Zmieniamy kolej na dobre w województwie łódzkim

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Montaż elementów dużego TBM w komorze startowej. Stąd mechaniczny kret wydrąży 3 km tunel do Łodzi Fabrycznej
Montaż elementów dużego TBM w komorze startowej. Stąd mechaniczny kret wydrąży 3 km tunel do Łodzi Fabrycznej
Krajowy Program Kolejowy

Mieszkańcy zyskali lepszy dostęp do atrakcyjnych podróży koleją z nowych przystanków w Łodzi i na trasie do Zduńskiej Woli. Budowa kolejowego tunelu z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej i Żabieniec zwiększy możliwości podróży aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Modernizowane linie sprzyjają rozwojowi ekologicznych przewozów towarowych koleją.

Na dziesiątkach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego we wszystkich województwach, obok montowanych torów, urządzeń, sieci trakcyjnej, budowanych peronów, wiaduktów i mostów, przejeżdżają pociągi. Szczegółowo przygotowany rozkład jazdy zapewnia utrzymanie tysięcy planowych kursów i realizację prac. Z wielu efektów Krajowego Programu Kolejowego już korzystamy. Finansowanie ważnych społecznie i gospodarczo inwestycji umożliwiają znaczące środki z programów UE i budżetu państwa.

W ciągu ostatnich 5 lat zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy ponad 500 stacji i przystanków kolejowych. Wiele się udało, wiele także przed nami. Każdy miesiąc i każdy rok przynosi kolejne dobre wiadomości dla podróżnych. Taki był też rok 2020. Był on kolejnym krokiem na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

T

Do podróży koleją zachęcają przebudowane stacje i przystanki, m. in. w Zduńskiej Woli


Wygodniej podróżujemy z Łodzi do Zduńskiej Woli. Na przystankach i stacjach Chechło, Dobroń, Kolumna, Łask, Łódź Lublinek podróżni bezpieczniej i wygodniej wsiadają do pociągów z nowych, wyższych peronów. Na stacjach Zduńska Wola i Pabianice do pociągu dostaniemy się przejściem pod torami. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mają do dyspozycji windy. Na peronach są nowe ławki i wiaty, które zapewniają lepszy komfort korzystania z kolei. Udogodnienia dla podróżnych to także czytelne oznakowanie i informacja pasażerska. Wizualne komunikaty o pociągach uzupełnia system zapowiedzi głosowych.

Bezpieczeństwo podróży zwiększa modernizacja przejazdów. Dodatkowe zabezpieczenia zamontowano m.in. na trasie z Łodzi do Zduńskiej Woli


Coraz bardziej atrakcyjna i dostępna kolej to efekt realizacji Krajowego Programu Kolejowego o wartości prawie 76 mld zł, którego nie zatrzymała pandemia koronawirusa. Realizujemy prace, ogłaszamy nowe przetargi i podpisujemy umowy, bo to proces ważny dla całej gospodarki. W województwie łódzkim podróże koleją ułatwiają komfortowe stacje i przystanki, m.in. w Łodzi, a także na trasie w kierunku Zduńskiej Woli. Budowa tunelu średnicowego zwiększy możliwości przejazdów pociągami w regionie i całej Polsce – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kolej coraz lepiej służy mieszkańcom aglomeracji. Budowa mijanki Łódź Marysin i nowego peronu znacznie ułatwiają podróże. Korzystamy już z trzech odnowionych przystanków: Łódź Olechów Wiadukt, Łódź Olechów Zachód i Łódź Olechów Wschód. Na peronach są wiaty i ławki oraz jaśniejsze oświetlenie. Nowe udogodnienia są też na przystankach Łódź Stoki (przejście podziemne i winda) oraz Łódź Arturówek (nowe dojście do pociągu). Perony pozwalają na wygodne podróże pociągami regionalnymi i aglomeracyjnymi. Modernizacja linii Łódź – Zduńska Wola, a także nowe przystanki Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska (między Łodzią Widzewem a Zgierzem) i Łódź Retkinia (między Łodzią Kaliską a Łodzią Lublinkiem) na wiosnę stworzą dobrą ofertę w przewozach regionalnych i dalekobieżnych.

Stacja Zduńska Wola - do pociągu dostaniemy się przejściem pod torami. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mają do dyspozycji windę


Nowe możliwości otwiera budowa tunelu, który połączy nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Tunel zwiększy przepustowość łódzkiego węzła kolejowego i zapewni sprawne podróże dalekobieżne. Nowe przystanki Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny zwiększą dostęp i atrakcyjność kolei. Na budowie, w komorach startowych montowane są maszyny TBM do drążenia tuneli.
Jest to największa kolejowa inwestycja na terenie Łodzi. www.tunel-laczypolske.pl

Więcej towarów pojedzie po torach na linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola, łącznicy Łódź Widzew - Łódź Olechów oraz na międzynarodowej trasie miedzy Warszawą a Poznaniem. Towarowy transport jest efektywniejszy dzięki przebudowie torów, urządzeń i mostów (np. mostu nad Nerem) oraz zapewnieniu warunków do przejazdu pociągów o długości 740 m.

Zmodernizowany przystanek Mysłaków zapewnia wygodniejsze podróże w kierunku Łowicza i Warszawy


Wyższy poziom bezpieczeństwa podróży pociągiem zapewnia montaż nowoczesnych urządzeń. Dyżurni ruchu w lokalnych centrach sterowania wspierani są przez komputerowe urządzenia i systemy. Tak jest w Łodzi Widzewie, a także będzie w Kutnie, Łowiczu i Zgierzu.

Bezpieczeństwu sprzyja również modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Kierowcy już korzystają z bezpieczniejszych skrzyżowań m.in. na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększa także budowa wiaduktów. Takie obiekty powstaną m.in. w Łowiczu, Skierniewicach, Gałkowie i Andrespolu.

Zwiększają się możliwości Centralnej Magistrali Kolejowej na terenie województwa łódzkiego. W celu przygotowania trasy do prędkości 250 km/h zmodernizowane zostały m.in. stacje Opoczno Południe i Idzikowice. Nowe wiadukty drogowe w Radwanie i Zachorzowie-Kolonii zapewnią bezkolizyjny, szybki ruch kolejowy i sprawną komunikację drogową.

Więcej informacji o inwestycjach z Krajowego Programu Kolejowego na: plk-sa.pl/inwestycje

Materiał oryginalny: Zmieniamy kolej na dobre w województwie łódzkim - Dziennik Łódzki

Dodaj ogłoszenie