Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ten system to bubel za 80 milionów złotych

Anna Odrowska
Do wartego 80 milionów obszarowego systemu sterowania ruchem podłączono 240 skrzyżowań, zamontowano 139 tablic dla pasażerów i 9 dla kierowców oraz 170 kamer.

Łódź od zawsze była źle oznakowanym miastem, ale OSRR dawał nadzieję - miał ułatwić kierowcom, rowerzystom, pieszym i pasażerom komunikacji miejskiej poruszanie się po ulicach. Na razie nie wiadomo, kiedy zacznie dobrze działać.

Wprowadzenie w Łodzi systemu kosztowało 80 milionów złotych. Miał być gotowy razem z trasą W-Z, czyli do końca października ubiegłego roku. Minęły 3 miesiące i nadal nie funkcjonuje jak należy. Część systemu stanowią elektroniczne tablice informacji pasażerskiej znajdujące się przy przystankach. Mają pokazywać, za ile minut przyjedzie tramwaj czy autobus. Jednak dopiero od niedawna na części tablic komunikaty są właściwe. Wcześniej - wariowały. Pokazywały m.in. godziny odjazdów pojazdów MPK, które na danym przystanku się nie zatrzymują, złe kierunki lub w ogóle nie były włączone. Zresztą nadal nie działają np. na placu Niepodległości. Podobny problem występuje na ul. Przybyszewskiego, gdzie tablic nie włączono już od kilku lat. A teraz nie pasują do nowego systemu. Ich podłączenie zajmie kilka miesięcy więcej niż dostrojenie OSRR. Ten z kolei miał być gotowy przed feriami, teraz mówi się, że... po feriach. Urzędnicy ZDiT nie potrafią podać konkretnych terminów i wciąż tłumaczą, że system się stroi.

Trefne są też tablice VMS dla kierowców, które postawiono przy głównych drogach dojazdowych do centrum. Wyświetlane mapy są nieczytelne i wymagają od kierowców... zatrzymania się, aby mogli zdążyć coś na nich przeczytać. Tyle że jest to niemożliwe, kiedy jedzie się 50 - 60 km/h al. Bandurskiego czy ul. Pabianicką.

Ale nawet jeśli się ktoś zatrzyma, to długo będzie się zastanawiał, o co chodzi. Tablice pokazują drogi krajowe, ale zamiast nazw ulic wyświetlają numery tych dróg (czarne na czerwonym kwadracie). Przy każdym punkcie docelowym pokazany jest czas przejazdu z punktu, w którym się znajdujemy, np. „40’”, czyli 40 minut.

No i na mapach brakuje trasy W-Z, a przecież OSRR był inwestycją połączoną z jej budową. Tablice VMS zaczęły działać dopiero 2 tygodnie temu, wcześniej pokazywały numer alarmowy 112. ZDiT pracuje i pracuje nad ich czytelnością. Na razie bez żadnego efektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany