ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Wystawa 100 lat motoryzacji w Polsce na 100-lecie odzyskania...

(ip)

2018-03-28 10:20

2018-10-05 11:24

2 Komentarze

Wystawa 100 lat motoryzacji w Polsce na 100-lecie odzyskania niepodległości

(ip)

2018-03-28 10:20

Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce" to pierwsza i jedyna w naszym kraju prezentacja ponad 70 samochodów i motocykli ukazujących w jednym miejscu historię motoryzacji w Polsce. W Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia w Katowicach, na ponad 2500 metrach kwadratowych, można będzie oglądać od 7 kwietnia do 10 maja 2018 roku nie tylko pojazdy wyprodukowane w Polsce, ale także zagraniczne, które miały olbrzymi wpływ na losy naszej motoryzacji.
Wystawa 100 lat motoryzacji w Polsce na 100-lecie odzyskania niepodległości Wystawa 100 lat motoryzacji w Polsce na 100-lecie odzyskania niepodległości

(© Paweł Tymiński )

Pojazdy pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie, Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, Muzeum Motoryzacji w Topaczu oraz od prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja by zobaczyć wszystkie te pojazdy naraz w jednym miejscu i w takie zestawie.

100-lecie odzyskania niepodległości to czas szczególny dla każdego Polaka. Ambicją organizatorów jest pokazanie dziejów motoryzacji w Polsce w możliwie szerokim kontekście społecznym, politycznym i kulturowym.
Na wystawie zaprezentowane zostaną pojazdy rodzimego przemysłu motoryzacyjnego, projektowane i budowane przez polskie zespoły inżynierów, projektantów i rzemieślników, ale także pojazdy powstające za granicą, odgrywające szczególną rolę w historii naszej motoryzacji.

Ekspozycja podzielona jest na pięć części:

Motoryzacja w Niepodległej,
II Wojna Światowa,
Odbudowa,
Mała Stabilizacja,
Lata 70. i 80.

MOTORYZACJA W NIEPODLEGŁEJ (1918-1939)

Okres tworzenia fundamentów polskiej motoryzacji w szczególnym momencie odradzania się państwa po 123 latach niewoli. Odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć m.in. legendarne motocykle Sokół 600 i Sokół 1000, czy pierwszy – seryjnie produkowany samochód w Polsce czyli Polskiego Fiata 508 III Junak.

II WOJNA ŚWIATOWA (1939-1945)

W tej części zaprezentowane zostaną pojazdy wykorzystywane przez żołnierzy polskich na wszystkich frontach II Wojny Światowej – m.in. amerykańskie motocykle wojskowe Harley-Davidson WLA i INDIAN Chief 340 Military, czy ciężarówki GAZ i DODGE.

ODBUDOWA (1945-1960)

Okres odbudowy ze zniszczeń II Wojny Światowej. Czas narodzin polskiej legendy – Warszawy M20, ale także szeregu prototypów – m.in. Smyka, Meduzy i Mikrusa. Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć pochodzące z lat 50-tych unikatowe egzemplarze polskich mikrosamochodów oraz drezynę kolejową WARSZAWA M20 z 1956.

MAŁA STABILIZACJA (1960-1970)

Okres stabilizowania się nie tylko sytuacji politycznej w Polsce, ale także okres stabilizowania się przemysłu motoryzacyjnego. Na linie produkcyjne i polskie drogi trafiają Syreny, Komary i Junaki.

ŻEBY POLSKA ROSŁA W SIŁĘ, A LUDZIE ŻYLI DOSTATNIEJ (1970-1989)

Ostatnie dwie dekady PRL-u to okres nie tylko niekończących się kolejek, ale także czas kiedy na polskich szosach królowały kredensy (polskie Fiaty 125p), a każdy mały chłopiec marzył o Borewiczu na welurze (FSO Polonez), a statystyczny Kowalski wyruszał na podbój Bułgarii (tzw. Złotych Piasków) Fiatem 126p i przyczepą Niewiadów.

W każdy weekend organizowany będzie tzw. „rozruch maszyn” czyli uruchamianie i przejazdy najbardziej charakterystycznych pojazdów dla danej epoki. Wśród zaproszonych prelegentów są między innymi specjaliści od historii, ale też ludzie mający bezpośredni wpływ na losy polskiej motoryzacji, czy wybitni kierowcy rajdowi, którzy dokonywali cudów na samochodach produkowanych w czasach PRL.

Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.