Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaczyna się budowa tunelu z Fabrycznej na Kaliską i Żabieniec

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Wyburzanie altanek i wycinka krzaków gęsto porastających teren pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską - od tego mają zacząć się prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią. Powinny one ruszyć w tym tygodniu, o czym zapewnił generalny wykonawca tej wartej prawie 2 miliardy złotych inwestycji - firma Energopol ze Szczecina. Będzie on budował tunel w konsorcjum z firmą PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj na kolejnym slajdzie
Wyburzanie altanek i wycinka krzaków gęsto porastających teren pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską - od tego mają zacząć się prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią. Powinny one ruszyć w tym tygodniu, o czym zapewnił generalny wykonawca tej wartej prawie 2 miliardy złotych inwestycji - firma Energopol ze Szczecina. Będzie on budował tunel w konsorcjum z firmą PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj na kolejnym slajdzie
Wyburzanie altanek i wycinka krzaków gęsto porastających teren pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską - od tego mają zacząć się prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią. Powinny one ruszyć w tym tygodniu, o czym zapewnił generalny wykonawca tej wartej prawie 2 miliardy złotych inwestycji - firma Energopol ze Szczecina. Będzie on budował tunel w konsorcjum z firmą PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

– Na tym terenie ma powstać tzw. komora startowa, czyli miejsce w którym wkopana zostanie w ziemię specjalna maszyna TBM (tunnel boring machine), której tarcza ma wiercić tunel – mówi Piotr Żak, rzecznik Energopolu. – Maszyny takie będą dwie - jedna większa z tarczą o średnicy 13 metrów będzie posuwać się od ul. Odolanowskiej w kierunku Dworca Fabrycznego, a druga mniejsza, o średnicy tarczy 8,7 metra będzie wiercić dwa tunele jednotorowe - w kierunku dworca Łódź Kaliska i stacji Łódź Żabieniec.

Według zapewnień inwestora budowa tunelu ma zostać zakończona w grudniu 2021 roku. Czasu jest więc mało, zważywszy, że prace przygotowawcze i montaż tarcz potrwa do końca tego roku. O ile nie pojawią się jakieś nieprzewidziane trudności, jak np. wody podziemne czy problemy ze stabilnością gruntu, każdego dnia tarcze mają się posuwać o ok. 10 metrów do przodu. Łączna długość tuneli do wykopania wynosi ok. 4 km.

Maszyna TBM, jaka została zamówiona w niemieckiej firmie Herrenknecht, która jest monopolistą w wytwarzaniu takich tarcz, będzie największym tego typu urządzeniem zastosowanym dotąd w Polsce. Tarcz o takim przekroju nie stosowano dotąd nawet na budowie metra w Warszawie.
Po wybudowaniu tunelu mają nim jeździć z dużą częstotliwością pociągi ŁKA, a także pociągi dalekobieżne Intercity, których ruch przez Łódź zostanie znacząco zwiększony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany