Tunel w Łodzi: tarcze wiertnicze nadal nie drążą tunelu! Nie wiadomo kiedy zacznie się drążenie tunelu pod Łodzią! 30.04.2021

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Grudzień 2020. Uruchomienie dużej maszyny TBM odbyło się hucznie, ale nadal nie wiadomo, kiedy zacznie się wiercenie tunelu Fot. Krzysztof Szymczak
Potężne tarcze wiertnicze, które uruchomiono z wielką pompą pod pod koniec ubiegłego roku, wciąż nie zaczęły drążyć tunelu średnicowego pod Łodzią i – co gorsza – nie wiadomo kiedy zaczną. W styczniu inwestor PKP PLK informował, że pierwszy kontakt tarcz z gruntem zaplanowany jest na... koniec stycznia.

Skąd te opóźnienia? Jak wyjaśnia inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przyczyną jest Covid-19. „Wykonawca zwraca uwagę, że szczególne dotkliwe jest ograniczenie w dostępności do pracy w grupie specjalistów odpowiedzialnych za pracę maszyn TBM i montaż systemu monitoringu drgań. Obecnie od tej sytuacji zależy termin rozpoczęcia drążenia tuneli.” – czytamy w wyjaśnieniu nadesłanym do redakcji Dziennika Łódzkiego.

Co w takim razie się dzieje na budowie? Zakończył rozruch technologiczny maszyn TBM do budowy tuneli oraz konfiguracja systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych, a wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, przygotował przy ul. Odolanowskiej specjalna konstrukcję, potrzebną do „wejścia” maszyny w grunt – do „odepchnięcia się” tarczy TBM. Tzw. ściana okularowa pozwoli na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia i odpowiedną szczelność przy wchodzeniu tarczy w grunt.

Co dzieje się przy budowie przystanków?

Toczą się prace przy budowie podziemnych przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Na przystanku Łódź Polesie w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego ruszyła budowa ścian szczelinowych, które powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop przed osuwaniem się ziemi. W następnym etapie, budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

W rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki, gdzie powstanie przystanek Łódź Śródmieście, wykonawca przygotowuje teren budowy do zasadniczych prac. Demontowane są elementy infrastruktury naziemnej. W pierwszej kolejności nastąpi przełożenie sieci zewnętrznych operatorów. Kolejne etapy będą przebiegały podobnie jak na Polesiu.
 

Czy budowa zakończy się do końca przyszłego roku

Przy ulicy Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone także przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy. Przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej budowana jest komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza. Na budowach są zgromadzone pierwsze potrzebne do startu partie tubingów. Gotowych jest już łącznie 1200 ringów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie tunelu bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Czy te wszystkie perturbacje nie wpłyną na opóźnienie budowy łódzkiego metra? PKP PLK informują lakonicznie: „Nadziemna i podziemna wielobranżowa budowa to inwestycja, na której jest wiele wyzwań. Zgodnie z harmonogramem wykonawca powinien zakończyć prace do końca 2022 roku.”

Aby dużo zarabiać trzeba być...Zobacz listę zawodów

Wideo

Materiał oryginalny: Tunel w Łodzi: tarcze wiertnicze nadal nie drążą tunelu! Nie wiadomo kiedy zacznie się drążenie tunelu pod Łodzią! 30.04.2021 - Dziennik Łódzki

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
k

zapytajcie dwoch lodzkich youtuberow C i J oni wam powiedza jak drazy sie tunele hahahah

ł
łodzianin

Tylko zmiana Pani Hani i jej popleczników może coś zmieni.Radny nie może pracować w spółce miejskiej

W
Witold Zubrycki
29 kwietnia, 14:43, aas:

Budowa tego tunelu jest prowadzona przez PLK,urząd Miasta ŁOdzi nie ma z tym nic wspólnego.

nie ma nic wspólnego? To dlaczego pani Prezydent otwierała wiercenia? Dla samoreklamy?

G
Gość

Ludzie Pani Prezydent miasta ŁODZI i jej popleczników są wyjątkowo niekompetetni lub trzecią kasę kosztem miasta

x
xxx

W tym mieście mało co jest wykonane w terminie. Byłem "murem za Hanką" ale teraz widzę, że Pani Prezydent coraz bardziej nie panuje nad zarządzaniem miasta.

a
aas

Budowa tego tunelu jest prowadzona przez PLK,urząd Miasta ŁOdzi nie ma z tym nic wspólnego.

I
Inżynier
28 kwietnia, 21:32, Aaa:

W Świnoujściu jakoś covid nie przeszkadza , od marca wydrążyli już 350,m a u nas....

29 kwietnia, 5:20, Inżynier:

Bardzo podobają mnie się wypowiedzi ludzi, którzy bladego pojęcia nie posiadają o zapleczu technicznym budowy. Tak krótko skwituję, ile w Świnoujściu jest przystanków po drodze, lub czy będą mieli komorę rozgałęźną, żeby skręcić w prawo i w lewo?

29 kwietnia, 6:06, On Zen:

A co ma piernik do wiatraka 🤣

Trudności techniczne dotyczące projektu Świnoujście są jak mysz w stosunku do słonia. Zabezpieczenie techniczne tunelu w Łodzi jest bardzo skomplikowane, dodatkowe obiekty inżynieryjne potęgują trudność inwestycji. Przykład, masz zbudować prosta drogę bez obiektów inżynieryjnych typu most, wiadukt, a drogę z 5 mostami i dwoma tunelami. Które szybciej powstanie. Odpowiedz, czekam.

G
Gość
29 kwietnia, 00:20, Michał Stróżewski:

Buduje się, źle. Nie budowłoby się, źle. Remontuje się, źle. Nie remontuje się, źle. Ludzie "[wulgaryzm]" zdecydujcie się!!! "Krytykować, to każdej jeden może, ale robić to nie ma komu".

29 kwietnia, 09:41, Komuch:

Kłopot polega na tym, że u nas się nie buduje, tylko rozgrzebuje. Terminy przekraczane o lata świetlne, w 2022 to oni może zaczną coś robić a nie skończą.

A jednak się buduje.

Dworzec Fabryczny - zbudowany

Dworzec Widzew - przebudowany

Rokicińska - zbudowana

Ofiar Terroryzmu i Józefiaka - zbudowane

Rów Zdanowskiej - zbudowany

Tramwaj na Olechów - zbudowany

...

twoje narzekanie - budujące.

G
Gość

pani ambasador od ch.j wie czego wszystko załatwi

p
ppp
29 kwietnia, 09:36, Komuch:

Za to w Świnoujściu covida nie ma, tam maszyna drąży tunel aż huczy. Tak gów*****y gospodarz nie zarządzał tym miastem od dawna, opóźnienia i bałagan jak okiem spojrzeć.

W tym przypadku za to odpowiada PLK, a na kolei jest od zawsze burdel, to nie dziwota, że skończą za jakieś 3 lta

K
Komuch
29 kwietnia, 00:20, Michał Stróżewski:

Buduje się, źle. Nie budowłoby się, źle. Remontuje się, źle. Nie remontuje się, źle. Ludzie "[wulgaryzm]" zdecydujcie się!!! "Krytykować, to każdej jeden może, ale robić to nie ma komu".

Kłopot polega na tym, że u nas się nie buduje, tylko rozgrzebuje. Terminy przekraczane o lata świetlne, w 2022 to oni może zaczną coś robić a nie skończą.

K
Komuch

Za to w Świnoujściu covida nie ma, tam maszyna drąży tunel aż huczy. Tak gów*****y gospodarz nie zarządzał tym miastem od dawna, opóźnienia i bałagan jak okiem spojrzeć.

C
Chris

Oby tylko sprzęt nie zardzewiał.

G
Gość

bo lodzi to nie Warszawa .Katowice tu co inwestycja to nie jest w terminie zobaccie sobie jak buduja w innych miastach polski i tam nie ma takiego balaganu

d
dlatego

W Świnoujściu na owarciu budowy był prezes to idzie u nas nie było prezesa to stoi

Dodaj ogłoszenie