Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważąca 270 ton tarcza TBM jest już pod ziemią! ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Ogromne dźwigi opuszczają tarczę skrawającą na dno komory startowej
Ogromne dźwigi opuszczają tarczę skrawającą na dno komory startowej Mateusz Walasek
Najważniejszy element dużej maszyny do drążenia kolejowych tunelu łączącego Łódź Fabryczną ze stacją Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec jest już w komorze startowej przy ul. Odolanowskiej. Przy pomocy ogromnych dźwigów opuszczono tam ważącą 270 ton głowicę skrawającą, która obracając się na czele całej maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) będzie kopać podziemny korytarz o długości prawie 3 km i średnicy 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Głęboka na 30 m komora startowa o średnicy ponad 30 m została wybudowana w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej jeszcze późnym latem. Przypomina ogromną betonową studnię. Wykonawca stopniowo opuszcza na jej dół elementy „mechanicznego kreta”. Na dnie, na betonowej płycie o grubości 2 m montowane jest urządzenie, które będzie jednocześnie drążyć tunel i betonować jego ściany. Najważniejszym, ale i największym i najcięższym elementem maszyny jest głowica skrawająca. To właśnie ten element przez kilka tygodni był składany na powierzchni, by ostatecznie trafić teraz do komory startowej.

Cała maszyna będzie gotowa po wyposażeniu jej w tarczę oraz osprzęt pozwalający na transport urobku na powierzchnię i podawanie pod ziemię betonu, wody i sprężonego powietrza. Gdy czoło maszyny rozpocznie drążenie pod ziemią, niektóre jej elementy będą pracowały na górze. Połączenie zapewnią elastyczne przewody zasilające maszynę TBM. Pod ziemię dostarczana będzie energia elektryczna oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki tj. polimery, bentonit, woda. Wraz z postępem prac, przewody i rury będą przedłużane i wprowadzane dalej do tunelu. Cała maszyna TBM po zmontowaniu i wyposażeniu we wszystkie elementy będzie ważyć ok. 1300 ton.

Tunel zapewni system połączeń kolejowych przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską. Ułatwią mieszkańcom łodzi codzienne podróże. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Tunel ma być gotowy do końca 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany