Z torów prosto do muzeum. Helmut poszedł na emeryturę

(gb)
57 lat woził pasażerów wycofany w styczniu z eksploatacji przez MPK tramwaj GT6, popularnie nazywany helmutem.

Teraz trafił do zabytkowej zajezdni na Brusie, gdzie planowane jest uruchomienie muzeum komunikacji.
– Pojazd dotarł do Łodzi w 1990 r. z Bielefeld w Niemczech – mówi Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów, który wziął zabytek pod opiekę. – Od początku był związany z zajezdnią na Brusie, dopiero w ostatnich dwóch latach przydzielono go do zajezdni przy ul. Telefonicznej.
Helmut przez lata woził pasażerów na linii podmiejskiej 43 do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Jest sprawny techniczne, ale mocno wyeksploatowany. Wielokrotnie brał udział w kolizjach, raz wybuchł w nim pożar. Od czasu, gdy trafił do Polski, nie przechodził żadnego poważniejszego remontu.
– Stanowi dowód przepaści technologicznej panującej w latach 50. ubiegłego wieku między krajami Europy Zachodniej a Polską – zauważa Jakub Tarka. – Gdy tam produkowano już przegubowce o nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, u nas wciąż z taśm montażowych schodziły wagony typu N, oparte na prostej konstrukcji z czasów drugiej wojny światowej.
Helmut, który trafił na Brus, to jeden z pierwszych niemieckich wagonów sprowadzonych do Polski. Łódzcy miłośnicy tramwajów chcą go wyremontować i doprowadzić do oryginalnego stanu. Pozostałe wagony z pierwszej dostawy z Niemiec trafiły na złom.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Jazda tymi Helmutami często była o niebo lepsza niż nowszymi polskimi konstrukcjami. Zimą napewno było w nich cieplej.

g
gosc

ten wagon to zaniedbana masakra on po prostu zagrażał bezpieczeństwu na drodze i pasażerom

;

W NIEMCZECH POBIERAŁ EMERYTURE W POLSCE TEŻ BEDZIĘ POBIERAŁ O CO TU KURW... A CHODZI

ł
łodzianka

z tego co wiem nie było chetnych na jazde tym wagonem bo jest ciezki do jazdy i w ten sposob trafi do muzeum dobrze to było rozegrane

.

przeszedł na wcześniejszą emeryturę he he

.

tramwajowy zabytek

a
adsenior

Już na emeryturę, dlatego że Helmut? Powinien, tak jak to ustanowiło "słoneczko peruwiańskie", pracować jeszcze DZIESIĘĆ LAT!

Dodaj ogłoszenie