Wymiana opon 2020: Kiedy wymienić opony na zimowe? A może zdecydować się na całoroczne? Sprawdź, ile kosztuje wymiana opon w tym roku

Andrzej Beck
Andrzej Beck
Za kilka tygodni w serwisach oponiarskich zrobi się tłoczno
Za kilka tygodni w serwisach oponiarskich zrobi się tłoczno polskapress
Zgodnie z długoterminową prognozą pogody dla Łodzi, do końca października temperatura w dzień nie powinna spaść poniżej 7 stopni, nocne przymrozki spodziewane są dopiero w okolicach 8 listopada, a przelotne opady śniegu w połowie listopada. Na razie nie trzeba więc zmieniać opon, ale kierowcy, którzy mają zużyte zimówki i muszą sprawić sobie nowe, powinni zacząć o tym myśleć.

Kiedy zmieniać opony na zimowe?

Generalnie przyjmuje się, że z letnimi oponami należy się rozstać, gdy średnia dobowa temperatura przez kilka dni jest niższa niż 7 stopni Celsjusza. W praktyce nikt jednak nie bada średniej dobowej temperatury. Trzeba się kierować zdrowym rozsądkiem. Taksówkarz jeżdżący w nocy, kiedy słupek rtęci jest o kilka kresek krótszy niż w ciągu dnia, wymieni opony wcześniej niż urzędnik rozpoczynający pracę o godz. 8, a kończący ją o godz. 16.

Po co w ogóle zmieniać opony?

Zmiana opon we właściwym czasie to zarówno kwestia bezpieczeństwa, jak i żywotności ogumienia, która z kolei przekłada się na złotówki.
Mniej doświadczeni kierowcy mówią czasami: - Co z tego, że jest zimno; skoro nie ma ani śniegu, ani lodu, to po co mam wymieniać opony?
A jednak warto, bo nawet na suchej nawierzchni, ale w niskich temperaturach zimówki zapewniają lepszą przyczepność. W składzie mieszanki, z której są produkowane, jest bowiem więcej naturalnej żywicy, co sprawia, że są bardziej miękkie i elastyczne, przez co lepiej trzymają się asfaltu. Przed wszystkim jednak bieżnik opony zimowej jest głębszy niż letniej i posiada znacznie więcej nacięć (tzw. lamelek), co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu.
Natomiast w temperaturach „wiosennych” czy tym bardziej „letnich” miękka opona zimowa szybko się zużywa, a kupno nowej to odczuwalny wydatek.

Ile kosztuje wymiana opon?

W łódzkich warsztatach koszty wymiany ogumienia są mocno zróżnicowane. Za wymianę kompletu opon na felgach aluminiowych do 16 cali, wraz z wyważeniem kół, zapłacimy średnio od 70 do 100 zł. W wypadku felg stalowych ceny są nieco wyższe. Wymiana całych kół, tzw. przekładka (również z wyważeniem), to zwykle koszt od 40 do 80 zł (alufelgi).
Są również tzw. mobilne serwisy, świadczące usługi wymiany opon lub kół – wraz z wyważeniem - we wskazanym przez klienta miejscu, np. na parkingu przy domu, biurze albo centrum handlowym. Ile to kosztuje? Poniżej fragment cennika jednej z takich firm działających w Łodzi.

Cennik dla samochodów osobowych i małych dostawczych
Wymiana kompletu opon

Średnica kołaWymiana i wyważenie opon z felgami stalowymi (4 sztuki)Wymiana i wyważenie opon z felgami aluminiowymi (4 sztuki)
Do 16’’90 zł100 zł
17’’110 zł120 zł
Powyżej 17’Ustalane indywidualnieUstalane indywidualnie

Wymiana kompletu kół tak zwana „przekładka”

Średnica kołaWymiana i wyważenie opon z felgami stalowymi (4 sztuki)Wymiana i wyważenie opon z felgami aluminiowymi (4 sztuki)
Do 16’’60 zł70 zł
17’’70 zł80 zł
Powyżej 17’’Ustalane indywidualnieUstalane indywidualnie

A może opony całoroczne?

Producenci pomyśleli też o kierowcach, którzy nie chcą zmieniać opon („Kiedyś się jeździło okrągły rok na jednych i było dobrze...”) i opracowują coraz lepsze ogumienie całoroczne. Niektóre modele takich opon rzeczywiście sprawdzają się nieźle w rozmaitych warunkach pogodowych, ale nie w skrajnych (siarczyste mrozy, afrykańskie upały) i nie przy agresywnej jeździe. Kto jednak jeździ spokojnie, a do tego głównie w mieście i nie pokonuje rocznie więcej niż, powiedzmy, 10 tys. km, może o takich oponach pomyśleć. Kosztują one co prawda więcej, niż zimowe czy letnie, ale mniej niż zimowe plus letnie. Będą się szybciej zużywać (bo przez cały rok, a nie pół roku), ale zaoszczędzimy na kosztach wymiany.
Z drugiej strony, w wielu krajach wymiana opon na zimowe (przynajmniej w kołach na osi pędnej) jest obowiązkowa. Zimówki trzeba mieć m.in. w Austrii, Czechach, Estonii, Finlandii, na Litwie i Łotwie, Rosji, Serbii czy w niektórych rejonach Hiszpanii.

Przejścia dla pieszych 3D

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam Adam

Ja już jadę wymienić. Wiadomo co będzie? Może zamkną znowu tak jak wiosą. Bezpieczeństwo najważniejsze

A
Andrzej Krasowicz

Kiedyś zmieniałem, teraz mam całoroczne Yokohama Geolandar, więc przynajmniej o jednym nie muszę pamiętać. A sprawuję się naprawdę nieźle.

Dodaj ogłoszenie