Łódzki tunel średnicowy ma być gotowy za dwa lata. Teraz jego budowa wkracza w decydującą fazę. Drążenie tunelu rozpocznie się pod koniec grudnia, prawdopodobnie między świętami a sylwestrem. Dlatego pojawia się coraz więcej pytań o bezpieczeństwo budynków na powierzchni ziemi, tym bardziej budowane w Łodzi kamienice często stawiano na piasku, bez podpiwniczenia.
Jak zapewnia inwestor, spółka PKP PLK SA, specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią nie zagrozi budynkom na powierzchni ziemi. Po rozpoczęciu drążenia wykonawca dokona pomiarów na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu za pomocą m.in. czujników drgań tzw. drganiomierzy. Wówczas maszyna TBM, która w tej chwili jest montowane w komorze startowej przy ul. Odolanowskiej, będzie znajdowała się jeszcze pod terenami niezabudowanymi. To ma zapewnić wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych.
Gdzie będą zamontowane czujniki drgań?
Wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, planuje montaż czujników na ziemi lub na stropach budynków. Pomiary będą wykonywane w miejscach, które zostaną określone po wcześniejszym zbadaniu poziomów drgań na terenie niezabudowanym. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac.
Podczas drążenia tunelu przez maszynę TBM, odczyty z czujników będą przesyłane on-line do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM. To umożliwi zatrzymanie drążenia w razie zagrożenia dla budynków na powierzchni.
Nie tylko czujniki drgań
Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, czujniki nie są jedynym zabezpieczeniem. Wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM minimalizuje ryzyko związane z pracami w sąsiedztwie zabudowy. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu ziemi oraz drganiom. Ograniczona jest także możliwość kolizji z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi itp. Operatorzy odbierają sygnału o postępie i właściwym prowadzeniu prac przez TBM. W razie potrzeby praca może być wstrzymana.
Niebezpieczeństwo wpływu drgań spowodowanych drążeniem na obiekty na powierzchni ziemi ogranicza również głębokość prowadzonych prac - w najgłębszym punkcie jest to 26 metrów, co odpowiada wysokości dziewięciopiętrowego budynku.
Jak się dowiedzieliśmy, operatorami maszyn TBM (druga, mniejsza maszyna, będzie drążyć węższe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca) są pracownicy niemieckiej firmy Herrenkrecht, która wyprodukowała przywiezione do Łodzi maszyny TBM oraz pracownicy zatrudnieni przez wykonawcę, którzy mają doświadczenie w podobnych pracach.
Tunel budowany w Łodzi w liczbach:
- 30 m najgłębszy punkt komory startowej dla dużej maszyny TBM
- 13,04 średnica dużej maszyny TBM
- 8,7 średnica małej maszyny TBM
- 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
- 3 km – długość odcinka dwutorowego
- 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
- 12,7 m i 8,5 m – średnice tuneli kolejowych pod Łodzią
- 26 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel (ok. 9 pięter budynku)
- 10-15 m – szacowany dzienny postęp drążenia
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?