Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Piotrkowska. Dwa wieki z najsłynniejszą ulicą Łodzi [archiwalne zdjęcia]

ei24, (tj)
ul. Piotrkowska nocą
ul. Piotrkowska nocą archiwum państwowe
Fragment traktu piotrkowskiego łączącego Łęczycy z Piotrkowem Trybunalski od kilkuset lat przecinał osadę nad rzeką Łódką, jednak dopiero w 1823 roku po raz pierwszy oficjalnie użyto nazwy ulica Piotrkowska.

Pierwsza tablicę z tą nazwą ustawiono w rejonie dzisiejszej ul. Nowomiejskiej. Pod koniec XIX wieku mieszkanie przy ul. Piotrkowskiej było zaszczytem. Domy fabrykanckie i kamienice czynszowe rosły w bardzo szybkim tempie, a parcele pod budynki były 10 razy droższa, niż na obrzeżach miasta i porównywalne z cenami w Warszawie.

Z tamtych czasów do dziś przetrwało wiele cennych zabytków, jak pałac Heinzla przy numerze 104, kamienica Jana Petersilgego potocznie nazywana kamienicą Gutenberga, przy numerze 86, czy kamienica Scheiblera przy numerze 11.

Wiele pionierskich w dziejach miasta wydarzeń związanych jest właśnie z ul. Piotrkowską. Tu ułożono pierwszy bruk, postawiono pierwsze latarnie gazowe i elektryczne, tu pierwszy raz pomknęły tramwaje, stanęła pierwsza sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu.

Z najstarszą ulicą wiąże się także wiele anegdot, jak ta o niemieckich żołnierzach, którzy z Grand Hotelu utworzyli sztab podczas pierwszej wojny światowej, a ponieważ stukot końskich kopyt bardzo im przeszkadzał, kazali nawierzchnię pokryć kamiennymi płytami, które zniwelowały niepożądane hałasy.

Piotrkowska ma 4,2 km długości.

CIEKAWOSTKI O ULICY PIOTRKOWSKIEJ
Pod numerem 243 wzniesiono w 1835 roku pierwszy dom murowany.

W latach 60. XIX wieku założono pierwszy bruk, a w latach 70. położono pierwszy asfalt, który po kilku latach zerwano (nie sprawdził się w upalne dni) i zastąpiono kamiennymi płytami.

W 1869 roku ulicę oświetliło 89 pierwszych w mieście latarni gazowych, a w 1908 zastąpiono je elektrycznymi.

W 1898 roku ulicą przejechał pierwszy tramwaj elektryczny.

Natomiast w latach 50 XX wieku przy skrzyżowaniu z ul. Tuwima zamontowano pierwszą sygnalizację świetlną, którą początkowo ręcznie sterował milicjant.

Tramwaje z ul. Piotrkowskiej (z jej reprezentacyjnej części) zniknęły w 1960 roku.

W 1992 roku podjęto decyzję, by z głównej ulicy miasta zrobić deptak. Rozpoczęło się układanie kostki betonowej, które
potrwało do 1997 roku. Rok później ulicą zaczęły jeździć riksze.

W 2002 roku powstał Pomnik Łodzian Przełomu Tysiąclecia.

W 2008 roku ustawiono obelisk dla uczczenia 185 rocznicy przemienienia traktu piotrkowskiego w ulicę Piotrkowską. Obelisk jest powiększany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany