Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

W grudniu 2022 zakupy były droższe o 40 zł niż rok temu. Za które produkty zapłacimy teraz najwięcej?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem.
Średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem. Jakub Steinborn
Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł i była o 40 złotych (18 proc.) wyższa niż przed rokiem – wynika z danych ASM Sales Force Agency. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (prawie o 70 proc.), a najmniej napoje (7,3 proc.).

Spis treści

Koszyk zakupowy 18 proc. w górę

Z danych ASM Sales Force Agency przekazanych PAP wynika, że średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. (40 złotych) wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem.

W 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ubiegłego roku były wyższe niż w listopadzie, a spadki cen odnotowano w sklepach Netto (o 2,89 proc.), Kaufland (o 2,70 proc.) oraz Intermarche (o 2,45 proc.).

Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34 proc. w porównaniu do listopada.

Z raportu wynika, że największą podwyżkę – na poziomie 3,01 proc. – odnotowano w sieci Lidl.

Produkty tłuszczowe prawie 70 proc. droższe

Zgodnie z zestawieniem cen ASM Sales Force Agency, w grudniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów:

  • chemia domowa i kosmetyki,
  • produkty tłuszczowe,
  • mięso, wędliny i ryby,
  • produkty sypkie,
  • napoje,
  • dodatki,
  • nabiał,
  • używki i piwo,
  • mrożonki
  • oraz słodycze.

Najwyższy wzrost w skali roku – o 68,44 proc. - odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.

Produkty z kategorii dodatków podrożały o 26,36 proc., nabiał o 26 proc., używki i piwa o 24,67 proc. i o 22,97 proc. produkty sypkie.

Dodano, iż najmniejszy wzrost cen stwierdzono w kategorii napojów na poziomie 7,29 proc.

W której sieci sklepów ceny wzrosły najbardziej rok do roku?

Jak wynika z badania, w ujęciu rocznym zaobserwowano wzrost cen we wszystkich 10 analizowanych sieciach, jako przykład podając kanał e-grocery (20,52 proc.), Auchan (18,73 proc.) i Makro Cash & Carry (18,72 proc.).

Zgodnie z raportem, największy wzrost cen koszyka w ujęciu rocznym odnotowano w sieci Carrefour – średnio o 47,69 zł, czyli o 21,29 proc.

Która sieć była najdroższa, a gdzie płaciliśmy najmniej?

W badaniu oceniono, że najtańszą siecią w grudniu 2022 r. był Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,28 zł, co oznacza wzrost o 0,79 zł, czyli 0,34 proc. w ujęciu miesięcznym.

Oszacowano, że różnica pomiędzy zajmującym drugie miejsce Lidlem wyniosła 14,59 zł, a pomiędzy Kauflandem, będącym na trzecim miejscu - 28,13 zł.

Najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,88 zł, czyli o 36 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan – wskazała agencja.

Ponadto sieć Auchan, oferowała najniższą wartość koszyka zakupowego w całym 2022 r., a jego średnia wartość wyniosła 216,47 zł.

W 2022 r. spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była sieć POLOmarket z koszykiem na poziomie 263,64 zł, a najwyższe średnie ceny o wartości 282,85 zł oferował kanał e-grocery.

Mniejsza różnica między koszykiem najtańszym i najdroższym

Za koszyk złożony z produktów najtańszych można było zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), a za koszyk produktów najdroższych 306,54 zł, czyli mniej o 35,75 zł niż w listopadzie – przekazała ASM Sales Force Agency. Zauważono, iż różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w grudniu 2022 r. wyniosła 92,84 zł i jest o 42,31 zł niższa niż w listopadzie.

„Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18 proc. z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r.” – poinformowała agencja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W grudniu 2022 zakupy były droższe o 40 zł niż rok temu. Za które produkty zapłacimy teraz najwięcej? - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany