Sulejowska kolejka wąskotorowa dowoziła ludzi do fabryk od 1902 r. ZDJĘCIA

Janusz KubikZaktualizowano 
Podróż kolejką wąskotorową Piotrków - Sulejów, nazywaną przez letników z Łodzi „ciuchcią”, była zawsze wielka atrakcją, szczególnie dla dzieci.

W okresie urlopowych wojaży na małej stacji w Piotrkowie Trybunalskimjuż od rana trudno było się przebić do kas biletowych z bagażem na plecach i pociechami pod pachą. Tak było w latach 60. ubiegłego wieku, kiedy wielu łodzian spędzało urlop nad Pilicą, wynajmując pokoje lub domki w Milejówku, Bugaju, Przygłowiu i Polance.

Radość była ogromna, kiedy przez otwarte okna ciuchci wpadało rześkie powietrze, zapach lasu i łąk, a mijany krajobraz cieszył oczy letników. Podczas jazdy obowiązywał „zakaz zbierania grzybów”, o czym przypominał roześmiany, sypiący dowcipami konduktor, bo lokomotywka ciągnęła wagoniki z niewielka prędkością. Rozkład jazdy kolejki był wypisany na małej kartce, tuż za szybą okratowanego okna małego dworca, z którego pierwszy pociąg odjeżdżał o godz. 4.23 a ostatni o godz. 20. 44. Wyjątkiem była sobota (ostatni kurs ciuchci o godz. O.18 ), kiedy w Polance miejscowi i wypoczywający łodzianie bawili się na dyskotece .

Każdego roku rozbijali tutaj swoje obozy harcerze z Łódzkiej Chorągwi ZHP i zażywali kapieli w rozlewiskach Pilicy. Plaże i lasy wypromowały Sulejów i Piotrków Trybunalski. W Przygłowiu powstały małe ośrodki wypoczynkowe łódzkich zakładów włókienniczych, położone w lesie blisko koryta Pilicy. Ciuchcia była przez lata ulubionym środkiem transportu letników, zwiedzających malownicze tereny wokół Sulejowa, aż do roku 1986, kiedy po blisko 90 latach kursy na trasie Piotrków - Sulejów zostały zawieszone. Dla dojeżdżających do pracy i do szkoły mieszkańców był to okres szczególnie trudny, bo brakowało autobusów PKS.

A przecież kolejka, która od 1902 r. woziła węgiel i wapno, przyczyniając się do rozwoju przemysłu w tym rejonie, mogła się stać prawdziwą atrakcją turystyczną.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sulejowianin
2019-08-12T19:33:05 02:00, Lodzmen:

W nawiązaniu do artykułu ciuchcia wóziła wapień z wapienników do Piotrkowa ,na wózkach wąskotorowej kolei były transportowane normalne wagony towarowe szerokotorowe

2019-08-13T08:07:51 02:00, Gość:

Nie szerokotorowe, tylko NORMALNOTOROWE.

Ale wiadomo w czym rzecz.

S
Stary Dziad

"przez otwarte okna ciuchci wpadało rześkie powietrze, zapach lasu i łąk" Z reguły wpadał dym i zapach spalanego węgla.

G
Gość
2019-08-12T19:33:05 02:00, Lodzmen:

W nawiązaniu do artykułu ciuchcia wóziła wapień z wapienników do Piotrkowa ,na wózkach wąskotorowej kolei były transportowane normalne wagony towarowe szerokotorowe

Nie szerokotorowe, tylko NORMALNOTOROWE.

L
Lodzmen

W nawiązaniu do artykułu ciuchcia wóziła wapień z wapienników do Piotrkowa ,na wózkach wąskotorowej kolei były transportowane normalne wagony towarowe szerokotorowe

B
Bolo Koksu

my prawdziwi łodzianie to chodzimy na pietrynę i do manu a nie pojakis sulejowach czy innych wiochach niech zyje wielka ludz pozdro bolo koksu bmw

Dodaj ogłoszenie