Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W łódzkim MPK ze starych tramwajów robią nowe (galeria zdjęć, wideo)

(gb)
Wiek ponad 20 lat i 700 tysięcy przejechanych kilometrów - takie kryteria musi spełniać wagon 805N, który trafia na ul. Tramwajową i jest od podstaw odnawiany oraz ulepszany. W tym roku MPK zmodernizuje ich około dwudziestu.

Zobacz film na Express TV

- Rozbieramy wagon do gołej blachy, a nawet bardziej, bo blachę też zdejmujemy i zostaje sam szkielet - mówi inż. Witold Talar, główny specjalista w Dziale Kontrolingu MPK. - W konstrukcji poprawiamy geometrię, usuwamy rdzę i wycinamy pogięte lub skorodowane części zastępując je nowymi.
Szkielet jest lakierowany farbami podkładowymi i antykorozyjnymi, a potem obijany nowymi arkuszami blachy i laminatami, i znów malowany. W tramwajowych "wózkach" z kolei remontuje się hamulce, silniki i wały napędowe.

Na kolejnych stanowiskach remontowych wagon uzbraja się w instalację elektryczną, obija od wewnątrz panelami, wykładziną, montuje siedzenia, poręcze, oświetlenie, komputery (jeden steruje kasownikami i wyświetlaczami, drugi instalacją elektryczną).
- Przewidujemy, że zmodernizowany tramwaj powinien jeździć jeszcze przez 15 lat - mówi inż. Talar.
Większość rozwiązań to pomysły opracowane przez inżynierów z Działu Technicznego MPK. Od 2005 r. MPK zmodernizowało już blisko 150 wagonów. Jeżdżą po Łodzi, ale trafiły też do Gdańska i na Śląsk. Nie dorównują wprawdzie nowoczesnym niskopodłogowcom, są jednak kilkanaście razy tańsze i z powodzeniem mogą się poruszać po kiepskich łódzkich torowiskach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany