Tramwaje z Finlandii wyjechały na łódzkie ulice. Tam zostały wycofane w 2018 r., teraz trafiły do Łodzi ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Na łódzkie ulice wyruszyły we wtorek po raz pierwszy dwa sprowadzone z Helsinek do Łodzi na testy wagony tramwajowe Variotram. Dla najnowszego taboru łódzkiego MPK wybrano linię 18, na której kursowały one od samego rana na trasie Retkinia - Telefoniczna przez Stajnię Jednorożców.ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI  - KLIKNIJ DALEJ
Na łódzkie ulice wyruszyły we wtorek po raz pierwszy dwa sprowadzone z Helsinek do Łodzi na testy wagony tramwajowe Variotram. Dla najnowszego taboru łódzkiego MPK wybrano linię 18, na której kursowały one od samego rana na trasie Retkinia - Telefoniczna przez Stajnię Jednorożców.ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI - KLIKNIJ DALEJ krzysztof szymczak
Na łódzkie ulice wyruszyły we wtorek po raz pierwszy dwa sprowadzone z Helsinek do Łodzi na testy wagony tramwajowe Variotram. Dla najnowszego taboru łódzkiego MPK wybrano linię 18, na której kursowały one od samego rana na trasie Retkinia - Telefoniczna przez Stajnię Jednorożców.

Pasażerowie w większości z zadowoleniem powitali nowe tramwaje.
– Są przestronne, mają bardzo wygodne tapicerowane siedzenia, no i ten zielonkawy kolor też jest bardzo ładny - komentuje pani Alicja, którą wysiadła z 18 na przystanku Piotrkowska Centrum.

Były też mniej przychylne komentarze, dotyczące sprowadzania do Łodzi kolejnych przechodzonych tramwajów z Zachodu.
– Traktują nas jak śmietnik Europy, to co u nich już się nie nadaje, trafia do nas i potem jest kłopot z utylizacją tych wszystkich części – narzeka pan Paweł.

W tym przypadku jednak nie można mówić o sprowadzeniu kolejnych używanych tramwajów, bo Variotramy są wypożyczone. Przez 8 miesięcy będą jeździły po Łodzi na różnych liniach, a MPK i pasażerowie ocenią, czy są one dla nas przydatne, czy nie. Jeśli testy wypadną pozytywnie, MPK ma możliwość zakupu 40 sztuk takich tramwajów. To pozwoliłoby na wycofanie z eksploatacji dużej partii najbardziej wysłużonych wagonów Konstal 805 Na. Łodzianie narzekają na nie z powodu wysokich stopni sprawiających problemy z wsiadaniem nie tylko seniorom czy niepełnosprawnym.

Wagony tramwajowe Variotram są w pełni niskopodłogowe oraz mają klimatyzację w części pasażerskiej i w kabinie motorniczego. Ciekawostką jest także podgrzewana podłoga w okolicach drzwi wejściowych. Wagony liczą nieco ponad 24 metry długości, 45 miejsc siedzących oraz 111 stojących.

Pojazdy w stolicy Finlandii zostały wycofane z ruchu w 2018 roku, bo ich eksploatacja okazała się kłopotliwa, a największym problemem były częste usterki zestawów kołowych, czyli wózków.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Peter Werner
Przypominam że to właśnie w tych starych tramwajach zimą jest o wiele cieplej niż w tych najnowszych plecach nie mówiąc o tym że latem dużo lepiej się jeździ również w tych starszych Pesa robiłam złom na kołach a raczej plastik na kołach ile w Łodzi pesy już narozrabiały ile stały w zajezdni w stosunku do swojej ceny lepiej remontować stary tramwaj kupiony za grosze niż nowe za 10 milionów zł który stosunkowo tak samo się często psują jak te stare A układy mechaniczne jest stosunkowo dużo łatwiej wymienić lub naprawić niż nowoczesne elektroniczne układy sterowania
P
Przemysław Boczek
Wiadomo złom Polska przyjmie najwyraźniej "Sitiranery" są zbyt drogie w produkcji i eksploatacji jak na Łódzkie drogi...
T
Towarzysz lumpek
Dziękuje bratniemu narodowi Finów,który w darze przekazał nam te piękne zielone tramwaje,braterstwo socjalitycznych republik europejskich ponad kapitalistycznych wyzyskiwaczy ,którzy na złość chcą sprzedawać swoje nowe tramwaje.Pozdrawiamy towarzyszy z bratniej Fińskiej republiki rad.
G
Gość
15 września, 11:47, Gość:

Do szczekających: wiecie które tramwaje spędzają w serwisie najwięcej czasu na usuwaniu usterek?

Nowe, z Pesy.

15 września, 12:54, Gość:

A ile lat spędziły w naprawach Cityrunnery ? Przypomnisz ? Jak nie to pomogę : rekordzista stał w zajezdni coś około 10 lat.

15 września, 13:57, Gość:

Też były nowe. I też były drogie.

Zgadza się. Ze starymi jest jeszcze gorzej. Tak to jest z tramwajami. Nie dość że strasznie drogie, to jeszcze awaryjne.

G
Gość
15 września, 11:47, Gość:

Do szczekających: wiecie które tramwaje spędzają w serwisie najwięcej czasu na usuwaniu usterek?

Nowe, z Pesy.

15 września, 12:54, Gość:

A ile lat spędziły w naprawach Cityrunnery ? Przypomnisz ? Jak nie to pomogę : rekordzista stał w zajezdni coś około 10 lat.

Też były nowe. I też były drogie.

O
Obajtek i Sasin
15 września, 12:50, Hania i Zbyś:

Skup złomu "Nowe Dziady" ul. Tramwajowa 6 zaprasza.!

Pisowski ch*j

G
Gość
14 września, 16:27, Polikarp:

To w Finlandii się psuły i mieli kłopoty,a u nas będą w porząsiu?

14 września, 22:58, Gość:

Tak. Bo tu chodzi o promień skrętu.

15 września, 12:56, Gość:

W Łodzi akurat jest bardzo dużo skrętów, które tak bardzo nie pasują tym tramwajom. Będą się psuły bardziej niż w Helsinkach...

Gówno o tym wiesz, bo jesteś dupkiem.

Jak myślisz tłuku - czy nikt tego nie sprawdził przed zakupem?

f
finka
Ty, a Zbyszek i Zbigniew to to samo imię? Bo szmelc zamawiał jakiś Zbyszek a odbierał Zbigniew...
F
Fx
Zlikwidować tramwaje a na ich trasę puścić riksze!
G
Gość
14 września, 16:27, Polikarp:

To w Finlandii się psuły i mieli kłopoty,a u nas będą w porząsiu?

14 września, 22:58, Gość:

Tak. Bo tu chodzi o promień skrętu.

W Łodzi akurat jest bardzo dużo skrętów, które tak bardzo nie pasują tym tramwajom. Będą się psuły bardziej niż w Helsinkach...

G
Gość
15 września, 11:47, Gość:

Do szczekających: wiecie które tramwaje spędzają w serwisie najwięcej czasu na usuwaniu usterek?

Nowe, z Pesy.

A ile lat spędziły w naprawach Cityrunnery ? Przypomnisz ? Jak nie to pomogę : rekordzista stał w zajezdni coś około 10 lat.

H
Hania i Zbyś
14 września, 16:27, Polikarp:

To w Finlandii się psuły i mieli kłopoty,a u nas będą w porząsiu?

14 września, 22:58, Gość:

Tak. Bo tu chodzi o promień skrętu.

Raczej o zasięg przekrętu.

H
Hania i Zbyś
Skup złomu "Nowe Dziady" ul. Tramwajowa 6 zaprasza.!
Z
Zwężona
W mieście rozkwit sklepów z używaną odzieżą - używane tramwaje pasują do klimatu
G
Gość
Do szczekających: wiecie które tramwaje spędzają w serwisie najwięcej czasu na usuwaniu usterek?

Nowe, z Pesy.
Dodaj ogłoszenie