Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego metra. Film z wiercenia tunelu. Zdjęcia maszyny wiercącej tunel w Łodzi 23.10.2019
Niemiecka firma Herrenknecht AG to światowy potentat w produkcji urządzeń do wykonywania tuneli i innych skomplikowanych prac ziemnych. Do tej pory wykonała maszyny dla ponad 500 projektów na świecie. Każda z maszyn jest wykonywana pod konkretne zamówienie, a po jego zakończeniu, po remoncie, może być ponownie wykorzystana, jeśli gdzieś po-wstaje podobny tunel.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią rozpocznie się na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa. Tam właśnie zostanie zmontowana większa z maszyn, nazwana TBM1. Jej głównym elementem będzie masywna tarcza wiertnicza TBM (z j. angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel). Tarcza ma średnicę około 13 metrów, długość całego urządzenia to ponad sto metrów. Zmontowana w wykopie maszyna będzie drążyć tunel na dwa tory, posuwając się w kierunku Dworca Fabrycznego. To największa maszyna tego typu, jaka do tej pory pracowała w Polsce (pod Martwą Wisłą w Gdańsku wiercono tarczą o średnicy 12,6 metra, warszawskie metro jeszcze mniejszą).