Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Wiadukt w Łodzi na ul. Przybyszewskiego jest większym bublem, niż sądziliśmy

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Grzegorz Gałasiński
Na jaw wychodzą nowe fakty związane z budową przez miasto wiaduktu nad torami kolejowymi na ul. Przybyszewskiego w Łodzi. Okazuje się, że wiadukt jest jeszcze większa fuszerką niż przypuszczano...

Kilka dni temu informowaliśmy, że obiekt zaczął powstawać według wadliwej dokumentacji technicznej. Został częściowo już wybudowany według niezaktualizowanego projektu z 2013 roku. W międzyczasie PKP remontowały przebiegającą pod wiaduktem linie kolejową i podniosły nieco tory, na skutek czego budowany wiadukt okazał się za niski o 7 centymetrów, aby bezpiecznie mogły pod nim przejeżdżać pociągi

Teraz okazuje się, że sprawa jest jeszcze bardziej skandaliczna. Dziennikarze Radia Łódź ustalili, że różnica między wymaganą wysokością wiaduktu a stanem obecnym to nie o 7, ale aż 18 centymetrów. I o ile przy "brakujących" 7 cm można byłoby wiadukt podwyższyć, to w sytuacji gdy brakować może kolejnych 11 cm sytuacja jest diametralnie inna...

Wygląda bowiem na to, że wzniesione już podpory wiaduktu trzeba będzie wyburzyć, co może oznaczać stratę rzędu kilku milionów złotych plus ogromne opóźnienie budowy przeprawy, na którą czekają łodzianie. Obecnie ulica Przybyszewskiego jest częściowo zamknięta dla ruchu.

Sprawą zainteresował się wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński. Zwraca on uwagę na fakt, że brak odpowiedniego nadzoru nad budową i niewłaściwe przygotowanie dokumentacji będzie generowało straty.

– Niezależnie czy wiadukt trzeba będzie przeprojektować czy rozebrać i zbudować na nowo, miasto poniesie z tego tytułu dodatkowe koszty. Ktoś powinien ponieść za to odpowiedzialność – uważa wojewoda Tobiasz Bocheński.

Tymczasem żaden z urzędników magistratu, który powinien nadzorować, a przede wszystkim dobrze przygotować tę inwestycję do tej pory nie został ukarany. Zdaniem mieszkańców Zarzewa, na którym to osiedlu powstaje wiadukt, karą powinno być zwolnienie szefostwa Zarządu Inwestycji Miejskich.

- Problem z podporami wiaduktu północnego pojawił się z powodu przekazania przez PKP projektantowi błędnych danych geodezyjnych, które nie uwzględniały podniesienia torowiska w 2013 roku. Zarząd Inwestycji Miejskich zwrócił się do wykonawcy o ponowne wyliczenie - o ile centymetrów należy podnieść podpory. Pojawiające się w mediach wielkości od 7 do 30 cm nie mają póki co żadnego potwierdzenia w faktach. Nadbudowanie podpór nie będzie pracą skomplikowaną, nie ma mowy o rozbieraniu już wybudowanych konstrukcji. Termin ukończenia inwestycji nie zmienił się - twierdzi Biuro Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi.

– Przebudowa wiaduktów w ciągu ul. Przybyszewskiego nad linią kolejową Łódź Chojny – Łódź Widzew jest inwestycją miejską. Na etapie projektowania PLK uzgodniły zakres prac w tym m.in. wymaganą wysokość obiektów nad torami. Zgodnie z przepisami minimalna wysokość zawieszenia przewodu jezdnego sieci trakcyjnej nad główką szyny powinna wynosić 5,0 metrów.
PLK oczekują, że po zakończeniu inwestycji przez Miasto Łódź konstrukcje wiaduktów zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów – czytamy w odpowiedzi kolei.

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany