Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarcza do drążenia tunelu kolejowego jeszcze w grudniu powinna być w Łodzi! Zobacz PLAN tunelu. WIDEO

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Pod koniec grudnia do Łodzi powinna dotrzeć pierwsza z dwóch tarcz, jakie będą drążyć tunel kolejowy pod miastem. Maszyna zostanie przywieziona na potężnych platformach samochodowych z fabryki w Niemczech.

Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna jest specjalistyczna firma. Wszystkie dostawy zakończą się w styczniu. Następnie elementy będą montowane w komorze startowej wykopanej w rejonie ulicy Odolanowskiej. Tarcza TBM to maszyna o długości 95 m i średnicy 8,76 m. Druga z tarcz, jeszcze większa od tej pierwszej, dotrze do Polski drogą morską, a z portu w Gdańsku zostanie przewieziona autostradą A1. Aby ją dostarczyć konieczne będzie rozebranie na autostradzie bramek do poboru opłat. Jeszcze większym wyzwaniem będzie jej transport przez Łódź. To jednak ma nastąpić dopiero wiosną.

Pierwsza z tarcz użyta zostanie do drążenia czterech tuneli jednotorowych od tunelu głównego w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km. Druga będzie drążyć tunel główny od ulicy Odolanowskiej w kierunku Dworca Fabrycznego. Po drodze w tunelu powstaną dwa przystanki - w rejonie ul. Ogrodowej oraz alei Kościuszki i Zielonej. Nie jest jeszcze przesądzone, czy wybudowany zostanie także trzeci przystanek - na Kozinach.

Wykonawcy rozpoczęli budowę ścian szczelinowych na terenie byłych ogródków działkowych między ul. Stolarską i Odolanowską. Powstają one przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny wprowadzana jest klatka zbrojeniowa i zalewana betonem. To zabezpiecza wykop przed osuwaniem się ziemi. Docelowo komora dla tarczy będzie miała 26,5 m głębokości i 30 m szerokości.

- Będziemy prowadzić stałe badania i pomiary drgań. Szczególną uwagę zwrócimy na stan techniczny obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony stały monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską – mówi Mariusz Serżysko członek zarządu wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany