MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Za ile zatankujemy na majówkę? Prezes PKN Orlen zdradził, po ile kupimy paliwo. Dlaczego ceny nie mogą zostać obniżone?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Prezes PKN Orlen zauważył, że obniżenie cen paliw automatycznie zachwiałoby parytetem importowym. Zaznaczył także, że za tydzień lub dwa mogłoby to doprowadzić do całkowitego paraliżu kraju.
Prezes PKN Orlen zauważył, że obniżenie cen paliw automatycznie zachwiałoby parytetem importowym. Zaznaczył także, że za tydzień lub dwa mogłoby to doprowadzić do całkowitego paraliżu kraju. Adam Jankowski
Jakie będą ceny paliwa w długi weekend majowy w 2023 roku? – Robimy wszystko, żeby w majówkę paliwo nie kosztowało 7 zł za litr – mówił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen na antenie RMF FM. Zaznaczył, że koncern musi tak prowadzić politykę cenową w taki sposób, by nie zabrakło paliw.

Spis treści

Ceny paliwa na majówkę 2023

Jak powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, najważniejsze jest stabilizowanie cen paliw przez koncern.

– Robimy wszystko, żeby w majówkę paliwo nie kosztowało 7 zł za litr. Daliśmy gwarancję, że w święta wielkanocne paliwa nie będą kosztowały więcej i nie kosztowały więcej. Postaramy się, aby w majówkę również nie kosztowały więcej – powiedział.

Dodał, że Orlen stara się robić wszystko, by ceny paliw były „cenami właściwymi”.

PKN Orlen nie chce iść drogą Węgier

Jak zaznaczył prezes PKN Orlen, wprowadzenie odgórnych regulacji cen mogłoby spowodować braki paliwa na rynku. Przywołał tutaj przykład Węgier, które spotkała taka sytuacja.

– Importujemy 5 mln ton paliw z różnych kierunków. Jeśli importujemy, to musimy patrzeć na ceny na innych rynkach. Żaden hurtownik nie kupi drożej, żeby w Polsce sprzedać taniej, czyli te 5 mln ton nie wpłynie do Polski, a dodatkowo miliony ton paliwa z rynku hurtowego wyjedzie z kraju – tłumaczył Obajtek.

– Paliwo oczywiście może być tańsze, tylko za dwa tygodnie go nie będzie. Musimy tak realizować naszą politykę, żeby paliwo było, żeby Polacy bezpiecznie mogli tankować, żebyśmy mogli zaopatrzyć rynek w niestabilnych czasach – dodał.

Co wpływa na obecne ceny paliw?

Natomiast w czwartkowym wywiadzie, który ukazał się na łamach „Super Expresie”, Obajtek wskazał na elementy składające się na finalną na cenę paliwa.

– Państwa OPEC podjęły decyzję o zmniejszeniu wydobycia i cena ropy poszła do góry. Na ceny wpływa również kurs dolara. W ciągu ostatnich kilku lat o 100 proc. w górę poszły ceny biododatków. Znacząco wzrosła cena uprawnień do emisji CO2. Do tego trzeba doliczyć daniny państwowe i rosnące pensje pracowników. W ciągu 10 lat wynagrodzenia poszły praktycznie o 100 proc. w górę – to wszystko ma wpływ na cenę końcową paliw – podkreślił Obajtek.

Szef Orlenu zauważył, że obniżenie cen paliw automatycznie zachwiałoby parytetem importowym. Zaznaczył także, że bardzo szybko mogłoby to doprowadzić do całkowitego paraliżu kraju.

– Wystarczyłby tydzień-dwa i mielibyśmy całkowity paraliż kraju. To już przerabiali Węgrzy, próbując uregulować odgórnie ceny paliwa – rozmontowali całą gospodarkę – zakończył Obajtek.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany