Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga kierowcy, wiadukt w Rogowie otwarty

(kb)
Grzegorz Kozieł
Od dziś można korzystać z przebudowanego skrzyżowania trasy kolejowej Łódź-Warszawa z drogą krajową nr 72 w Rogowie.

Dzięki modernizacji stało się ono bezkolizyjne: samochody jeżdżą górą, zaś pociągi dołem.

Nowy wiadukt ma 48 metrów długości i prawie 14 metrów szerokości. Poruszające się jego górnym „piętrem” samochody będą miały do dyspozycji dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra. Nie zapomniano o pieszych, dla których po obu stronach jezdni powstały 1,5-metrowe chodniki.

Rozpiętość przęseł wiaduktu, między którymi będą przejeżdżały pociągi, wynosi 17,5 metra. Nośna część budowli jest podparta na 14 betonowych belkach. Każda z belek ma 17,7 metra długości i waży 13,5 tony. Cały wiadukt dźwiga 128 pali o średnicy 1 metra. Wszystkie są umieszczone w ziemi na głębokości 9,5 metra.

Budowa wiaduktu ruszyła wiosną tego roku. Plany powstały ponad rok wcześniej. Według projektów, wiadukt miał uczynić skrzyżowanie drogi krajowej nr 72 z trasą kolejową bezkolizyjnym, czyli usprawnić na nim ruch i podnieść bezpieczeństwo.

Przed rozpoczęciem prac trzeba było wykonać awaryjny objazd dla aut i tymczasowy przejazd kolejowy. Później konieczne było wzmocnienie podłoża w rejonie przyszłego wiaduktu oraz budowa nasypów na dojazdach.

Do budowy wiaduktu wykorzystano nowoczesną technologię kolumn DSM, która polega na formowaniu w gruncie pionowych kolumn powstałych przez zmieszanie materiału gruntowego i zaczynu cementowego, tłoczonego w kontrolowany sposób przy pomocy pompy. Do wykonania kolumn DSM służyła potężna maszyna wiertnicza, zwana palownicą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany