Sukces polskich naukowców. Światowe odkrycie i ratunek dla milionów kobiet

Anna Folkman (AIP)
Polscy naukowcy odkryli gen, którego mutacje przyczyniają się do raka piersi. To odkrycie pozwoli uratować życie nie tylko 15 tys. kobiet w Polsce, ale i milionom na świecie.

Jak dowiedli badacze ze Szczecina, RECQL występuje u około 15 tys. kobiet w Polsce a zachorowalność na raka u kobiet, u których go wykryto jest ponad 50 procentowa. Oznacza to, że obecność genu świadczy o wysokim ryzyku nowotworu. Kiedy o nim wiemy, można zawczasu pokonać chorobę.

- To bez dwóch zdań światowe odkrycie – mówi z przejęciem prof. Cezary Cybulski, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii PUM, kierownik projektu i główny autor pracy na temat nowego genu. - Będzie ono na pewno wykorzystywane w panelach diagnostycznych na całym świecie. Badacze z różnych krajów przeczytają o RECQL i rozpoczną badania poszukujące mutacji tego genu w swoich populacjach. Zaraz o swojej mutacji poinformują Rosjanie, Hiszpanie, Francuzi czy Anglicy.

Przypomnijmy. Pierwszymi genami największego ryzyka raka piersi jakie odkryto, były geny BRCA1 i BRCA2 odkryte w 1994 roku. Testy do wykrywania tych genów w populacji polskiej opracowali naukowcy ze Szczecina. Trzeba było znaleźć szybki sposób na to, by gen można było ujawniać u pacjentek, gdyż nowotwór, do którego się przyczyniają jest tak agresywny, że by się przed nim uchronić, należy dokonać prewencyjnej mastektomii. Tak właśnie postąpiła znana aktorka Angelina Jolie.

- Bardzo trudno było znaleźć te geny. To, że były poszukiwane wiedziałem już w latach 80-tych. Są to geny, których się nikt nie spodziewał, bo są genami naprawy uszkodzeń DNA a wszyscy traktowali raka piersi, jako raka hormonalnie zależnego – mówi prof. Jan Lubiński, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. - Kolejnym odkrytym genem był CHEK 2. Teraz mamy naszego RECQL. Odkrycie BRCA1 było przełomem. Wiadomo było, że występuje on w otoczeniu kompleksu genów i te stały się dobrymi kandydatami dla naszych poszukiwań.

Wideo