Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatralne Złote Maski rozdane. Bilans sezonu 2018/19

Renata Sas
Najlepsze spektakle: „Opera za trzy grosze” („ Jaracz”) i „Wracaj” (Teatr Powszechny). Najlepsi aktorzy: Anna Januszewska, Agnieszka Skrzypczak, Michał Staszczak

W Teatrze Jaracza niedzielny spektakl „Róży jerychońskiej” poprzedziła uroczystość rozdania Złotych Masek za sezon 2018/19 przyznawanych przez łódzkich recenzentów, za łódzkie realizacje sceniczne. Najwięcej laurów – aż 6 - zebrał „Jaracz”. Tylko jeden teatr - Teatr Nowy - nie trafił do „złotego” werdyktu (recenzenci nie przyznają „Czarnych Masek”).

Za najlepsze inscenizacje uznane zostały: „Opera za trzy grosze” Brechta/Weila przygotowana z rozmachem, w intrygującej formie scenicznej przez Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Jaracza, oraz „Wracaj” P. Pilarskiego - kameralny, nowatorski spektakl wystawiony na Małej Scenie Teatru Powszechnego, zrealizowany w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie w reż. Anny Augustynowicz.
W Teatrze Jaracza została Złota Maska za reżyserię „Idiotów” przyznana Marcinowi Wierzchowskiemu (dramaturgia eksperymentalnego widowiska - J. Klimaszewski). Za scenografię do „Nocy Hel­vera” I. Villqista była nagroda dla Joanny Jaśko-Sroki, a za kostiumy do „Operetki” W. Gombrowicza dla Marii Balcerek. Złotą Maskę za najlepszą rolę męską odebrał Michał Staszczak - Jonatan Jeremiasz Peachum, szef firmy „Przyjaciel żebraka” w „Operze za trzy grosze”. Za najlepsze role żeńskie były dwie nagrody.

Laureatki to: Agnieszka Skrzypczak (za Nataszę w „Trzech siostrach” A. Czechowa, Jenny Knajpiarkę w „Operze za trzy grosze”, oraz Monikę Sokalską w „Idiotach”) i Anna Januszewska (za rolę Bobby’ego Kleksa) w spektaklu „Wracaj”. Złotą Maskę za debiut aktorski dostała Elżbieta Zajko - Harper Pitt w „Aniołach w Ameryce” T. Kushnera w Teatrze Studyjnym PWSFTviT. Najlepszy debiut wokalno-aktorski to występ 18-letniej Joanny Gorzały w Teatrze Muzycznym w roli Kim w musicalu „Miss Saigon” Schönberga i Boublila.
Za muzykę do „Włókniarek” według książki Marty Madejskiej (Teatr Arlekin) nagrodzony został Tomasz Man. Złota Maska za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych była dla Teatru Pinokio za „Don Kichota” Miguela de Cervantesa w reż. Konrada Dwora­kowskiego – przedstawienie podkreślające znaczenie artystyczne jego dziesięcioletniej dyrekcji w „Pinokiu”.

Najwyżej oceniona pozycja Off-owa to „Tragedia Jana” J. Gawatowica wystawiona w Teatrze Chorea w reż. Waldemara Raźniaka.
Nadzwyczajną Złotą Maskę dostał Teatr Wielki: za unikalny projekt konkursu na operę współczesną „Człowiek z Manufaktury”, zwieńczony spektakularną premierą w teatrze oraz pokazem plenerowym na Rynku Manufaktury, który okazał się wydarzeniem o znaczeniu ogólnopolskim.

Nadzwyczajną Złotą Maską uhonorowani zostali soliści baletu Teatru Wielkiego Monika Maciejewska-Potockas i Gintautas Potockas . To wyróżnienie w uznaniu prezentowanego niezmiennie od wielu sezonów baletowego kunsztu w partiach solowych i duetach.

Szczególnym momentem uroczystości była Nadzwyczajna Złota Maska dla upamiętniania zmarłego w 2019 roku malarza, grafika i scenografa, autora projektu Złotych Masek Ryszarda Kai – za wybitne osiągnięcia życia, niezwykłą wszechstronność, wyjątkową miłość do teatru, sztuki i ludzi, niezapomnianą osobowość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany