Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

TBM dla Łodzi. Tarcze, które wydrążą średnicowy tunel kolejowy

Piotr Jach
Piotr Jach
Prezentujemy pierwsze zdjęcia dwóch tarcz, które wydrążą kolejowy tunel średnicowy pod Łodzią. W fabryce niemieckiej firmy Herrenknecht AG w Schwanau trwa już ich testowy montaż.

Tunel będą drążyć dwie maszyny zwane TBM (od ang. Tunel Boring Machine). Większa z nich, o średnicy 13,04 m będzie największą maszyną drążącą, jaka kiedykolwiek pracowała w Polsce. To olbrzymie urządzenie o długości 100 metrów i wadze 1560 ton, które ryjąc w ziemi będzie jednocześnie obudowywać ściany tunelu cementem, który samo produkuje. Ten wielki kret wydrąży 3 km tunelu głównego od komory startowej do stacji Łódź Fabryczna.
Mniejsza tarcza (650 ton) będzie mieć średnicę 8,76 metra. Posłuży do wykopania czterech jednotorowych tuneli o łącznej długości 4,5 kilometra, na które w okolicach al. Włókniarzy rozwidli się główny tunel. Będą one biegły w kierunku Łodzi Kaliskiej i stacji na Żabieńcu.

W tunelu głównym powstaną dwa podziemne przystanki, które mają pełnić ważną funkcję dla komunikacji publicznej w Łodzi: Łódź Śródmieście przy zbiegu al. Kościuszki z ul. Zieloną i Łódź Polesie koło Manufaktury. Niepewny pozostaje projekt stworzenia trzeciego przystanku – w okolicy ul. Odolanowskiej – o którym przed wyborami mówił wicepremier Piotr Gliński, a wcześniej zabiegały o niego władze miasta.

Oba TBM-y mają trafić do Łodzi pod koniec roku. Ze względu na ich gabaryty, transport do Łodzi będzie wielkim wyzwaniem logistycznym. Ze Schwanau do Polski przypłyną prawdopodobnie na barkach – wodami Renu (Schwanau leży nad tą rzeką) i Bałtyku. Ten większy zostanie zmontowane w tzw. komorze startowej powstającej na terenie między ul. Odolanowską i Stolarską, skąd drążenie tunelu ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2020 r.

Takie deklaracje jeszcze w sierpniu składał zarząd Energopolu Szczecin SA, spółka będącej wówczas liderem konsorcjum budującego łódzki tunel średnicowy Dla PKP PLK. Sytuacja zmieniła się o tyle, że przed tygodniem funkcję lidera konsorcjum przejęła druga z wchodzących w jego skład firm – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego. Obie spółki, choć przyznają, że doszło do takiej zamiany, sprzecznie tłumaczą jej przyczyny. Szefowie PBDiM na łamach serwisu „Rynek Kolejowy” twierdzą, że Energo pol utracił zdolność do pełnienia tych funkcji z powodu problemów finansowych spowodowanych złożeniem wniosku o upadłość (w lipcu). Rzecznik szczecińskiej spółki zaprzecza i mówi, że zmiana ma charakter czasowy, zaś funkcję lidera ponownie podejmie po restrukturyzacji spółki. Stosowny wniosek sąd w Szczecinie rozpatrzy 30 października.
PBDiM zapewnia, że podjęło rozmowy z dostawcą maszyn TBM w celu zagwarantowania jak najszybszej dostawy ich na plac budowy.

Tunel ma być gotowy w 2021 r. Oblicza się, że realizacja inwestycji będzie wymagać wydobycia ok. 1,2 mln m. sześc. ziemi (ok. 25 mln ton).

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany