Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Tango Łódź”, czyli dzieje niejednej rewolucji. RECENZJA

Renata Sas
* „Tango Łódź” , choć mocno osadzone w realiach miasta, kontekst ma znacznie bardziej uniwersalny...
* „Tango Łódź” , choć mocno osadzone w realiach miasta, kontekst ma znacznie bardziej uniwersalny... fot. kasia bąba
W dynamicznym rytmie zakończył się 22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Już na wstępie „Tanga Łódź” wiadomo: „będzie o trudzie”. I jest. Najpierw prawie jak w „Ziemi obiecanej”, tyle że z burżujskim Herodem (Arkadiusz Wójcik), ekstrawaganckim Diabłem (Grzegorz Otrębski) i szybszą od iskry, migotliwą, uwodząco przymilną i odpychającą Śmiercią (Aleksandra Listwan). Cała trójka (świetna!) zręcznie miesza, kręci narodową szopką usadowioną w łódzkich realiach.

* To nie taniec, to też historia miasta trudu
* „Tango Łódź”, czyli dzieje niejednej rewolucji
* EC1 - niezwykła oprawa plakatowych obrazów prosto z życia Teatr Powszechny pokazuje nowe oblicze.

Sztukę specjalnie dla Teatru Powszechnego napisał Radosław Paczocha, a wyreżyserował Adam Orzechowski. Ten duet teatromani znają i wiedzą ile jest wart, pamiętając „Broniewskiego”. W hali maszyn EC1 zasypanej ziemią z wiszącymi metalowymi szafkami, które zmienią się w trumny, stworzą barykady między torem i ścianą, na której można napisać: 1905, a potem inne burzliwe daty, toczy się to szczególne „Tango Łódź” taniec śmierci i nadziei, demagogii i wiary w lepsze jutro. Od rewolucji do rewolucji, a „rewolucja to nie prostytucja”. A co?

Niczym w dziecinnej wyliczance padają kolejne znamienne daty przemian („wszyscy jesteśmy z jednej gliny”) ilustrowane sytuacjami z życia, losem prządek, obietnicami towarzyszy. W końcu czerwonym goździkom dawanym z okazji i na cześć trzeba obciąć łebki...

Sztuka nawiązuje do twórczości Wandurskiego. Jak w jego awangardowym teatrze powstał zbiór wymownych scenicznych plakatów, gęstych w obrazie, pomysłowych impresji na temat agitacji. Orzechowski potrafi grać symbolami, a zespół Teatru Powszechnego sprawnie je zmienia w znaki czasu i żywe opowieści o ludziach.

Czasem jest zbyt dosadnie, wątek nazbyt się dłuży, ale „tango” - nie jako taniec, a rodzaj sygnału, kodu ostrzegawczego zostaje w uszach...

MATURA 2016 Z POLSKIEGO ODPOWIEDZI, PYTANIA, ARKUSZE

MATURA 2016 POLSKI ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI, POLSKI PODSTAWOWY, POLSKI ROZSZERZONY

ZOBACZ TEŻ FILM Polska konstytucja do zmiany? (autor x.news/TVN24)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany