18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Stare zdjęcia Łodzi. Łódzkie tramwaje: Część III. Lata 1945-1960 (galeria zdjęć). Łódzkie tramwaje po drugiej wojnie

(jaz)
Udostępnij:
Przejęcie w 1945 roku łódzkich tramwajów przez polską administrację odbyło się bezboleśnie i niemal w biegu, gdyż niemieckie zarządy w popłochu ewakuowały się na Zachód. Od razu oddano je pod kuratelę miasta. Utworzono Miejskie Zakłady Komunikacyjne, a w roku 1951 nastąpiło połączenie linii miejskich z podmiejskimi i wtedy powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.

Nowa władza chciała koniecznie przypodobać się robotnikom, toteż ceny biletów skalkulowano na śmiesznie niskim poziomie, a czterech na pięciu pasażerów miało prawo do ulgi. To powodowało jednak permanentne niedoinwestowanie MPK.

Wyeksploatowany przedwojenny i poniemiecki tabor wymagał ciągłych napraw, tory były w bardzo złym stanie. Często dochodziło do awarii, a widok przeładowanych tramwajów był zupełnie normalny.

Pierwszą linią zbudowaną od podstaw w powojennej Łodzi była trasa na Stoki.**Oddana została do użytku 24 grudnia 1948 roku. **
Szyn na budowę tej linii użyczyły PKP. Przedłużono także o kilka przystanków linie na Dąbrowę, Doły. Poważną inwestycją była także budowa krańcówki linii podmiejskich przy ul. Północnej. 22 lipca 1950 roku na trasę wyruszyły pierwsze nowe wagony "jedenastki". Były to składy typu 2N1 i 2N2 oraz doczepne 2ND. Łącznie w latach 50. trafiło ich do Łodzi blisko 160, co pozwoliło wycofać
z eksploatacji najstarsze przedwojenne tramwaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Ludzik
Jk można być punktualnym w 118%?
Ano wystarczy, że "na piątkę" należy mieć nie więcej niż jedno spóźnienie na 100. Każdy powyżej przekracza normę.
z
zdzisław
władek to mój wujek
B
Barwa
Lucjan Zajf to mój wójek. Był dyrektorem w MPK i pomysłodawcą kasowników z dziurkarką.
z
ze Stoków
Władysław Bielak wykonał 142% inkasa. Czyli co? Pobierał opłaty od tych co stali na przystanku? Czy dopłacał z własnej pensji, skromnej. Wiem bo mój ojciec był konduktorem w MPK i jak nieraz pomylił się o złotówkę to biadolił w domu że miał manko.
z
zielak
Zdjęcie z napisem: Budowa linii na Marysin (krańcówka przy nul. Bema). Zdjęcie z 1948 r.
Od lat mieszkam na Radogoszczu, właśnie na ul. Sowińskiego, która odchodzi od Łagiewnickiej na wprost tych panów na zdjęciu na lewo. Nie jest to pętla na Bema, tylko jeden przystanek przed nią, mianowicie Łagiewnicka/Sowińskiego. I to jest Radogoszcz. A na Marysin to jeździ tramwaj linii "3" ulicą Warszawską (teraz linia autobusowa zastępcza).
t
tyłownik pracy
kiedyś normą było pracować 8 godzin z dwiema przerwami i darmowa stołówka zakładowa, jak można było wykonać wagon poza planem? skąd materiały? teraz się przede wszystkim liczy koszty i efektywność pracy. i jak można być punktualnym na 118% ? może mi ktoś wytłumaczy?
s
stefanW
Oczywiście wszystko co złe to wina tamtych władz, śmieszne ceny biletów i nowe tramwaje jakoś to do siebie nie pasuje, ale jak się ma wizję to i bzdurny artykuł napisze
g
gracjan
Ale z tymi procentami to wielkie JAJA
K
Kinio
Najlepszy elektryk w MPK ob. Narcyz Borzęcki mój kochany dziadek ŚP
z
[email protected]
Basia czy pamiętasz Zdzisława Szymańskiego Władek to mój wujek pozdrawiam całą rodzinkę.
j
jancia
przodownik pracy MPK w latach pięćdziesiątych OB. Władysław Dobrowolski to nasz tata . BASIA,JANCIA,KRYSIA i ZOSIA Dobrowolskie.
j
jancia
przodownik pracy MPK w latach pięćdziesiątych OB. Władysław Dobrowolski to nasz tata . BASIA,JANCIA,KRYSIA i ZOSIA Dobrowolskie.
f
franek
ten przodownik pracy w roku 1950 to mój teść.
G
Gość
;
G
Gość
'
Przejdź na stronę główną Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie