Afera z pompami ciepła
O aferze z pompami ciepła i ponad 350 już osobach z całego kraju, które czują się oszukane pisaliśmy na łamach "Nowości" w miniony piątek (19.04). Śledztwo w sprawie oszustwa na wielką skalę z Torunia przejęła Prokuratura Regionalna w Gdańsku. Bada, czy firma Sun Heat Family w upadłości z Torunia oraz przedsiębiorstwo Michaliny D. z siedzibą w Rozgartach dopuściły się przestępstwa. Jak dotąd nikomu nie przedstawiono zarzutów.
Okazuje się jednak, że konsekwencje może też (czy nawet - przede wszystkim) ponieść bank, który kredytował zakup pomp ciepła. Do takiego wniosku - po skargach klientów z całego kraju - doszedł Rzecznik Finansowy. W styczniu br. poinformował, że po raz pierwszy korzysta ze swojego prawa i kieruje przeciwko bankowi pozew zbiorowy do sądu. Chodzi o TF Bank AB Spółka Akcyjna - Oddział w Polsce w Gdańsku.
Pieniądze trafiły do firm oferujących pompy, ale pompy do klientów - już nie
Na czym polegał ten nieuczciwy proceder, według rozpoznania Rzecznika Finansowego?
W związku z rosnącymi cenami energii elektrycznej oraz zmianą polityki klimatycznej w kraju powstało wiele przedsiębiorstw, oferujących sprzedaż instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła. Firmy te współpracują z bankami w celu pomocy swoim kontrahentom w uzyskaniu pieniędzy na zakup urządzeń.
TF Bank AB Spółka Akcyjna Oddział w Polsce w Gdańsku zawierał z konsumentami w latach 2021-2022 umowy kredytu wiązanego na zakup pompy ciepła, oferowanych przez firmy: Sun Heat Family sp. z o.o. w Toruniu (aktualnie Sun Family Heat sp. z o.o. w upadłości w Toruniu) oraz Firmę Handlowo-Usługową Łukasz BEBA w Kościanie. Zakup pompy ciepła możliwy był po zawarciu umowy o kredyt wiązany oferowany przez TF Bank, przy udziale pośrednika kredytowego – New Age sp. z o.o. w Warszawie.
-Klienci podpisywali umowy o zakup pompy ciepła i wpłacali gotówką zaliczkę na poczet tejże umowy (tzw. umowa podstawowa) oraz umowę o kredyt konsumencki na wniosek, z przeznaczeniem na zakup tej pompy ciepła. Następnie środki, po spełnieniu kilku warunków umownych, wypłacane były na konto pośrednika (New Age-przyp.red.), który przekazywał je do sprzedawców. Sprzedawcy pomp ciepła otrzymali pieniądze z kredytów konsumenckich, które przelał na ich konto pośrednik, ale pomp tych nie dostarczyli. Klienci natomiast muszą spłacać zobowiązania kredytowe, pomimo braku realizacji umowy podstawowej przez sprzedawcę - opisuje proceder Rzecznik Finansowy w komunikacie.
Firma Sun Family Heat sp. z o.o. w Toruniu ogłosiła upadłość, zaś Firma Handlowo-Usługowa Łukasz BEBA w Kościanie 30 września 2022 roku zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej i została wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
-Sprawa jest o tyle kontrowersyjna, że dotyczy także konsumentów o niskich dochodach, którzy inwestując jednorazowo w nowoczesne rozwiązania chcieli uniknąć w przyszłości wysokich rachunków za ogrzewanie domu - podkreśla Rzecznik Finansów.
Polubownie sporu nie udało się rozwiązać, wiec jest pozew przeciwko bankowi
Na skutek skarg składanych przez indywidualnych kredytobiorców Rzecznik Finansowy podjął najpierw postępowanie wyjaśniające i zwrócił się do pozwanego banku oraz pośrednika kredytowego o udzielenie wyjaśnień. Wnosił też o rozważenie możliwości polubownego rozwiązania sporu.
W nadsyłanych do Rzecznika skargach konsumenci podnosili, iż zostali wprowadzeni w błąd przez bank, gdyż zgodnie z zawartą umową kredytową, wypłata środków finansowych z kredytu miała nastąpić po wydaniu towaru – pompy ciepła. Zawierali oni więc te umowy w zaufaniu do banku, który miał być gwarantem prawidłowego wykonania umowy kredytowej i umowy podstawowej. - Tymczasem bank, wbrew postanowieniom umowy, wypłacił środki z kredytu bez uprzedniej weryfikacji, czy kredytobiorca towar otrzymał - zaznacza Rzecznik Finansów.
Wobec braku polubownego rozwiązania sporu Rzecznik Finansowy zdecydował się na wytoczenie powództwa w postępowaniu grupowym.
-W ocenie Rzecznika Finansowego, bank stosował nieuczciwe praktyki rynkowe polegające m.in. na działaniu wprowadzającym w błąd konsumentów, to jest udzieleniu członkom grupy informacji w formularzu informacyjnym do umowy kredytowej oraz zawarcia w umowie postanowień mogących wprowadzać w błąd w przedmiocie terminu i sposobu wypłaty udzielonego tj. kwota kredytu zostanie wypłacona przez bank niezwłocznie po wydaniu towaru przez sprzedawcę. Konsumenci działając w zaufaniu do banku jako instytucji zaufania publicznego byli przekonani, iż bank jest gwarantem wykonania umowy podstawowej, tj. zakupu pompy ciepła, skoro bank kredyt miał wypłacić sprzedawcy po wydaniu towaru - podsumowuje Rzecznik Finansowy.
Dodajmy, że sądownie sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta.
WAŻNE. Rzecznik Finansowy - czym się zajmuje?
- Rzecznik Finansowy to instytucja państwowa. Wspiera klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Pomaga w różny sposób: od poradnictwa, przez interwencje i postępowania polubowne, aż po wsparcie w trakcie postępowania sądowego.
- Rzecznik pomaga nie tylko w indywidualnych sprawach, ale też podejmuje działania obejmujące wiele osób:
- -występuje do sądu z pozwem o zaniechanie nieuczciwej praktyki rynkowej,
- -składa do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną lub wniosek o uchwałę jak interpretować rozbieżności w orzecznictwie,
- -informuje Komisję Nadzoru Finansowego i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- -występuje do ministerstw o zmiany systemowe
- Kontakt: Biuro Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa. Telefon ogólny oraz recepcja: (22) 333-73-26, (22) 333-73-27. e-mail: [email protected]
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
NATO na Ukrainie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?