaległości. Według zamierzeń wykonawcy zabudowa tarczy planowana jest do marca. To pozwoli w połowie roku rozpocząć prace maszyny przy tunelach.

Podczas działań wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.

Tunel, który łączy Polskę
Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie używana ta właśnie maszyna, która za kilka dni przyjedzie do Łodzi (o średnicy 8,76 m). Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany