Zgierz: Przebudowa dworca PKP coraz bliżej finału [Zdjęcia]

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Powstał nowy, dodatkowy peron aby usprawnić przesiadki. Na dworcu pojawi się bezpieczne przejście pod torami i windy.

Dworzec kolejowy w Zgierzu przechodzi gruntowną modernizację. Najważniejszym jej elementem jest budowa przejścia pod torami, o które od wielu lat prosili mieszkańcy osiedla domów jednorodzinnych, znajdujących się na leżącym za torami osiedli Krzywie. Równolegle trwa rozbudowa systemu torowego, wymiana urządzeń sterowania ruchem i sieci trakcyjnej. Budowany jest również dodatkowy, trzeci peron. Pozwoli on na sprawniejsze przesiadki oraz możliwość przyjmowania na stacje większej liczby pociągów równocześnie, z czym do tej pory były duże problemy.

Nowy peron jest już prawie gotowy. Wykonano go z gotowych elementów betonowych według obecnie obowiązujących standardów bezpieczeństwa, ze specjalnymi wypustkami, które mają za zdanie ułatwienie poruszania się osobom niewidomym i niedowidzącym. Peron ma 76 cm wysokości, co oznacza że znajdować się będzie na wysokości podłogi pociągów, co wyeliminuje konieczność pokonywania stopni. To duże ułatwienie dla osób starszych, niepełnosprawnych czy podróżnych z większymi bagażami, rowerami lub wózkami dziecięcymi. Do tej samej wysokości zostaną także podniesione już istniejące perony pierwszy i drugi, z których obecnie z trudem wsiada się do pociągów. Prace rozpoczną się po oddaniu do użytku nowego peronu i skierowaniu pociągów na znajdujące się przy nim tory.

Największe zadowolenie mieszkańców Zgierza, także tych, którzy na co dzień nie korzystają z usług kolei, budzi jednak postępująca budowa tunelu pod torami. Połączy on ulicę Kolejową, znajdująca się od strony centrum Zgierza, z ulicą Twardą na osiedlu Krzywie. Dzięki temu tunelowi będzie możliwe bezpośrednie przejście z Krzywia do centrum miasta, przystanków komunikacji miejskiej oraz oczywiście pociągów. Do tej pory mieszkańcy musieli nadkładać około kilometra kierując się pod wiadukt przy ul. Długiej. Niektórzy skracali sobie drogę chodząc przez tory w niedozwolonym miejscu, ale nie było to bezpieczne, mogło też zakończyć się mandatem wystawionym przez pojawiających się często w tym rejonie SOK-istów.

Przebudowa i modernizacja dworca wpłynie także możliwość zwiększenia liczby połączeń kolejowych z Łodzią, o które przed pandemią prosili pasażerowie. Szczególnie w godzinach porannego szczytu pociągów było zbyt mało, co powodowało tłok. Niestety nie można było zwiększyć liczby połączeń, bo na dworcu brakowało wolnych torów. Po zakończeniu prac i modernizacji linii kolejowej Zgierz - Kutno planowane jest odtworzenie mijanki na stacji Zgierz Północ i wprowadzenie w szczycie przewozowym pociągów wahadłowych Zgierz Północ - Łódź.

Czy będą kolejne bankructwa przez rządowe decyzje?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.