Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suknia filmowej Barbary Radziwiłłówny, biopleograf, magiczne latarnie i wiele innych skarbów w nowym centrum kultury filmowej w Łodzi

Agnieszka Jedlińska
Agnieszka Jedlińska
W zrewitalizowanym kompleksie dawnej elektrociepłowni EC1 w Łodzi powstała kameralna strefa wystawiennicza, w której swoje miejsce znalazły kostiumy filmowe z najsłynniejszych polskich filmów, zabytkowe, ponad stuletnie latarnie magiczne, projektory i kamery, a także fotosy, plakaty filmowe i książki. Niezwykła ekspozycja (otwarcie 30 października) jest zapowiedzią tego, co będzie można zobaczyć w powstającym Narodowym Centrum Kultury Filmowej, które rozgościło się w przestrzeniach Centrum Nauki i Techniki EC 1. Docelowo zostaną tam zorganizowane trzy ekspozycje stałe: „Kino Polonia”, „Materia kina” i „Mechaniczne oko”.

W NCKF Spot (tak nazywa się nowa przestrzeń wystawiennicza) atrakcją dla zwiedzających będą kostiumy ze znanych polskich produkcji. Zobaczymy m.in. zjawiskową i majestatyczną suknię Barbary Radziwiłłówny, granej przez Annę Dymną w serialu „Królowa Bona”. W klimat „Ziemi obiecanej” wprowadzi nas odważna kreacja Lucy Zukerowej (Kalina Jędrusik) zestawiona z subtelnym strojem Anki (Anny Nehrebeckiej).

- W najbliższym czasie dołączymy kolejne kostiumy, które pozyskaliśmy z zasobów Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, poddaliśmy czyszczeniu i konserwacji” – opowiada Rafał Pakuła, opiekun zbiorów Narodowego Centrum Kultury Filmowej.

Na bogaty zbiór eksponatów związanych z początkiem kinematografii składają się: latarnia magiczna Newton – pochodząca z lat 80. XIX wieku „prababcia” projektora DCP i filmów wyświetlanych na kopułach planetaryjnych. Na świecie zachowały się tylko trzy egzemplarze tego sprzętu – w tym jeden w NCKF-ie. Do tego dojdzie m.in. stereoskop Holmesa – skonstruowany w latach 60. XIX wieku przyrząd optyczny tworzący wrażenie przestrzenności i trójwymiarowości, używany m.in. we wczesnej chirurgii. Niezwykle ekspresyjnym obiektem jest oryginalny praksinoskop – jedno z pierwszych urządzeń z ruchomym obrazem do animowanych pokazów filmowych, skonstruowane jeszcze przed kinematografem. Wśród kamer, zwłaszcza tych najstarszych z początków XX wieku, znalazła się Parvo Debrie (tym modelem nagrywano takie arcydzieła jak Pancernik Potiomkin Siergieja Eisensteina z 1925 roku). W zbiorach jest także Arriflex 35 BL, którym realizowano m.in. "Taksówkarza" (1976) Martina Scorsese i "Lśnienie" (1980) Stanleya Kubricka.
Wszystkie prezentowane w NCKF Spot zbiory pochodzą ze stale rozrastającej się kolekcji własnej NCKF, instytucji partnerskich, a także od osób prywatnych, w tym twórców filmowych i kolekcjonerów.

- Są to często jedyne egzemplarze w Polsce lub tak jak biopleograf, jedyne na świecie – podkreśla Piotr Kulesza, kurator wystawy „Kino Polonia”.

W przestrzeniach NCKF znajdą się także: trzysalowe kino i ultranowoczesna biblioteka z pracownią multimedialną, umożliwiającą dostęp do zdigitalizowanych zasobów polskiego i światowego kina.

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany