Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w szkołach branżowych już wkrótce. Znamy projekt nowelizacji rozporządzenia. Sprawdź, na czym polegają reformy

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Zmieniają się podstawy programowe w szkołach branżowych i technikach. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowego zawodu
Zmieniają się podstawy programowe w szkołach branżowych i technikach. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowego zawodu freepik
Znana jest już nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Zmiana, która niebawem wejdzie w życie, spowodowana jest m.in. wprowadzeniem do szkół nowego zawodu – technika elektromobilności. Wyjaśniamy, jakich zmian mogą spodziewać się uczniowie.

Spis treści

Zmiany w szkolnictwie zawodowym. Nie tylko nowy zawód

Jak głosi projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, zmianie mają ulec podstawy programowe w przypadku poszczególnych zawodów, a także wprowadzenie nowego zawodu o nazwie technik elektromobilności.

Najważniejsze zmiany, które zostały ujęte w projekcie to:

  • określenie podstawy programowej kształcenia w nowym zawodzie (technik elektromobilności);
  • zmiany w podstawach programowych zawodów elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych;
  • w przypadku kwalifikacji „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” modyfikacji uległa część podstawy programowej dotycząca wyposażenia szkoły niezbędnego do realizacji kształcenia w zakresie tej kwalifikacji, w tym także rodzaje pracowni i modele pojazdów – w grupie pojazdów samochodowych dodano model pojazdu elektrycznego. Ponadto przewidziano obowiązek zapewnienia przez szkołę dostępu do pojazdu samochodowego o napędzie elektrycznym;
  • zmiany w dotychczasowej podstawie programowej kształcenia w zawodzie operator obrabiarek skrawających oraz zawodzie technik mechanik;
  • ustalenie nowego brzmienia podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik weterynarii.

Technik elektromobilności – nowy zawód w szkolnictwie zawodowym

Od 1 września 2024 roku uczniowie szkół branżowych i techników będą mogli wybrać zawód technik elektromobilności. Nauka w tym zawodzie będzie mogła odbywać się w ramach dwóch kwalifikacji:

  • MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
  • MOT.07. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych.

Wśród celów kształcenia w zakresie kwalifikacji MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych znalazły się:

  • przeprowadzania obsługi instalacji i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
  • diagnozowania stanu technicznego mechatronicznych systemów oraz elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych i systemów magazynowania energii,
  • naprawy mechatronicznych systemów oraz elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych i systemów magazynowania energii;.

Z kolei w zakresie kwalifikacji MOT.07. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych:

  • diagnozowania stanu technicznego pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych,
  • obsługiwania i naprawiania pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych,
  • organizowania i nadzorowania procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych, przygotowania do uzyskania kwalifikacji zawodowych do wykonywania prac związanych z instalacją, naprawą, konserwacją i obsługą systemów elektrycznych.

Ponadto szczegółowo określono podstawę programową dla nowego zawodu, wypunktowano, jakie powinno być wyposażenie szkoły do realizacji kształcenia tak w pierwszej, jak i w drugiej kwalifikacji, a także podano minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.

Elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych – zmiany w zawodach

– Biorąc pod uwagę, że kwalifikacja „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” została również wyodrębniona w zawodach elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych (z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” oraz „MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych”), odpowiedniej modyfikacji, wyłącznie w zakresie ww. wspólnej kwalifikacji, uległy również podstawy programowe kształcenia w tych zawodach – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Jak poinformowano podstawy programowe w tym zakresie „zostały uzupełnione o tematykę związaną z obsługą samochodów elektrycznych i systemów magazynowania energii pojazdów samochodowych, a także dostosowane do aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy w branży motoryzacyjnej”.

Szczegółowe zmiany znajdują się w nowelizacji rozporządzenia.

Operator obrabiarek skrywających i technik mechanik

Zmian mogą spodziewać się także uczniowie, którzy zamierzają kształcić się w ramach zawodów operator obrabiarek skrywających oraz technik mechanik.

– Modyfikacji uległy treści nauczania w szczególności dotyczące wykonywania obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że obecne zapotrzebowanie pracodawców na takie umiejętności absolwentów branżowej szkoły I stopnia jest znikome, a obrabiarki konwencjonalne w zdecydowanej większości przedsiębiorstw zostały zastąpione przez obrabiarki sterowane numerycznie (CNC) – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

I dalej: „Za 3 lata, kiedy na rynek pracy wejdą absolwenci branżowej szkoły I stopnia uczący się według nowej podstawy programowej, liczba używanych w produkcji obrabiarek konwencjonalnych będzie jeszcze mniejsza. Dlatego zostały wprowadzone zmiany w treściach nauczania opisanych w formie efektów kształcenia polegające na ograniczeniu treści związanych z obsługą konwencjonalnych obrabiarek skrawających (do podstawy ich użytkowania), na rzecz wiedzy i umiejętności potrzebnych do obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC)”.

W związku z tym, że kwalifikacja „MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających” jest tożsama z kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie technik mechanik, w tym zawodzie również zachodzą zmiany.

– Odpowiedniej modyfikacji uległa również podstawa programowa kształcenia w tym zawodzie z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających” oraz „MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń”, wyłącznie w zakresie kwalifikacji „MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających” – brzmi treść uzasadnienia.

Co się zmienia w zawodzie technik weterynarii?

Na zmiany powinni przygotować się także uczniowie, chcący się kształcić w ramach zawodu technik weterynarii. Jak czytamy, reformy te mają dotyczyć wprowadzenia pojęć „zwierzęta gospodarskie” oraz „zwierzęta łowne”. Zgodnie z projektem rozporządzenia, jak i uzasadnieniem, kiedy w podstawie programowej jest mowa o zwierzętach gospodarskich, należy przez to rozumieć:

  • zwierzęta gospodarskie kopytne (tj.: bydło domowe, w tym gatunki Bubalus bubalis oraz Bison bison), świnie, owce, kozy,
  • zwierzęta gospodarskie nieparzystokopytne,
  • drób (tj.: ptaki utrzymywane w gospodarstwie, w tym ptaki nieuznawane za gospodarskie, ale które są utrzymywane tak jak zwierzęta gospodarskie, z wykluczeniem ptaków bezgrzebieniowych),
  • zajęczaki (króliki, zające i gryzonie),
  • zwierzęta dzikie utrzymywane w warunkach fermowych.

Kiedy zaś jest mowa o zwierzętach łownych, trzeba przez to rozumieć dzikie zwierzęta kopytne i zajęczaki oraz inne ssaki lądowe, łowione do celów spożycia przez ludzi i uznawane za zwierzęta łowne, na podstawie przepisów prawa krajowego, w tym ssaki żyjące na terytoriach zamkniętych w warunkach zapewniających im swobodę, zbliżonych do warunków, w jakich żyją zwierzęta łowne, dzikie ptaki pozyskiwane do celów spożycia.

Ponadto „w zawodzie technik weterynarii wskazano najczęściej spotykane w praktyce weterynaryjnej gatunki, tj.: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, psy i koty, tak aby zapewnić minimalny poziom wiedzy i umiejętności praktycznych” – brzmi treść uzasadnienia.

Od kiedy zmiany w szkołach branżowych?

Zmiany te mają wejść w życie od 1 września 2024 roku. Jednak w projekcie rozporządzenia przewidziano również, że kształcenie w zawodzie:

  • operator obrabiarek skrawających, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
  • technik mechanik z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających” oraz „MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w technikum, w branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
  • elektromechanik pojazdów samochodowych rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
  • technik pojazdów samochodowych z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” oraz „MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r., w technikum, branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
  • technik weterynarii rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w technikum, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych

prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia nowelizowanego, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

Oznacza to więc, że osoby, które kontynuują naukę w ramach wyżej wymienionych zawodów, idą jeszcze starym trybem, nie obowiązują ich przytoczone tutaj zmiany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zmiany w szkołach branżowych już wkrótce. Znamy projekt nowelizacji rozporządzenia. Sprawdź, na czym polegają reformy - Strefa Edukacji

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany