Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stara zajezdnia na Helenówku zmieni się w Zakład Techniki MPK. Będą tu prowadzone przeglądy tramwajów

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Wideo
od 16 lat
Ponad stuletnia zajezdnia tramwajowa na Helenówku do modernizacji - za prawie 130 mln zł zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym będą naprawiane i modernizowane łódzkie tramwaje. MPK-Łódź podpisało umowę jej na przebudowę. Prace mają potrwać około dwóch lat.

Ponad stuletnia zajezdnia tramwajowa na Helenówku idzie do modernizacji - za prawie 130 mln zł zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym będą naprawiane i modernizowane łódzkie tramwaje. MPK-Łódź podpisało umowę jej na przebudowę. Prace mają potrwać około dwóch lat.

100 lat temu były kolejki wąskotorowe

Zajezdnia na Helenówku zbudowana została w 1922 roku wraz z rozwojem linii podmiejskich do Zgierza, Ozorkowa i Aleksandrowa. Początkowo służyła obsłudze tychże właśnie podmiejskich kolejek wąskotorowych, dopiero po wojnie włączono ją w struktury Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i przeznaczono do obsługi wszystkich typów tramwajów - nie tylko tych podmiejskich, ale również tych kursujących wyłącznie po Łodzi.

Teraz będzie nowoczesny zakład

Zajezdnia była eksploatowana do 2012 roku, później pełniła już tylko rolę miejsca dla odstawiania wycofanych z użytku wagonów. W międzyczasie budynek hali napraw powoli popadał w ruinę, aż wreszcie pojawił się pomysł, aby na Helenówek przenieść działający obecnie przy ul. Tramwajowej Zakład Techniki.

– To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość. Mamy doskonałą załogę wykształconą i przygotowaną do świadczenia bardzo specjalistycznych usług w zakresie remontów, napraw i modernizacji. Bez tego zakładu, bez tych ludzi nie bylibyśmy wstanie funkcjonować w ramach przewozów tramwajowych – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

Zachowają fragment ściany

Wykonawcą przebudowy starej zajezdni będzie niewielka, rodzinna firma budowlana Inkomet z Radomska. Ma ona wyburzyć starą halę, zachowując z niej tylko boczną ścianę. Zostanie ona wkomponowana z zupełnie nowy, znacznie większy obiekt. Wymieniony zostanie układ torowy na terenie całej zajezdni, założona nowa sieć trakcyjna, oświetlenie i nawierzchnia. Pierwsze tramwaje mają tu wjechać w połowie 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany