reklama

Tarcza TBM do drążenia tunelu jest gotowa! Za kilka dni powinna być w Łodzi.

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Zaktualizowano 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta możliwość odbioru pierwszej maszyny TBM o średnicy tarczy 8,76 m. To ona przygotuje 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km.

Po odbiorze technicznym maszyny TBM producent zademonstrował przedstawicielom PLK działanie urządzenia. Została włączona tarcza. Blisko 9-metrowe czoło wyposażone jest w 32 dyski oraz 86 zębów – to elementy do przebijania się przez grunt. Tarcza obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. TBM może wydrążyć dziennie około 10 m tunelu. Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest demontaż i transport poszczególnych elementów do Łodzi. Pierwsze części powinny przyjechać do naszego miasta na przełomie listopada i grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma.

Miejsce startu TBM
W Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie powstanie komora startowa dla tarczy TBM postępują roboty związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu. Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi. W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum podjęło w październiku 2019 r. decyzję o zmianie lidera. W efekcie, poprawiło się tempo prac w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. W miarę możliwości będą nadrabiane zaległości. Według zamierzeń wykonawcy zabudowa tarczy planowana jest do marca. To pozwoli w połowie roku rozpocząć prace maszyny przy tunelach.

Podczas działań wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.

Tunel, który łączy Polskę
Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie używana ta właśnie maszyna, która za kilka dni przyjedzie do Łodzi (o średnicy 8,76 m). Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Paradoksalnie poprawa ruchu kolejowego i jego zwiększenie spowoduje jeszcze większe korki na przejazdach . Może więc już teraz władze powinny się zastanowić jak rozwiązać problem narastającego ruchu . Chociaż widząc na przykładzie widzewskiej i niciarnianej to códów bym się nie spodziewał.

G
Gość
24 listopada, ‎22‎:‎40, Alan:

Za jakie kilka dni w Łodzi?

Tarcze trzeba teraz rozmontowac zapakować przewieźć do Łodzi i ponownie złożyć. Zajmuje to około 6 miesięcy

Skorzystaja z Inpost Paczkomaty to pewna wiadomosc,a kurier podrzuci do drzwi na odolanowska jak podano w adresie

D
Dwie wieże
24 listopada, 16:32, Hehe:

No i co tam zasrańcy? Znowu się "nie uda"?

Tak jak dworzec Fabryczna i autostrady?

24 listopada, 20:31, Gość:

No właśnie,dzięki PiS-owi może się uda, bo Zdanowskiej już powoli zaczyna brakować kasy...

Aha, to zasługa kurdupla!

Hahaha ha ha ha ha ha ha!

.
24 listopada, 16:39, Gość:

opóźnieje jest już 8 miesięczne a Zdanowska sama nie kopie

Piierdolisz przygłupie. Zdanowska tego nie organizuje

d
de

znowu rozkopia miasto mam dosc uciekam z tego miasta nad morze jak najdalej stad chyba wyjade do Gdanska.

A
Alan

Za jakie kilka dni w Łodzi?

Tarcze trzeba teraz rozmontowac zapakować przewieźć do Łodzi i ponownie złożyć. Zajmuje to około 6 miesięcy

B
Będzie płacz

W czasie kopania kolejne slamsy się zawalą,nieroby będą płakać że im się należy nowy lokal wyremontowany chociaż mieszkali w norze

G
Gość
24 listopada, 19:05, Gość:

Takie krótkie metro śmiech tak jak tunel który powinien kończyć się aż za widzewem a nie przy kilinskiego

Przeczytaj pierwej, coś tu nasmarował, a potem może pogadamy, co tu jest śmiech, a co raczej dramat.

G
Gość
24 listopada, 17:11, Gość:

Tarcza TBS, to chyba jakiś sprzęt do budowy Taniego Budownictwa Socjalnego, co?

24 listopada, 19:40, Gość:

Naucz się czytać nie TBS tylko TBM

Przeedytowali. Wcześniej w nagłówku było TBS. Zaczepiasz mnie bo nie masz z kim w realu pogadać?

G
Gość
24 listopada, 16:32, Hehe:

No i co tam zasrańcy? Znowu się "nie uda"?

Tak jak dworzec Fabryczna i autostrady?

No właśnie,dzięki PiS-owi może się uda, bo Zdanowskiej już powoli zaczyna brakować kasy...

G
Gość
24 listopada, 17:11, Gość:

Tarcza TBS, to chyba jakiś sprzęt do budowy Taniego Budownictwa Socjalnego, co?

Naucz się czytać nie TBS tylko TBM

G
Gość

Takie krótkie metro śmiech tak jak tunel który powinien kończyć się aż za widzewem a nie przy kilinskiego

G
Gość

to znakomita wiadomość. jak zaczną drążyć to może dodrążą do jakiś machlojek a i będzie miejsce na niesegregowane śmieci.

G
Gość

Tarcza TBS, to chyba jakiś sprzęt do budowy Taniego Budownictwa Socjalnego, co?

G
Gość

opóźnieje jest już 8 miesięczne a Zdanowska sama nie kopie

Dodaj ogłoszenie