ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Superoszczędne auto studentów PŁ. Ekologiczna Strzała będzie...

(izj)

2014-05-09 09:43

2014-05-09 11:39

9 Komentarzy
Dodaj komentarz

Superoszczędne auto studentów PŁ. Ekologiczna Strzała będzie się ścigać na ulicach Rotterdamu

(izj)

2014-05-09 09:43

3 m 15 cm długości, około 35 kg wagi, trzy 20-calowe koła (dwa z przodu i zmodyfikowany silnik od wykaszarki... o mocy 1,5 KM konia mechanicznego... Tak wygląda superoszczędny pojazd zbudowany przez studentów Politechniki Łódzkiej, który wystartuje w 30. edycji Eco-Maratonu organizowanego przez jeden ze światowych koncernów paliwowych. Zawody zostaną rozegrane w przyszłym tygodniu na ulicach holenderskiego Rotterdamu. Żacy zaprezentowali po raz pierwszy auto w pełnej okazałości.
Łodzianie będą jedną z dziesięciu polskich drużyn w tegorocznym konkursie. W sumie w maratonie będzie uczestniczyło 240 ekip z różnych krajów europejskich. Łódzka reprezentacja weźmie w nim udział po raz drugi. Ich pojazd nazywa się Eco-Arrow 2, czyli z j. angielskiego Ekologiczna Strzała 2 i jest w biało-żółto-czarnych barwach. W budowie łódzkiego bolidu uczestniczy 18 młodych konstruktorów z różnych wydziałów PŁ.


Studenci PŁ budują superoszczędne auto. 500 kilometrów na litrze paliwa? [ZDJĘCIA, FILM]


- Musimy jeszcze zamontować urządzenie odpowiedzialne za zmianę biegów - mówi mówi Edgar Lewczuk, student mechatroniki. - Do Holandii wyruszamy w niedzielę. Bolid zostanie przewieziony busem. Wyścigi zaczynają się w przyszły czwartek.
Budowa auta ruszyła we wrześniu ubiegłego roku. Zostało ono wykonane z lekkiego włókna węglowego. Z przodu i po jego bokach znajdują się okna wykonane z lekkiego włókna węglowego i odpornego na uderzenia włókna węglowo-aramidowego.
- Na konstrukcję auta udało się nam pozyskać od różnych sponsorów 15 tys. zł - mówi Edgar Lewczuk.
Dla zmniejszenia oporu powietrza, a tym samym lepszego wyniku, kierowca bolidu będzie musiał przyjąć pozycję leżącą Sterować nim będzie koleżanka konstruktorów - Katarzyna Dubec, studentka III roku architektury wnętrz na PŁ. Wybrano ją ze względu na niewielki wzrost (154 cm) i wagę (52 kg). Jest także druga koleżanka, podobnej postury, na ewentualne zastępstwo.
Łódzcy konstruktorzy oceniają, że ich bolid przejedzie na 1 l paliwa 500 km.

Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

(9)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Czego to studenci nie ....

+1 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Bucefau (gość)  •

... wymyślą, żeby za friko pojechać do Holandii na "ciasteczka" :D

skomentuj

Sprostowanie

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Patryk Lewczuk koordynator projektu (gość)  •

Witam serdecznie cieszę się że jest duże zainteresowanie projektem niestety muszę pana/panią zmartwić, ale wyjazd nie jest do końca "za friko" część rzeczy finansujemy z własnych środków, część kosztów pokrywają sponsorzy zewnętrzni, z którymi nawiązywaliśmy współpracę osobiście i Politechnika Łódzka. Ostatnia rzecz jaką chciałbym dodać to fakt, iż niestety zbudowanie takiego pojazdu i może to zaskoczenie, ale wymaga również wielkiej ilości pracy i poświęconego czasu, który jest naszym czasem wolnym ponieważ jako studenci w ciągu dnia mamy zajęcia i większość z nas jeszcze pracuje.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Nic nie widać!

0 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Konrad (gość)  •

Mnie tylko przeraża to, że kierowca nie widzi nic do przodu...

skomentuj

Uspokojenie

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Patryk Lewczuk koordynator projektu (gość)  •

Cieszę się, że mogę Pana uspokoić. Na szczęście organizatorzy przeprowadzają serię testów stworzonego pojazdu przez konstruktorów i nie dopuszczają do konkursu drużyn nie spełniających wymogów. Jest również oddzielny test na pole widzenia kierowcy, którego wymogi opisane są w regulaminie, część zamieszczam po niżej. Jeżeli nic nie będzie widać to może być Pan spokojny nie wystartujemy :)
Article 28: VISIBILITY
1. The Driver must have access to a direct arc of visibility ahead and to 90° on each side of the longitudinal axis of the vehicle. This field of vision must be achieved without aid of any optical (or electronic) devices such as mirrors, prisms, periscopes, etc. Movement of the Driver’s head within the confines of the vehicle body to achieve a complete arc of vision is allowed.
2 . The vehicle must be equipped with a rear-view mirror on each side of the vehicle, each with a minimum surface area of 25 cm² (e.g. 5 cm x 5 cm). The visibility provided by these mirrors, and their proper attachment, will be subject to inspection. An electronic device must not replace a rear-view mirror.
3. In technical inspection visibility will be checked in order to assess on-track safety by using 60 cm high poles spread out every 30° in a half-circle, with a 4 m radius in front of the vehicle.

odpowiedzi (0)

skomentuj

/

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

/ (gość)  •

podobno widzi

odpowiedzi (0)

skomentuj

Beznadziejna konstrukcja!

+4 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Przewymiarowane elementy ramy i za gruby laminat, FATALNA areodynamika! (gość)  •

Wszelkie klapy niepotrzebnie powiększają masę konstrukcji!
Lepiej byłoby zrobić nadwozie jako samonośną CAŁOŚĆ zakładaną na ramę po zajęciu miejsca przez kierowcę!
Elementy ramy są przewymiarowane, a zastosowanie ciężkich, kołpakowych nakrętek wskazuje na totalną olewkę!
Ot taki sobie studencki wybryk na przyjemne zaliczenie "laborki"! Bez szans na sensowny rezultat!

PS:"po jego bokach znajdują się okna wykonane z lekkiego włókna węglowego" - chyba z POLIWĘGLANU, debile!!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Nie no super

+2 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

somfink (gość)  •

Jaki jest sens organizowania takich konkursów i budowania na nie pojazdów, poza tworzeniem kręgów wzajemnej adoracji konstruktorów? Praktyczne zastosowanie Eco Arrow jest żadne, chociażby z tego powodu że nie każdy ma 154 cm i waży 52 kg. Trudno mówić o jakichś nowych technologiach skoro zastosowano zwykły dwusuwowy silnik spalinowy i koła od roweru. Dla mnie to żaden sukces. Zbudujcie samochód 4 osobowy, który spala chociaż 3 litry na 100 km, to będę faktycznie pod wrażeniem.

skomentuj

Zgadzam się

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Patryk Lewczuk koordynator projektu (gość)  •

Ma Pan/Pani rację jaki jest sens organizowania takich konkursów i budowania pojazdów na nie? Totalnie bez sensu jest, że Polacy biorą udział w konkursie organizowanym od 1939 r., bez sensu jest pokazywanie, że studenci z Polskich uczelni też są w stanie sobie poradzić w projektowaniu i konstruowaniu pojazdów mimo faktu, iż posiadają dużo mniejsze wsparcie niż ekipy z innych krajów. Może to sprawia że nasz kraj wygląda troszkę atrakcyjniej dla reszty Europy z której oprócz polaków będzie jeszcze 230 drużyn, ale pewnie się mylę. Po co w ogóle ładować tyle pieniędzy w organizację takiej imprezy, która ma na celu tylko tworzenie kręgów wzajemnej adoracji konstruktorów mogę zapytać organizatorów jak będę na miejscu, ale muszę niestety powiedzieć, że są to zdecydowanie mniejsze sumy niż organizacja imprez sportowych typu F1 no, ale widomo że formuła pierwsza nie jest zdecydowanie tworzeniem kręgów wzajemnej adoracji konstruktorów, kierowców i widzów tylko sprawia, że świat jest lepszy. Wiem, że stworzenie takiego pojazdu to dla Pana/Pani żaden sukces i mogę się z tym zgodzić dla mnie za to jest to niesamowite przeżycie podczas, którego mogłem wykorzystać moją wiedzę w praktyce dowiedziałem się naprawdę niesamowicie dużo nowych rzeczy oraz mogłem wreszcie zaprojektować coś co ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Ma Pan/Pani rację może zastosowane przez nas podzespoły nie są najnowocześniejszymi rozwiązaniami, ale wraz z elementami zaprojektowanymi całkowicie przez nas towrzą całkiem niezłą całość. Może wykorzystanie super innowacyjnych technologii wiąże się również z wysokością budżetu, ale tu również mogę się mylić.

odpowiedzi (0)

skomentuj

tu masz informacje - samochód - poniżej 3l - PŁ

+3 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

woytecLODZ  •

http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/politechnika-lodzka-opracowuje-rozwiazania-dla-koncernu,2224790,t,id.html

odpowiedzi (0)

skomentuj