Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj jak scyzoryk! Nowa jakość wjeżdża na łódzkie tory tramwajowe. Moderus Gamma zacznie wozić pasażerów

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Łodzianie będą mogli niedługo podróżować w lepszych niż do tej pory warunkach miejskimi tramwajami. Do naszego miasta dotarł pierwszy z 30 zamówionych Moderusów Gamma. To nowa jakość na łódzkich torach.

Łodzianie będą mogli niedługo podróżować w lepszych niż do tej pory warunkach miejskimi tramwajami. Do naszego miasta dotarł pierwszy z 30 zamówionych Moderusów Gamma. To nowa jakość na łódzkich torach. Niestety na pojawienie się tych pojazdów na przystankach będziemy musieli poczekać co najmniej do marca. Muszą przejść testy i uzyskać homologację, bo to pierwszy tego typu model tramwaju w Polsce.

Tramwaj jak scyzoryk

W zajezdni przy ul. Telefonicznej we wtorek zaprezentowano ten najnowszy nabytek łódzkiego MPK – tramwaj Moderus Gamma LF 06 AC. To ultranowoczesny pojazd, najdłuższy i najbardziej pojemny spośród wszystkich kursujących dotąd po Łodzi tramwajów. Wyprodukowany przez poznańską firmę Modertrans pięcioczłonowy wagon ma 32,5 metra długości, posiada cztery przeguby i osiem silników po 50 kW mocy każdy. Może zabrać 227 pasażerów, w tym 60 na miejscach siedzących. Ma także miejsce na rowery z uchwytem do mocowania jednośladu, zamontowano w nim również pasy do przypinania rowerów i wózków. Nowatorskim rozwiązaniem jest zastosowanie w pojeździe tzw. wózków skrętnych, które ułatwiają pokonywanie zakrętów, zmniejszają zużycie torowiska i powodują cichszą jazdę. To szczególnie ważne w Łodzi, gdzie tory są wąskie - mają 1000 mm rozstawu szyn, podczas gdy w większości polskich miast tory mają 1435 mm, czyli tyle ile na kolei. W związku z ciasną zabudową Łodzi oraz tym, że torowiska w śródmieściu często biegną środkiem ulic, mamy u nas wyjątkowo ciasne łuki na skrętach dla tramwajów. Ich pokonywanie wymaga bardzo wolnej jazdy, wywołuje zgrzytanie, a jednocześnie ścieranie się kół oraz samych szyn. Czteroprzegubowy Moderus Gamma będzie sobie radził z takimi skrętami lepiej, bo łamie się jak scyzoryk i jak dżdżownica wciśnie się nawet w najciaśniejszy łuk. Będzie oszczędzał torowiska i nie powodował hałasu.

Uszyty na miarę specjalnie dla Łodzi

– Pojazd został „uszyty na miarę” specjalnie dla łódzkiego klienta – mówi prezes firmy Modertrans – producenta tramwajów Jarosław Bakinowski. – Wagon może przewozić jednocześnie 227 pasażerów. Jego długość przekracza 32 metry, a waga wynosi 43 tony. W części środkowej zaprojektowaliśmy szersze przejście we wnętrzu przy całkowicie niskiej podłodze.

– Całe zamówienie 30 tramwajów kosztowało blisko 270 mln zł. Wagony są nowoczesne, spełniają najbardziej wyśrubowane kryteria. To duża wartość dodana dla naszego taboru tramwajowego – chwali nowe tramwaje wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
– Cała seria otrzyma charakterystyczne tylko dla niej malowanie, które wybrali w plebiscycie sami łodzianie.

Nowy Moderus Gamma będzie teraz przechodził testy. Najpierw na terenie zajezdni, później także na ulicach Łodzi. Na trasie pojawi się około marca. Kolejne 29 takich samych wagonów zostanie dostarczonych do Łodzi w 2023 roku po dwie - trzy sztuki miesięcznie. Do października przyszłego roku, jak zapewnia prezes firmy Modertrans, w Łodzi powinny być już wszystkie z 30 zamówionych wagonów. Będą one najprawdopodobniej kursować na linii 11, a stacjonować w wyremontowanej do tego czasu zajezdni na Chocianowicach. Trwa tam obecnie gruntowna modernizacja, powstają nowe hale naprawcze i zaplecze techniczne, wymieniany jest cały układ torowy zajezdni oraz sieć trakcyjna.

Prowadzić go będą tylko najlepsi

– Do prowadzenia nowych Moderusów zamierzamy w najbliższym czasie przeszkolić ok. 70 motorniczych – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. – Tymi tramwajami mają jeździć tylko najlepsi w swoim zawodzie, to będzie rodzaj wyróżnienia. Wciąż oczywiście przyjmujemy nowych motorniczych, rekrutacja przez cały czas trwa. W najbliższych latach będziemy ich potrzebować znacznie więcej, niż zatrudniamy obecnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany