W 2014 roku udaremniono aż 8 814 prób wyłudzeń kredytów o łącznej wartości 400 mln zł. Oszuści często posługują się skradzionymi dowodami osobistymi, dlatego utracony dokument trzeba jak najszybciej wyłączyć z obiegu.
Gdy dojdzie do utraty dowodu osobistego, w pierwszej kolejności należy jak najszybciej wyłączyć go z obiegu, aby uniemożliwić dalsze posługiwanie się nim. W tym celu należy w oddziale banku, w którym posiadamy konto złożyć wniosek o zastrzeżenie dokumentu, na podstawie którego bank wpisze zastrzeżenie w Centralnej Bazie Danych Systemu Dokumenty Zastrzeżone, prowadzonego przez Związek Banków Polskich.
MARCIN MILLER Z BOYS NIE ŻYJE? MARCIN MILLER MIAŁ WYPADEK? PONURA PLOTKA W SIECI
Od niedawna można też skorzystać z usługi zastrzegania dokumentów online, realizowanej na portalu Biura Informacji Kredytowej.
W tym celu najlepiej skorzystać z opcji zastrzegania dokumentu na stronie www.bik.pl. Jest to usługa bezpłatna, realizowana online. Wystarczy jedno kliknięcie, a informacja o zastrzeżeniu w ciągu kilku minut dociera do wszystkich banków w Polsce. Jednak aby zastrzec dokument trzeba wcześniej założyć konto w portalu BIK. Rejestrując się, potwierdzamy w ten sposób swoją tożsamość; zastrzec można bowiem tylko ten dokument, który został zweryfikowany w procesie zakładania konta.
– W trybie online wszystkie polskie banki oraz pozostałe podmioty korzystające z tego Systemu zostają powiadomione o wyłączeniu dokumentu z obiegu – mówi Marcin Gozdek, dyrektor Departamentu Rynku Detalicznego Biura Informacji Kredytowej.
Klienci BIK mogą korzystać również z alertu ostrzegającego przed możliwą próbą wyłudzenia kredytu. Wówczas za każdym razem, kiedy ktoś złoży wniosek o kredyt na ich dane, zostaną o tym powiadomieni za pomocą wiadomości SMS.
Skradziony dowód osobisty może być wykorzystany nie tylko do wyłudzenia kredytu czy pożyczki, ale i na wiele innych sposobów. Najczęściej także do założenia fikcyjnej firmy, dokonania zakupu telefonu, podpisywania umów najmu w celu kradzieży dobytku itp.
Kradzież dokumentu trzeba zawsze zgłosić policji. Aby wyrobić nowy dowód, trzeba w tym celu udać się do najbliższego organu gminy. W razie utraty dokumentu podczas pobytu za granicą, trzeba zwrócić się do konsulatu Rzeczpospolitej. Pracownik konsulatu pomoże przygotować dokument tymczasowy (Emergency Travel Document – ETD), który umożliwi załatwienie niezbędnych spraw, przekroczenie granicy i powrót do kraju.
Po tragicznym wypadku na Radogoszczu. Na przejeździe płoną znicze
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?