Używany Opel Crossland X (2017-2021). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Opel Crossland X miał zastąpić w ofercie niemieckiego producenta lubianą i bardzo praktyczną Merivę, dodając jednocześnie nowego smaczku, czyli uterenowione nadwozie. Czy to się udało? Czy plastikowe nakładki i odrobinę wyższe zawieszenie zdołały zastąpić ciekawe dodatki, z których słynęła Meriva?
Opel Crossland X miał zastąpić w ofercie niemieckiego producenta lubianą i bardzo praktyczną Merivę, dodając jednocześnie nowego smaczku, czyli uterenowione nadwozie. Czy to się udało? Czy plastikowe nakładki i odrobinę wyższe zawieszenie zdołały zastąpić ciekawe dodatki, z których słynęła Meriva? Opel
Udostępnij:
Opel Crossland X miał zastąpić w ofercie niemieckiego producenta lubianą i bardzo praktyczną Merivę, dodając jednocześnie nowego smaczku, czyli uterenowione nadwozie. Czy to się udało? Czy plastikowe nakładki i odrobinę wyższe zawieszenie zdołały zastąpić ciekawe dodatki, z których słynęła Meriva?

Używany Opel Crossland X. Nadwozie/wnętrze

Opel Crossland X oferuje dość nietypowe połączenie. Z jednej strony celuje w klientelę takich modeli, jak Nissan Juke czy Renault Captur, ale z drugiej kompletnie nie wpisuje się w potrzeby młodego klienta. Wręcz przeciwnie – oferuje nieco staromodne rozwiązania, a zamiast ciekawych elementów stylistycznych kusi przestrzenią. I trzeba przyznać, że to wszystko się zgadza. Lekko podniesione i stylistycznie uterenowione nadwozie wpisuje się co prawda w ostatnią modę na crossovery wszelkiej maści, ale pudełkowate, wysokie i dość wąskie proporcje na pewno nie poprawiają estetycznego aspektu. Oczywiście Crossland X nie jest autem brzydkim, ale wspomniany Juke i Captur wyglądają zdecydowanie lepiej. Zaletą są oczywiście wspomniane nakładki z tworzywa sztucznego. Jest ich dużo i są dość szerokie. Progi są całkowicie zabudowane, więc jazda po bezdrożach nie musi oznaczać porysowanego lakieru, nakładki na nadkolach również pomagają przetrwać parkingowe szturchnięcia np. pod marketem.

Opisywany Opel ma na pewno mocniejszy, bardziej surowy charakter niż konkurencja. Warto również wspomnieć, że jest to również pierwszy Opel zbudowany w ramach fuzji niemieckiego producenta z Peugeot PSA, więc opiera się na tej samej platformie, co Peugeot 2008. Wizualnie oba auta różnią się diametralnie – Peugeot jest zdecydowanie bardziej stylowy i miejski, Crossland X ma nieco surowszy charakter, ale niektórzy mogą traktować to jako zaletę.

Zaletą jest również przestrzeń we wnętrzu. Opel Crossland X jest bardziej przestronny w środku niż można by się spodziewać, z doskonałą przestrzenią na głowę i nogi dla pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach. Przestrzeń z tyłu jest szczególnie imponująca ze względu na płaską podłogę, a przestrzeń bagażowa jest również przyzwoita i wynosi 410 litrów (do 1255 litrów po złożeniu oparć), co przewyższa rywali, takich jak Nissan Juke. W ofercie dostępny był również opcjonalny pakiet, który poprawiał funkcjonalność np. umożliwiając przesuwanie tylnej kanapy do przodu i do tyłu oraz dodatkowo zwiększający przestrzeń bagażnika. Zdecydowanie warto rozejrzeć się za egzemplarzem z tym dodatkiem. Pozycja za kierownicą jest wysoka, co oznacza, że oferuje doskonały widok na drogę, a siedzenia zapewniają wystarczające podparcie dla komfortu podczas podróży. Oczywiście nie bardzo dalekich, bowiem przestrzeni na szerokość jest niewiele, choć sytuację ratuje kapitański podłokietnik na fotelu kierowcy.

Jakość tworzyw sztucznych w całej kabinie jest w większości przypadków zadowalająca, ale są one dość nieprzyjemne w dotyku. Warto zauważyć, że większość modeli jest wyposażona w przyjazny dla użytkownika 7-calowy kolorowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, zawierający system Intellilink Opla z łącznością z Apple CarPlay i Android Auto. W zestawie znajduje się również OnStar Opla z hotspotem Wi-Fi, wezwaniem pomocy drogowej i wieloma innymi funkcjami, więc można śmiało powiedzieć, że Crossland X jest zaskakująco nowoczesny i bardziej przyjazny użytkownikowi, niż wielu jego rywali.

Używany Opel Crossland X. Silniki/układ napędowy

Pod maską można spotkać kilka jednostek napędowych w różnych odmianach mocy. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, podstawą był silnik 1.2 o mocy 82 KM, dostępny również z fabryczną instalacją LPG. To prosta i niezawodna, choć oferująca przeciętną dynamikę jednostka. Do miasta i z LPG – w zupełności wystarczy. Alternatywą były jednostki 1.2 Turbo o mocy 110 lub 130 KM. Ta mocniejsza, oferująca 230 Nm momentu obrotowego, charakteryzowała się naprawdę niezłą dynamiką, rozpędzając małego Opla od 0 do 100 km/h w nieco ponad 9 sekund.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych opel przygotował na początku jednostki 1.6 CDTI o mocy 99 oraz 120 KM. W 2018 roku silnik ten został zastąpiony jednostką 1.5 Diesel o mocy 102 lub 120 KM. Ten mocniejszy, z momentem obrotowym 300 Nm również oferował przyzwoitą dynamikę – w 11,5 sekundy od 0 do 100 km/h – ale największą zaletą było spalanie. Średnio było to zaledwie 4 l/100km i jeśli ktoś nie mieszkał w centrum dużego miasta, tylko większość czasu spędzał na drogach podmiejskich, taka wersja Crosslanda X była świetnym rozwiązaniem.

Używany Opel Crossland X. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Ze względu na fakt, że Opel Crossland X powstał we współpracy z ówczesnym PSA, pojawiły się problemy z elektroniką i elektryką. Czasami wariowały zamki drzwi, niekiedy zawieszał się system info-medialny, innym razem wysiadała elektryka okien. Są to jednak sporadyczne problemy, które nie wpływały na użytkowanie większości egzemplarzy, ale na pojedyncze przypadki.
Wybierając jednostkę napędową, nie ma sensu usilnie trzymać się wersji wysokoprężnej, bowiem silnik benzynowy, zarówno z LPG, jak i 1.2 Turbo o mocy 110 KM będzie wystarczająco oszczędny, a w takim aucie jak Crossland X, który więcej czasu spędza w mieście, nawet bardziej optymalny i tańszy w eksploatacji. Wersje o mocy 130 KM są już mniej oszczędne i trudno je znaleźć na rynku wtórnym.

Na rynku wtórnym nie brakuje ofert Opla Crosslanda X, choć ceny zadbanych egzemplarzy mogą być zaporowe. Egzemplarz z silnikiem 1.2 o mocy 82 KM z przebiegiem niespełna 35 000 kilometrów, z 2018 roku to koszt około 60 000 złotych. Za około 50 000 złotych dostaniemy podobny model, ale z przebiegiem około 150 000 kilometrów i z 2017 roku. Za młodsze egzemplarze z silnikiem Diesla trzeba przygotować nawet 70 000 złotych.

Używany Opel Crossland X. Podsumowanie

Opel Crossland X to bardzo ciekawa propozycja na uniwersalne auto miejskie. Nie jest modny i efektowny, ale oferuje mnóstwo przestrzeni i w niektórych wersjach, bardzo funkcjonalne wnętrze. Niestety ceny na rynku wtórnym bywają zaporowe, a dobrze wyposażone, zadbane egzemplarze z niewielkim przebiegiem to koszt nawet 70 000 złotych.

Używany Opel Crossland X zalety:

  • stonowana stylistyka o praktycznym charakterze;
  • sporo plastikowych i szerokich nakładek, które przydadzą się nie tylko w mieście;
  • zaskakująco przestronne wnętrze;
  • z dodatkowym pakietem udogodnień, praktyczny i duży bagażnik;
  • dobre wyposażenie i komfort jazdy;
  • oszczędne jednostki napędowe.

Używany Opel Crossland X wady:

  • bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym;
  • przy wyższych prędkościach, podatny na podmuchy boczne;
  • przeciętna stylistyka wnętrza.

Używany Opel Crossland X opinie:

Krystian z Włocławka
Samochód kupiony jako nowy w salonie (wersja 120 lat Opla), obecnie przejechane 12,5k km, automatyczna skrzynia biegów, którą polecam, bo manualna w tym aucie to tragedia (na jazdach testowych chyba 2 razy szukałem biegu). Do ok. 10k km wszystko ok. potem drobne usterki. Najpierw brzęczy przednie prawa szyba (ASO poprawiło), potem brzęczy przednia lewa szyba (ASO poprawiło), na końcu fotel kierowcy na zakrętach i przy przyśpieszaniu trzeszczy jak stare krzesło lub 100 letnia szafa (ASO coś podkręcało i przesmarowało i przez 1 dzień było trochę lepiej, zobaczymy, jak będzie po przejechaniu paru tysięcy). Układ jezdny ok. jak zawieje na autostradzie to trochę czuć, poza tym jeździ prosto. Przyśpieszenie jak na 110 KM całkiem OK. Bagażnik jak na B klasę duży, na wakacje 2+2 można się spakować. Podsumowując, gdyby nie drobiazgi byłoby ok, ale że są to nie jest idealnie, zwłaszcza że przebieg mały i obawiam się co będzie jak zamiast 12k km będzie miał 50k km.

Mariola z Sopotu
To jest przede wszystkim praktyczne auto. Wnętrze jest przestronne, prześwit duży, co gwarantuje brak problemów z parkowaniem na nierównym terenie (krawężniki, dziury itp.) i możliwość jazdy po polnych drogach bez strachu o podwozie. W bagażniku mieści się wózek dziecięcy bez konieczności rozbierania go na czynniki pierwsze. Z tyłu jest dużo miejsca nawet dla trójki pasażerów. Co ważne, długość auta to tylko 4,2 m, a szerokość z rozłożonymi lusterkami nie przekracza 2 m, a więc da się wjechać w dość ciasne miejsca parkingowe. Silnik 81 KM daje radę. System multimedialny umożliwia podłączenie map Google i swobodne prowadzenie rozmów telefonicznych bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Wreszcie 5 gwiazdek w testach zderzeniowych to też ważny argument za tym samochodem.

Marek z Wielunia
Pamiętajmy, że to segment B i to jest punktem odniesienia do ogólnej oceny. Samochód wygląda naprawdę dobrze. Nie ma opcji z napędem na cztery koła, dzięki czemu konstrukcyjnie jest miejsce na duży, jak na ten typ auta, bagażnik (większy niż w Mokka i chyba większy niż u większości konkurencji). Pomimo twardych plastików, wiem z doświadczenia z Oplem, że nie będą wszystkie skrzypiały po 100 tys. (jak w mojej Octavii II). Dość twarde zawieszenie.

Wybrane jednostki napędowe w Opel Crossland X:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

1.2

1248 ccm

82 KM

118 Nm

170 km/h

14 s

5,2 l/100km

116 g/km

1.2 Turbo

1199 ccm

110 KM

205 Nm

188 km/h

10,6 s

4,9 l/100km

111 g/km

1.2 Turbo

1199 ccm

130 KM

230 Nm

206 km/h

9,1 s

5,1 l/100km

116 g/km

1.6 CDTI

1598 ccm

100 KM

280 Nm

180 km/h

11,6 s

3,9 l/100km

102 g/km

1.5 Diesel

1499 ccm

120 KM

300 Nm

183 km/h

11,5 s

4,0 l/100km (WLTP)

105 g/km (WLTP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł265,00 zł-26%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Materiał oryginalny: Używany Opel Crossland X (2017-2021). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie