„Święto wiosny” i legenda Marthy Graham, „Krzesany” [RECENZJA] Jutro premiera z Expressem [zdjęcia]

Renata Sas
"Święto wiosny". Wybrana - Alicja Bajorek, Szaman - Nazar Botsiy. Maciej Piąsta
Z muzyczną mocą i baletową siłą wyrazu o przyrodzie, mitach, obrzędach pogańskich, wrażliwości, sztuce i kojącym emocje deszczu, przejmująco opowiedzieli tancerze oraz orkiestra Teatru Wielkiego.

* Efektowny baletowy finał sezonu w Teatrze Wielkim „Święto wiosny” i legenda Marthy Graham, „Krzesany” z temperamentem i deszczem Jutro premiera z „EI”.

W jednym spektaklu spotkały się „Święto wiosny” i „Krzesany”. Dzieło Igora Strawińskiego naznaczone skandalem sprzed lat, którego premiera paryska z 1913 roku okazała się pionierska w sztuce, trafiła na łódzką scenę w choreografii legendarnej Marthy Graham. Język jej tańca zespołowi przyswajali artyści związani z jej nowojorska kompanią. Trudno nie docenić efektu katorżniczej pracy nad specyfiką ruchu Graham. Naznaczony muzyką każdy gest jest po to, by służyć opowieści o sile natury, magii ukrytej w przyrodzie. Urzekła widownię delikatna, a jednocześnie pewna w każdym ruchu Wybrana, w interpretacji Alicji Bajorek. Szamana, animatora ceremonii odradzania się natury, tańczył Nazar Botsiy.

Cały zespół z powodzeniem pracował nad budowaniem obrazów (prowokujących, by czytać je w germańskiej poetyce lat 30. wieku XX), w których ruch i dźwięk tworzą nierozerwalną jedność. Orkiestra pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego (zasłużenie uważanego za niezrównanego mistrza w pracy z baletem) porwała drapieżną muzyką, której specyfikę dobitnie podkreśla rozbudowane instrumentarium perkusyjne.

A już za chwilę wprost z „Siwej mgły” (urokliwej plastycznie i choreograficznie) z niezawodnymi Moniką Maciejewską-Potockas i Gintautasem Potockasem jako wiodącymi postaciami, wyłonił się dynamiczny „Krzesany”. Muzykę Wojciecha Kilara baletowo zinterpretował Henryk Konwiński. Szczególny rytm rozpisany został na wyraziste obrazy zespołowe. Wiodącą postać tworzył Jakub Jóźwik. W choreografii zaznaczony został zarówno góralski temperament, jak i dramaturgia sytuacji, w których udział ma potężna grupa wykonawców (w tym uczniowie Szkoły Baletowej), a sens i treść ma nawet deszcz. I znów uznanie także dla orkiestry. Symbolicznie zaznaczona scenografia, gra świateł to wszystko zaświadcza o spektaklu, który robi wrażenie, zostaje pod powiekami.

Jutro Premiera z „EI”.

SŁOWACJA ANGLIA STREAM NA ŻYWO ANGLIA SŁOWACJA GDZIE MECZ SŁOWACJA ANGLIA TRANSMISJA
KIEDY GRAJĄ POLACY Z UKRAINĄ? POLSKA UKRAINA O KTÓREJ GODZINIE? KIEDY MECZ?
EURO 2016: KTO DZIŚ GRA? JAKIE MECZE DZISIAJ? GDZIE OGLĄDAĆ ZA DARMO MECZE EURO 2016
EURO 2016: KIEDY I Z KIM ZAGRAJĄ POLACY? O KTÓREJ MECZE POLSKIEJ KADRY [TERMINARZ]
WIERSZYKI NA ZAKOŃCZENIE ROKU, WIERSZYKI DLA NAUCZYCIELI
WIERSZYKI NA DZIEŃ OJCA, ŻYCZENIA DLA TATY, WIERSZYKI DLA TATY, SMSY DLA TATY

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
RafalO

Wysiedziałem do końca z wielką trudnością w sumie znalazłem tam zero słowiańskiej:
- muzyki/instrumentów, śpiewu, kultury/obyczajów/symboli
Widok chińczyków na scenie mnie zaskoczył. Prawdziwa nazwa tej operetki to "uśmiechnięci chinczycy w sukienkach na tle himalajów". Gorąco polecam.

t
teatrolog!

Kiedy nowa siedziba dla TP koniec płacenia spadkobiercy z naszych podatków!!!

w
wacek

ale d***!!!!!

Dodaj ogłoszenie