Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umiejętności cyfrowe wkrótce będą potrzebne w każdej pracy. Tak zmienia się rynek pracy

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Świat zmienia się na naszych oczach na niespotykaną do tej pory skalę. Ma to miejsce głównie za sprawą wchodzącej w życie technologii.
Świat zmienia się na naszych oczach na niespotykaną do tej pory skalę. Ma to miejsce głównie za sprawą wchodzącej w życie technologii. unsplash
Umiejętności i kompetencje cyfrowe to coś, co jest potrzebne w coraz większej liczbie zawodów. Informatyka „wkrada się” do życia sprzedawców w supermarketach, a także np. u osób sprzątających, które częściej szukają swoich nowych klientów poprzez internet. Sprawdzamy, czy każdy z nas w jakimś sensie będzie musiał stać się informatykiem i czy są podstawowe umiejętności cyfrowe, które każdy powinien znać i posiadać.

Spis treści

Zmiany na rynku pracy. Czego możemy się spodziewać za kilkanaście lat?

Świat zmienia się na naszych oczach na niespotykaną do tej pory skalę. Ma to miejsce głównie za sprawą wchodzącej w życie technologii, która zmienia każdy aspekt naszego funkcjonowania.

– Kompetencje, jakie zdobywasz dziś, za kilkanaście lat mogą okazać się całkowicie nieprzydatne. Zarazem jedno wydaje się pewne. Aby nadążyć za pędzącym światem, musisz dobrze czuć się w cyfrowej rzeczywistości. I to bez względu na to, czy pracujesz w supermarkecie, przyjmujesz pacjentów w prywatnym gabinecie, czy rozwijasz własną markę w mediach społecznościowych – tłumaczy Adam Dziedzic, CEO z Team Connect.

Jak dodaje, osoby chcące się utrzymać na szeroko pojętym na rynku pracy, w pewnym sensie muszą stać się informatykami i wynika to z cyfryzacji życia codziennego.

Cyfryzacja życia codziennego – na czym polega?

– W zasadzie nie ma dziś branży, która funkcjonuje poza cyfrowym światem. Chcesz umówić się do fryzjera? Wystarczy kilka kliknięć w aplikacji. Jedziesz do mechanika sprawdzić, co stuka w twoim samochodzie? Na warsztacie auto zostanie podłączone do komputera, który wykryje usterkę. Idziesz do lekarza? Możesz zapomnieć o papierowym L4 – tłumaczy Adam Dziedzic.

Jak zauważa, informacja o zwolnieniu lekarskim zostanie automatycznie przesłana do pracodawcy i ZUS-u.

– Najmocniej przekonaliśmy się o tym w ostatnich latach, gdy za sprawą lockdownu zostaliśmy zamknięci w domach. Nagle, dosłownie w ciągu kilku tygodni, tysiące pracowników musiało przestawić się na pracę zdalną, a uczniowie na e-lekcje. Większość z nas przeszła wtedy przyśpieszony kurs komputerowy. A to dopiero początek, ponieważ zwrot ku cyfryzacji jest jednym z najsilniejszych trendów XXI wieku i dotyczy w zasadzie każdej dziedziny naszego życia – kontynuuje.

Czym są kompetencje cyfrowe?

Jednymi z najważniejszych kompetencji przyszłości będą:

  • zdolność adaptacji do zmieniających się warunków,
  • kompetencje cyfrowe.

Kompetencje cyfrowe to zbiór umiejętności związanych z krytycznym i odpowiedzialnym korzystaniem z technologii cyfrowych oraz wykorzystywaniem ich na co dzień. Tego rodzaju kompetencje stają się niezbędne w:

  • procesie uczenia się,
  • pracy,
  • udziale w życiu społecznym.

Co ważne, kompetencje cyfrowe to nie tylko umiejętność obsługi komputera i kilku prostych programów. To także, a wręcz przede wszystkim, umiejętności polegające na:

  • korzystaniu z dostępnych danych i informacji,
  • porozumiewania się i współpracy za pomocą technologii cyfrowych,
  • tworzeniu treści cyfrowych,
  • programowaniu,
  • cyberbezpieczeństwie.

Kluczowa właściwa selekcja informacji

– Dawniej problemem był brak dostępu do informacji. Dziś jesteśmy wręcz zalewani danymi, a kluczowe znaczenie ma ich poprawna analiza i wyciąganie właściwych wniosków. A tego zdecydowanie nie ułatwiają produkowane na masową skalę fake newsy, które mają za zadanie wpływać na opinię publiczną – tłumaczy Adam Dziedzic, CEO z Team Connect.

Zauważa również, że umiejętność odróżniania faktów od fałszywych informacji oraz analiza danych stają się jednymi z najbardziej pożądanych kompetencji najbliższych lat.

Cyfrowa komunikacja w pracy to już codzienność

Pandemia pokazała, że większość spotkań, które jeszcze do niedawna odbywały się osobiście, można przenieść do internetu.

– Dotyczy to spotkań i negocjacji biznesowych, szkoleń, a nawet wizyt lekarskich. Umiejętność sprawnego komunikowania się ze współpracownikami i klientami za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych stała się jedną z podstawowych kompetencji, bez której trudno będzie odnaleźć się na rynku pracy – tłumaczy CEO z Team Connect.

Widoczność firmy w internecie to podstawa

Obecnie, nawet jeśli decydujemy się na prowadzenie biznesu w całości stacjonarnego, musimy być widoczni i obecni także w internecie.

– Własna strona internetowa, aktywne konto na platformach społecznościowych, czy chociażby wizytówka w Google Moja Firma to minimum, aby zaistnieć w świadomości klientów. Z kolei od pracowników pracodawcy wymagają sprawnego poruszania się po cyfrowym i obsługi internetowych kanałów komunikacji marki z klientami – wyjaśnia Adam Dziedzic.

Cyberbezpieczeństwo, czyli świadomość zagrożeń

– Mówiąc, że każdy aspekt naszego życia podlega cyfryzacji, mamy również na myśli szeroko pojętą przestępczość. Bez odpowiednich zabezpieczeń każdy może stać się ofiarą oszustwa, szantażu, kradzieży tożsamości, czy informacji o klientach. Zapewnienie bezpieczeństwa danych, kontrola dostępu do informacji i szyfrowanie danych to obecnie codzienność mniejszych i większych firm – dodaje ekspert.

Przyznaje również, że świadomość występujących zagrożeń i wynikająca z niej ostrożność w posługiwaniu się technologią komputerową to umiejętność, którą powinien posiąść pracownik każdego szczebla.

Funkcjonowanie w cyfrowym świecie daje przewagę

Obecnie nawet najprostsze codzienne czynności wymagają choćby minimalnej znajomości informatyki. Nie mówiąc już o prowadzeniu firmy czy poszukiwaniu pracy.

– Przygotowanie odpowiedniego CV, pozyskanie klientów, czy przygotowanie produktów w dowolnej branży jest w zasadzie niemożliwe bez udziału nowoczesnych technologii cyfrowych. Oznacza to, że przewagę na rynku pracy i w biznesie będą miały osoby, które doskonale rozumieją potrzebę funkcjonowania w świecie cyfrowym, a przede wszystkim potrafią się sprawnie po nim
poruszać – tłumaczy Adam Dziedzic.

Zaznacza również, że dziś właściciel firmy powinien być dobrym:

  • strategiem,
  • prawnikiem,
  • finansistą,
  • marketingowcem,
  • grafikiem,
  • informatykiem.

Zadania może również oddelegować zatrudnionym przez siebie pracownikom lub je outsourcingowąć (przekazywać do źródeł zewnętrznych).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Umiejętności cyfrowe wkrótce będą potrzebne w każdej pracy. Tak zmienia się rynek pracy - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany